Sony Computer Entertainment on julkistanut virallisesti seuraavan sukupolven pelikonsolinsa, PlayStation 4:n. Julkistus tehtiin odotetusti New Yorkissa Sonyn omassa PlayStation Meeting 2013 -tapahtumassa keskiviikon ja torstain välisenä yönä.
Valtaisa osa kaksi tuntia kestäneestä tilaisuudesta kulutettiin vahvasti keskittyen laitteen ominaisuuksiin sekä teknologiaan. Esimerkiksi PlayStation 4:n ulkoasusta ei siis vielä tiedetä niinkään mitään hinnasta ja mahdollisista eri malleista nyt puhumattakaan.
Yksi tapahtuman varhaisista huomion keskipisteitä olikin erityisesti uusi DualShock 4 -ohjain. Muotoilultaan kyseessä on edelleen monille varmasti tuttu vempain, johon on kuitenkin ujutettu jälleen joukko uusia ominaisuuksia. Näihin lukeutuvat nyt niin kosketupaneeli, niin sanottu jako- eli Share-näppäin sekä valopalkki. Näistä jälkimmäinen auttaa esimerkiksi erottamaan pelaajat toisistaan, minkä ohella PlayStation Eyen tapaisella stereokameralla ohjaimen liikettä voi seurata PlayStation Move -liikkeentunnistusohjaimen tapaan.
Laitteen arkkitehtuurin osalta konsolia on kuvailtua "ahdetuksi pc:ksi", jolle on helppo kehittää pelejä. Sisuksissaan PlayStation 4:n vahvistettiin pitävän niin X86-prosessoria kuin myös "tehostettua pc-grafiikkaprosessoria". Näiden ohella siitä on vielä määrä löytyä myös keskusmuistia kahdeksan gigatavun edestä.
Paljastustapahtumassa tehtiin erityisesti selväksi, että Sonyn uutukaiskonsoli keskittyisi vahvasti varsinkin sosiaalisuuteen. Tätä demonstroitiin erityisesti juuri DualShockin Share-napilla, jota painamalla pelaajat voivat jakaa ja suoratoistaakin verkossa pelikuvia ja videoita kädenkäänteessä ja varsin vaivatta. Esimerkiksi videoiden lataaminen nettiin tapahtuu pelin taustalla konsolin eriskoissirun avulla.
Vastaavanlainen taustalla tapahtuvaa toimintaa hyödynnetään myös esimerkiksi PlayStation Storessa. PlayStation 4:llä pelaajien luvataan pystyvän pelaamaan vielä latauksessa olevia pelejä, joiden lataus ajetaan loppuun pelaamisen taustalla. Ostoksia helpottamaan Storeen luvataan myös mahdollisuutta kokeilla pelejä ilman lataustoimia ihan vain nappia painamalla Gaikain suoratoistoteknologian avulla.
PlayStation Vitaakaan ei jätetty kuvion ulkopuolelle. Sen roolia erityisesti korostiin PlayStation 4:stä jo oletuksena löytyvällä Remote Play -teknologilla, joka mahdollistaa esimerkiksi juuri Vitan käyttämisen PlayStation 4:n ohjaimena hieman Wii U:n GamePad-ohjaimen tapaan. Tätä kautta Vitan avulla pelaajat pystyvät muun muassa pelaamaan ainakin joitain PlayStation 4 -pelejä ilman ainaista tarvetta televisiolle.
Lanseeraustilaisuudessa puhuneen Sonyn pelijohtaja Kazai Hirain mukaan Playstation 4 -konsolin voi laittaa nukkumaan nopeasti painamalla laitteen virtanappia. Aikaisemmista Sonyn konsoleista poiketen pelien latauksen ja konsolin käyttöliittymän latauksen sijaan keskenkeräistä peliä voi jatkaa välittömästi. Nykyisin konsolin ja pelien käynnistymiseen voi kulua useita minuutteja.