Turhat Kouluaineet

Majatalon takahuoneen höperöt jaarittelemassa samoista asioista päivät pitkät.

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Pummi » 02.10.2010, 16:56

Eipä peruskoulussa omasta mielestä mitään 'turhaa' ole, mutta toisaalta muutamasta aineesta (äidinkieli, matikka, biologia...) voitaisiin rajata jotain tiettyjä alueita pois. Omasta mielestä äidinkielessä riittäisi, että osaisi pilkut, pisteet, isot kirjaimet, sanaluokat, muodot yms. Mihin sitä tarvitsee erilaisia tekstityyppejä yms?

Tottakai jos menee johonkin ammattiin jossa tarvitsee niitä tai niitä 'astetta vaikeampia' matikan laskuja yms, ne voitaisiin siirtää lukioihin jne.

... Tais tulla hieman epäselvää tekstiä.. :s
Pummi
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 1035
Liittynyt: 30.04.2008, 13:16
Paikkakunta: Kouvostoliitto.
RS -hahmo: Muuttanut:
IRC-nick: 07. syys 2005

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja jakoavain » 03.10.2010, 01:46

Jos ajatellaan, että koulun tehtävänä on joko (peruskoulu/lukio) yleissivistää sinua tai kouluttaa ammattiin (amiska) niin ei mikään ole turha.
mitä työ valitatte jostain ruotsista. minunkin mielestä turha ja ärsyttävä aine, mutta kyllä sen tajuaa, että jos ruotsi on suomen toinen kieli niin kait sitä täytyy opiskella.
jakoavain
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
 
Viestit: 869
Liittynyt: 29.04.2008, 20:42
RS -hahmo: jakoavain
IRC-nick: jakoavain

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja 0dragula0 » 06.10.2010, 18:21

jos totta puhutaan koulussa ei ole yhtäkään turhaa ainetta, ainut jota voisi olla vähemmän on liikunta. Koululiikunta on vain hel***in kilpailullista ja kun ei itse pärjää ja kaikki valittaa niin motiivaatio mudassa = numero laskee, mutta eipä sillä niin väliä kun ei sitä lukioon mennessä kysellä...
0dragula0
Torppari
Torppari
Avatar
 
Viestit: 132
Liittynyt: 16.12.2008, 21:23
Paikkakunta: Rimington
IRC-nick: ei ole

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Skopje » 12.10.2010, 16:36

Gskillaaja kirjoitti:Musiikki! Niin eli mitä tekee sellaisella tiedolla että joku mies on säveltänyt jonkun tylsän kuuloisen kappaleen jos ei mene semmoiselle alalle jossa semmoista tietoa tarvitaan? Niin eli jos jollain ei edes kiinnosta joku musiikin historia miksi hänelle pitäis väkisin opettaa sitä? Minuahan ei kiinosta musiikki kuin kuuntelu mielessä en ole koskaan osannut laulaa tai soittaa juuri mitään. Musiikki laskee keski arvoani huomattavasti kun se vitonen siellä toikkarissa on. ja sekin vain siksi etten osaa soittaa tai laulaa ja minua ei vain yksin kertaisesti kiinnosta.


Musiikin tarkoitus on laajentaa käsitystäsi siitä mitä se musiikki sisältää (ainakin jos teoriaa opettelette samalla) Lisäksi se miten laulat riippuu itsestäsi. Et ehkä osaa laulaa hyvin mutta esimerkiksi jos laulukokeen huonon numeron perustelu on väärä sävelkorkeus tai muut virheet, sehän riippuu ihan siitä miten osaat lukea nuottia ja sekin opetetaan. Riippuu täysin asenteestasi miten sä osaat ne. Eikä tietäkseeni peruskoulun aikana vaadita kuin ala-asteella ehkä nokkahuilulla eedelin soittaminen, hädin tuskin sitäkään. Senkin oppii jos keskittyy tunneilla. Toki ehkä välillä on kitaransoittoa ja bassonsoittoa mutta sitä ei ole pakko osata. Lisäksi numeroosi vaikuttaa tuntikäyttäytyminen ja aktiivisuus. Tiivistettynä; musiikki ei ole turha aine. Numero riippuu yleensä täysin itsestäsi.

jakoavain kirjoitti:Jos ajatellaan, että koulun tehtävänä on joko (peruskoulu/lukio) yleissivistää sinua tai kouluttaa ammattiin (amiska) niin ei mikään ole turha.
mitä työ valitatte jostain ruotsista. minunkin mielestä turha ja ärsyttävä aine, mutta kyllä sen tajuaa, että jos ruotsi on suomen toinen kieli niin kait sitä täytyy opiskella.


Kyllä, tällä hetkellä meidän täytyy opiskella sitä koska se on Suomen laissa virallinen toinen kieli, mutta kun paneudutaan syvemmälle asiaan, mihin me sitä loppujen lopuksi tarvitsemme. n. 1/18 suomalaisista on suomenruotsalaisia, mutta hekin, jos niin haluavat yleensä osaavat sen verran suomea että heidän kanssa voi kommunikoida. Ja kyllä, Suomessa on myös melkein täysin ruotsinkielisiä kaupunkeja, mutta niihin ei ole pakko muuttaa eikä yleensä esimerkiksi työssä tule semmoisia tilanteita että täytyisi tämmöisissä kaupungeissa vierailla vaikka on ilmoittanut että ruotsinkielentaito on heikko. Nykyään ruotsia vaaditaan vain palvelualan ammateissa, eikä niissäkään välttämättä jos englantisi on täydellinen ja sinulla on hyviä suosituksia muista työpaikoista. Pakollinen se vain on tietyissä valtioinviroissa, ja jos tähtäät valtionvirkaan sinun pitäisi tajuta opetella sitä. Vai mitä luulette, valitseeko työnantaja semmoisen työntekijän joka hakee ensimmäistä kertaa työpaikkaa mutta osaa ruotsia keskiverrosti vai työntekijän joka osaa suomea ja englantia hyvin ja 3-4 paikasta suositukset. Veikkaan jälkimmäistä, mutta tämäkin toki riippuu työantajasta. Mutta valitettavasti kyseinen asia on kirjattu Suomen lakiin ja siinä vierähtää ainakin se 10 vuotta että Suomi saataisiin yksikieliseksi, sanoo kansalaiset vaikka mitä. (viitattuna kyselyihin, joissa suurin osa on sitä mieltä että suomen pitäisi olla yksikielinen) Mutta toivon että omien lapsieni jos semmoisia saan ei tarvisi opetella ruotsia pakko-oppiaineena. :)
Skopje
Karnevalisti
Karnevalisti
Avatar
 
Viestit: 1791
Liittynyt: 29.04.2008, 19:34
Paikkakunta: Lahti
RS -hahmo: Skopje Jr

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Fyrppa » 21.10.2010, 22:53

Jos nyt lähdetään niitä peruskoulun aineita muistelemaan niin musiikki ja kuvaamataito olivat todellakin ne turhimmat aineet. "Yleissivistystä" sanotaan, hölynpölyä ja höpöhöpö.
E: Ja sillehän en mitään voi, etten osaa laulaa lastenlauluja, soittaa pianoa tai maalata muotokuvaa vierustoveristani.

Ja mitäs vielä. Uskonto. Turhin ja inhottavin aine kaikista. On se kumma kun lapsi pakotetaan uskomaan roskaan. Vähän sama kuin se, että meitä "pakotetaan" uskomaan paskanjauhajiin kuten kansanedustajiin.

Matematiikastakin loppui järki siinä yläasteen aikana. (Oma numero oli 9 ja vihasin yläasteen matikkaa..)

Jos turhista siirrytään tärkeisiin, niin ehdottomasti tärkeimpiä ovat englanti ja äidinkieli. Biologia ja maantieto ovat myös mielestäni melko tärkeitä ja vaikka mun suusta kuulostaakin joltain selitykseltä; tykkäsin niistä, vaikka biologiasta kutonen päättäriin tulikin.
Fyrppa
Maanviljelijä
Maanviljelijä
 
Viestit: 655
Liittynyt: 24.06.2008, 03:49
Klaani: Generation Finland

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Invincible » 21.10.2010, 22:55

Eiköhän kaikki ole laadittu sillä tavalla, että mikään ei olisi turha. Toki eriasia on, mistä itse pidät ja siitä mistä et välttämättä pidä niin saattaa tuntua turhalta. Omalla kohdalla aika helvetin monikin aine tuntuu turhalta, mutta kait ne jollain tavalla sitten on hyödyllisiä.
Invincible
Maanviljelijä
Maanviljelijä
Avatar
 
Viestit: 673
Liittynyt: 07.05.2008, 15:00
Paikkakunta: Joensuu
RS -hahmo: -
IRC-nick: Invincible

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Janda » 22.10.2010, 00:31

Ja mitäs vielä. Uskonto. Turhin ja inhottavin aine kaikista. On se kumma kun lapsi pakotetaan uskomaan roskaan. Vähän sama kuin se, että meitä "pakotetaan" uskomaan paskanjauhajiin kuten kansanedustajiin.

Milläs tavalla ne paskaa jauhaa, ihan Suomen asiosta ne päättää.

E: Ja sillehän en mitään voi, etten osaa laulaa lastenlauluja, soittaa pianoa tai maalata muotokuvaa vierustoveristani.
Musiikki ei ole pelkästään laulamista ja kuvaamataito tehdä aineesta x jotain esittävää/abstaktia. :neutral:: Ja molempia taitoja voi kehittää, mikä ei tarkoita sitä että kovalla treenillä susta tulis Mozart tai Picasso.
Janda
Mylläri
Mylläri
 
Viestit: 741
Liittynyt: 29.04.2008, 19:59
IRC-nick: Janda

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja mist » 22.10.2010, 16:07

Milläs tavalla ne paskaa jauhaa, ihan Suomen asiosta ne päättää.
Maailasjärjen käyttö ois myös ihan sallittua siellä eduskunnassa kun päätöksiään tekevät.
mist
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 961
Liittynyt: 01.02.2010, 22:02

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Janda » 22.10.2010, 16:35

Vähän menee offtopiciks, mut ihan hyvin ne mun mielestä on hoitanut asiansa. Ja kansa äänestää edustajansa.
Janda
Mylläri
Mylläri
 
Viestit: 741
Liittynyt: 29.04.2008, 19:59
IRC-nick: Janda

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Mary Lou » 25.11.2010, 19:01

Ateistina vastaan uskonto. ET on mielekkäämpää ja pidän historiasta, mutta en taruolennoista joihin jumala mielestäni kuuluu.

Liikunta. Se on hyödyllistä, mutta ei liity opiskeluun mitenkään, kuten ei kuvaamataitokaan joka on omasuosikkini. Kuvaamataidon taidehistoriasta oli joskus apua, sitäkin oli vain pari h @ylä-aste. Taide- ja kulttuuri kuvaamataidon tilalle ---> Loogisempaa ja asiallisempaa ja liikunta pois.
Mary Lou
Rotanpyytäjä
Rotanpyytäjä
Avatar
 
Viestit: 30
Liittynyt: 25.05.2008, 15:50
Paikkakunta: Seinäjoki
IRC-nick: Mestare

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja salon » 25.11.2010, 20:25

Uskonto valinnaiseksi ofc. Miksei meille opeteta vanhoja suomenuskontoja, ennemmin kuin jotain huuhaata välimereltä?
Toisekseen pakko ruotsi. Okei onhan se toinen virallinen kieli ja näin, mutta todellisuudessahan sitä ei puhuta missää muualla kuin suomessa ja ruotsissa, eli aika turhaa. Ja varsinkin nyt se ruotsi pitäisi saada pois kun uutisoidaan nykynuorten huonosta kielitaidosta. Kaksi kieltä on useimmille jo tarpeeksi (kuten minulle), enkä siksi ottanut ranskaa, vaikka ehkä muuten olisinkin.
salon
Talonpoika
Talonpoika
 
Viestit: 345
Liittynyt: 14.08.2008, 13:49
Paikkakunta: Tampereen läheisyys
RS -hahmo: Kemosynteesi

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Lintumies » 26.11.2010, 15:50

Mary Lou kirjoitti:Liikunta. Se on hyödyllistä, mutta ei liity opiskeluun mitenkään

No miksi kaiken toiminnan koulussa pitäs keskittyä just "opiskeluun". :d Yleensä oppilaat itkee siitä ku on liikaa opiskelua ja ku se on niin tylsää ym ym. Ja koululiikunta just on ihan vitun hyödyllistä. Kyllä sielläkin oppii paljon uusia lajeja ja pääsee ehkäpä tutustumaan syvemmin jo tuntemiinsa. Ja lasten ylipaino on muistaakseni viimesten tietojen mukaan pelottavassa nousussa, uskon että koululiikunta helpottaa lihavuuteen ainakin pienen osan.

Liikunta on yksi hienoimmista ja hyödyllisimmistä aineista koulussa. T. kaikki mahdolliset valinnaiset sun muut valinnut/suorittanut.
Lintumies
Eläkejäsen
Eläkejäsen
 
Viestit: 742
Liittynyt: 29.04.2008, 20:21

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja salon » 26.11.2010, 15:58

Acer kirjoitti:
Mary Lou kirjoitti:Liikunta. Se on hyödyllistä, mutta ei liity opiskeluun mitenkään

No miksi kaiken toiminnan koulussa pitäs keskittyä just "opiskeluun". :d Yleensä oppilaat itkee siitä ku on liikaa opiskelua ja ku se on niin tylsää ym ym. Ja koululiikunta just on ihan vitun hyödyllistä. Kyllä sielläkin oppii paljon uusia lajeja ja pääsee ehkäpä tutustumaan syvemmin jo tuntemiinsa. Ja lasten ylipaino on muistaakseni viimesten tietojen mukaan pelottavassa nousussa, uskon että koululiikunta helpottaa lihavuuteen ainakin pienen osan.

Liikunta on yksi hienoimmista ja hyödyllisimmistä aineista koulussa. T. kaikki mahdolliset valinnaiset sun muut valinnut/suorittanut.

Agreed. Itsellä pitää aina saaha vähän jotain tekemistäkin siihen koulupäivään, ettei kokopäivää tarvii istua liikkumatta.

Mutta tuosta koululiikunnan hyödyllisyydestä olen kyllä erimieltä. Sitä pitäisi olla aika pirusti enemmän, että siitä mitään hyötyä olisi, eihän siellä kun ne joita se kiinnostaa, tee mitään. + Sitten ne ylipainoiset ovat yleensä juuri niitä joita liikunta ei kiinnosta, niin ei sitäkään kautta oikein parannusta tule. Lisää sitä kyllä pitäisi ainakin alakouluun ja näihin saada, silloin kun lapset vielä muutenkin ovat "leikki-iässä"
salon
Talonpoika
Talonpoika
 
Viestit: 345
Liittynyt: 14.08.2008, 13:49
Paikkakunta: Tampereen läheisyys
RS -hahmo: Kemosynteesi

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Anspi » 26.11.2010, 20:58

salon kirjoitti:Mutta tuosta koululiikunnan hyödyllisyydestä olen kyllä erimieltä. Sitä pitäisi olla aika pirusti enemmän, että siitä mitään hyötyä olisi, eihän siellä kun ne joita se kiinnostaa, tee mitään. + Sitten ne ylipainoiset ovat yleensä juuri niitä joita liikunta ei kiinnosta, niin ei sitäkään kautta oikein parannusta tule. Lisää sitä kyllä pitäisi ainakin alakouluun ja näihin saada, silloin kun lapset vielä muutenkin ovat "leikki-iässä"

Liikkumisen puolesta ton koululiikunnan hyöty nyt on olematon, koska semmonen jota ei liikunta kiinnosta ei siellä myöskään mitään tee. Mut ei sitä ainakaa hirveesti lisääkää tarvis koska ei mun mielest sitä nuorten ylipainosta huolehtimista voi jättää kokonaan koulullekkaa ja imo siinä on just vanhemmil se suurempi vastuu (nuoren ittensä rinnal ofc). Se ei vaan toimi niin, että altistamal nuori jollekki saat sen pitämään siit. Se on loppupeleis sen nuoren omasta päästä kiinni, että tykkääkö olla ylipainonen vai tekeekö asialle jotain ja lähtee vaik lenkille. :arrow::

Acerin tavoin itekki suorittanu kaikki mahdolliset liikunnan valinnaiset yläasteelt lukioon.

E:
Sitku mietitää liikunnan hyötyjä kouluaineena, niin ei sen tarkotus oo varmaan missään vaihees ollukkaa olla kunnon puolesta hyödyksi vaan enemmänkin virike muiden oppiaineiden lisänä. On se itelle ainakin mieluisampaa istua koulus 7h, josta neljäs tunti olis liikuntaa (3 luokkatuntii, 1 liikunta, 3 luokkatuntii) kun että istusin 6h putkeen luokas opiskelemas.
Anspi
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 949
Liittynyt: 30.04.2008, 20:22
IRC-nick: Anspi`
Klaani: Future of Old Style

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Mary Lou » 28.11.2010, 21:07

Acer kirjoitti:No miksi kaiken toiminnan koulussa pitäs keskittyä just "opiskeluun". :d Yleensä oppilaat itkee siitä ku on liikaa opiskelua ja ku se on niin tylsää ym ym. Ja koululiikunta just on ihan vitun hyödyllistä. Kyllä sielläkin oppii paljon uusia lajeja ja pääsee ehkäpä tutustumaan syvemmin jo tuntemiinsa. Ja lasten ylipaino on muistaakseni viimesten tietojen mukaan pelottavassa nousussa, uskon että koululiikunta helpottaa lihavuuteen ainakin pienen osan.

Liikunta on yksi hienoimmista ja hyödyllisimmistä aineista koulussa. T. kaikki mahdolliset valinnaiset sun muut valinnut/suorittanut.

OFF: Että mä rakastan näitä sun ihania, näsäviisaita ja ennenkaikkea nasevia paskanjauhantoja <3

ON: Lasten ylipaino kuuluu kouluille? Kouluruoasta kaikki se ylimääräinen paska pois, kiitos. Ei ihmiset liikkumattomuudesta liho. Ei liikunta ole turhaa, mutta en väitä että itse olisin laihtunut tai jtn. tunneilla, siitä olisi hyötyä jos sitä olisi joka päivä tai edes joka toinen. Amiksessa se oli ainakin leikkimistä ja kaffilla ravaamista siksi sen otin valinnaiseksi, en muun takia. On se mukavaa, nyt tietenkin helppoa sanoa kun olen laihtunut jnejne. mutta ei se lihaville ole mukavaa jos se on pakkopullaa ja ei jaksa, nimimerkillä "Kokemusta on." Lihavuus ei ole sairaus, asennevammaa se vain on. Jos haluaa saada sydärin (tai maata selkäpaskana sängyllä ennen 18-ikävuotta niinkuin minä.) se on oma valinta että vittujako sitä lihavia syrjimään ja kiusaamaan mulkuilla liikunnanopettajilla ja liikunnalla? Se on sama asia pakkoruotsin kanssa, jos jotain tuputetaan ja pakotetaan, ei se voi olla mieluisaa.
Mary Lou
Rotanpyytäjä
Rotanpyytäjä
Avatar
 
Viestit: 30
Liittynyt: 25.05.2008, 15:50
Paikkakunta: Seinäjoki
IRC-nick: Mestare

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Lintumies » 28.11.2010, 22:47

Mary Lou kirjoitti:OFF: Että mä rakastan näitä sun ihania, näsäviisaita ja ennenkaikkea nasevia paskanjauhantoja <3

ON: Lasten ylipaino kuuluu kouluille? Kouluruoasta kaikki se ylimääräinen paska pois, kiitos. Ei ihmiset liikkumattomuudesta liho. Ei liikunta ole turhaa, mutta en väitä että itse olisin laihtunut tai jtn. tunneilla, siitä olisi hyötyä jos sitä olisi joka päivä tai edes joka toinen. Amiksessa se oli ainakin leikkimistä ja kaffilla ravaamista siksi sen otin valinnaiseksi, en muun takia. On se mukavaa, nyt tietenkin helppoa sanoa kun olen laihtunut jnejne. mutta ei se lihaville ole mukavaa jos se on pakkopullaa ja ei jaksa, nimimerkillä "Kokemusta on." Lihavuus ei ole sairaus, asennevammaa se vain on. Jos haluaa saada sydärin (tai maata selkäpaskana sängyllä ennen 18-ikävuotta niinkuin minä.) se on oma valinta että vittujako sitä lihavia syrjimään ja kiusaamaan mulkuilla liikunnanopettajilla ja liikunnalla? Se on sama asia pakkoruotsin kanssa, jos jotain tuputetaan ja pakotetaan, ei se voi olla mieluisaa.

=DDddd Vai että näsäviisaita. Ehkä mä vaan takerrun sun paskoihin argumentteihin sun paskoissa posteissa.

Koulu on silti se paikka jossa lapsi viettää melkein kymmenen vuotta elämästään. Koulu on se toinen "koti" lapselle. Sieltä lapsi saa paljon vaikutteita ja siellä sen ajatusmaailma kehittyy.

Mikä ylimääräinen paska? Kouluruoka on terveellistä. Oikeastaan jokasessa koulussa on tarjolla salaattia ja näkkileipää sen lämpimän ruuan lisäksi.

Väitäksä tosiaan että siellä liikuntatunneilla se lapsi pakotetaan ravaamaan salin päästä päähän itku kurkussa? =Dd Ei. Koululiikunnassa viihtyminen on hyvin paljon kiinni siitä omasta asenteesta. Itekin olin ala-asteella melkonen pullapoika, mutta ei se liikunta mulle mitenkään "pakkopullaa" ollu. Ihan ku "läskit" ei vois liikkua. =Dd Liikkuu sen verran mitä jaksaa, ei opettajat sua se ohimolla pakota tekemään sitä ja tätä. Ei toi koululiikunta varmaan oo tähdätty kiusaamaan ylipainoisia. En nyt oo ite perehtyny _niin_ tarkasti koululiikunnan perimmäisiin tarkoituksiin, mutta pienellä päättelyllä ajattelisin, että sen tarkoituksena on tutustuttaa se lapsi/nuori liikuntaan ja liikkumisen moniin mahdollisuuksiin. Aika moni täältäkin foorumilta on saanu sen kipinän harrastuksen aloittamiseen juuri liikuntatunneilta.

Kyllä jos jollain on asennevamma, niin sulla. Ylipainoiset voivat yhtälailla liikkua siellä tunneilla. Ja viihtyminen on siitä omasta asenteesta kiinni.
Lintumies
Eläkejäsen
Eläkejäsen
 
Viestit: 742
Liittynyt: 29.04.2008, 20:21

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Kakkutukka » 29.11.2010, 18:07

Mä en oo ite ainakaan oppinu yhtään koulun musiikintunneilla.
Kakkutukka
Räätäli
Räätäli
Avatar
 
Viestit: 1571
Liittynyt: 01.05.2008, 08:04
RS -hahmo: Kesaexpaaja
IRC-nick: Tolvanen
Klaani: Fin Explorers

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Tounis » 30.11.2010, 00:05

Kakkutukka kirjoitti:Mä en oo ite ainakaan oppinu yhtään koulun musiikintunneilla.

Oppiaineen vika!
Tounis
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 856
Liittynyt: 29.04.2008, 19:05
IRC-nick: Tounis

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Mary Lou » 30.11.2010, 10:49

Acer kirjoitti:=DDddd Vai että näsäviisaita. Ehkä mä vaan takerrun sun paskoihin argumentteihin sun paskoissa posteissa.

Koulu on silti se paikka jossa lapsi viettää melkein kymmenen vuotta elämästään. Koulu on se toinen "koti" lapselle. Sieltä lapsi saa paljon vaikutteita ja siellä sen ajatusmaailma kehittyy.

Mikä ylimääräinen paska? Kouluruoka on terveellistä. Oikeastaan jokasessa koulussa on tarjolla salaattia ja näkkileipää sen lämpimän ruuan lisäksi.

Väitäksä tosiaan että siellä liikuntatunneilla se lapsi pakotetaan ravaamaan salin päästä päähän itku kurkussa? =Dd Ei. Koululiikunnassa viihtyminen on hyvin paljon kiinni siitä omasta asenteesta. Itekin olin ala-asteella melkonen pullapoika, mutta ei se liikunta mulle mitenkään "pakkopullaa" ollu. Ihan ku "läskit" ei vois liikkua. =Dd Liikkuu sen verran mitä jaksaa, ei opettajat sua se ohimolla pakota tekemään sitä ja tätä. Ei toi koululiikunta varmaan oo tähdätty kiusaamaan ylipainoisia. En nyt oo ite perehtyny _niin_ tarkasti koululiikunnan perimmäisiin tarkoituksiin, mutta pienellä päättelyllä ajattelisin, että sen tarkoituksena on tutustuttaa se lapsi/nuori liikuntaan ja liikkumisen moniin mahdollisuuksiin. Aika moni täältäkin foorumilta on saanu sen kipinän harrastuksen aloittamiseen juuri liikuntatunneilta.

Kyllä jos jollain on asennevamma, niin sulla. Ylipainoiset voivat yhtälailla liikkua siellä tunneilla. Ja viihtyminen on siitä omasta asenteesta kiinni.


Okei eiseri, myönnetään asennevamma. Itse jouduin kohtaamaan niin ylä- kuin ala-asteellakin paskan liikunnan opettajan. -25 asteen pakkasessa pakkohiihtoa, lenkkiä tsp. Ite vihasin liikuntaa vain silloin kun joku oli pakottamista esim. hiihto, uinti, pihaliikunta kovilla pakkasilla jne. Mutta muuten jees. En vaihtaisi ala- ja ylä-asteen kokemuksiani mihinkään.

Joo, mähän en ollut hyvä mikää "pullapoika" vaan todella lihava ihminen. Kaipa sun teorian mukaan koulu on vastuussa siitä että vihaan kaikkea, mutta niihän asia ei ole :D Mut aiheeseen, sun mielestä mun mielipide on paskaa ja se huomataan. Oon edelleenkin sitä mieltä että koulutusjärjestelmässä on puutteita. Ja se ruoan terveys ei koske aina sitä salaattia. Näkkäri on jees, ja salaatti, mut ne lihat tsp. vois olla parempaa vaihtoehtoa. Amiksessa on hyvät ruuat ja olen siitä iloinen kun ei ole enää mitään "tee 2000 perunaa ja siihe jotai" aterioita jostakin isommasta kokoonpanosta. Lihoissa rasvat ja hiilarit pitäisi olla hyvin laskelmoitu, ne nyt oli mitä oli keskuskeittiön vallanaikana. Älä ota liian vakavasti jooko? ;)

Älä mainitse viesteissä toisten nimiä. -Juba
Mary Lou
Rotanpyytäjä
Rotanpyytäjä
Avatar
 
Viestit: 30
Liittynyt: 25.05.2008, 15:50
Paikkakunta: Seinäjoki
IRC-nick: Mestare

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Vesinokka » 07.12.2010, 20:24

Luokanohjaaja- nimiset tunnit. Eli periaattessa ei mikään oikea oppiaine :confused:: Siellä vaan ollaan.
Vesinokka
Metalliseppä
Metalliseppä
 
Viestit: 2958
Liittynyt: 07.02.2009, 12:46

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Rhhoo » 10.12.2010, 18:14

Fin Exitium kirjoitti:Luokanohjaaja- nimiset tunnit. Eli periaattessa ei mikään oikea oppiaine :confused:: Siellä vaan ollaan.

Siis näitähän pidetään vain siksi, että luokanohjaajan ei tarvitse koko ajan olla kaikkien perässä juoksemassa eri asioista.
Rhhoo
Ojankaivaja
Ojankaivaja
Avatar
 
Viestit: 177
Liittynyt: 02.06.2008, 14:54
Paikkakunta: Joensuu
RS -hahmo: Rhhoo
IRC-nick: Rhhoo

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Zarohunter » 08.01.2011, 00:05

Vaikka musiikki lähellä sydäntä ja kitaraa koetan oppia soittamaa, tuntu silti noi musiikin tunnit silloo peruskoulus aika turhilta, aika usein tylsiltäkin, valitettavasti. Ehkä ne oltiin sitten vaan huonosti toteutettu. Liikuntaa jotku nähtävästi vastustaneet. Ite pidin. Olihan noita joitain lajeja aina mitkä ei kiinnostanut sitten yhtään ja kaikki meni pieleen, mutta jotain vaihtelua sille istumiselle. Joitain aineita oli vähän turhan paljon, esim matikassa oli aika paljon sisältöä.
Zarohunter
Mäkitupalainen
Mäkitupalainen
 
Viestit: 119
Liittynyt: 30.04.2008, 17:50

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Kasettimies » 09.01.2011, 00:06

Zarohunter kirjoitti:Vaikka musiikki lähellä sydäntä ja kitaraa koetan oppia soittamaa, tuntu silti noi musiikin tunnit silloo peruskoulus aika turhilta, aika usein tylsiltäkin, valitettavasti. Ehkä ne oltiin sitten vaan huonosti toteutettu. Liikuntaa jotku nähtävästi vastustaneet. Ite pidin. Olihan noita joitain lajeja aina mitkä ei kiinnostanut sitten yhtään ja kaikki meni pieleen, mutta jotain vaihtelua sille istumiselle. Joitain aineita oli vähän turhan paljon, esim matikassa oli aika paljon sisältöä.

Tuo musiikki on siitä huono, että se riippuu todella paljon siitä millainen oppetaja sitä opettaa. Kokemuksesta voin sanoa jos on hyvä opettaja ja vaikka mitään en osaa oli silti kivoja tunteja. Toisin kuin nykyiset musiikin opettajat vain soittaa pianoa ja ne laulaa ketä osaa muut istuu ja koittaa siinä mukana laulella
Kasettimies
Ojankaivaja
Ojankaivaja
Avatar
 
Viestit: 157
Liittynyt: 25.05.2009, 19:32
RS -hahmo: NahkaJaska

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Biokios » 24.01.2011, 15:34

Ruotti ja uskonto päätän sanaan harkittuun
Biokios
Uurtaja T1
Uurtaja T1
 
Viestit: 666
Liittynyt: 10.01.2009, 23:44
RS -hahmo: Biokios

Re: Turhat Kouluaineet

ViestiKirjoittaja Master Kai » 07.02.2011, 22:40

Pakko sanoa, että vaikka musiikista kovasti pidänkin, on se mielestäni melko turha aine. Toisena mainittakoon vaikkapa kuvataide. Mielestäni inhokkiaineeni liikunta, on jollakin tapaa hyödyllinen, mutta kyllä suurin osa nuorista harrastaa liikuntaa ihan kouluajan ulkopuolellakin.
Master Kai
Karnevaaliritari
Karnevaaliritari
 
Viestit: 735
Liittynyt: 20.10.2009, 13:35

EdellinenSeuraava

Paluu Ikuisuusjaarittelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 219 vierailijaa