Rippikoulu

Majatalon takahuoneen höperöt jaarittelemassa samoista asioista päivät pitkät.

Rippikoulu vai ei?

Käyty on, omasta tahdosta.
212
51%
Käytynä, muiden tahdosta.
44
11%
En käynyt vaikka olisin halunnut.
3
1%
En käynyt koska en halunnut.
13
3%
En ole käynyt, mutta aion kyllä.
96
23%
En ole käynyt mutta käyn koska pitää.
21
5%
En ole käynyt, enkä menekään.
25
6%
 
Ääniä yhteensä : 414

Rippikoulu

ViestiKirjoittaja Vellamo3 » 21.09.2008, 00:13

Jos tällainen on jo, niin surutta pois vaan, mutta uskontoketjun rippikouluruodinnat jäivät mietityttämään.

Tuosta rippikoulusta jäin miettimään. Oletko käynyt? Kenen tahto/valinta se oli? Mikä siihen oli syynä? Jos päätös on vielä edessä päin, millaiseen ratkaisuun luulet päätyväsi? Miksi?

Itse en ole käynyt, enkä tässä iässä enää menisikään vaikka joku sitä keksisi vaatiakin. Sain aikanaan melko valtavirrasta poikkeavan kasvatuksen mitä elämänkatsomukseen tulee, uskonnoton ateisti-isäni kasvatti tahollaan omilla arvoillaan, ja vaihtoehtoisia uskomuksia noudattava äitini taas omalla tavallaan. Sekamelskassa minusta kasvoi pesun kestävä uuspakana, ja rippikoulu tuntui ajatuksena hyvin vieraalta. Kirkossa en käy muutenkaan ellei ole ihan pakko (tyyliin häät tai hautajaiset) hautausmailla ja vanhoissa kirkoissa viihdyn kyllä mutta en suinkaan kristillisten arvojen takia vaan koska ne ovat kauniita. Kaverit menivät aikanaan rippikouluun, minä kiersin festareita. Päätös oli omani, olisin saanut mennä rippileirille jos olisin halunnut, mutta kukaan ei painostanut suuntaan eikä toiseen. Isoäitini tosin esitti toiveen että menisin, mutta ei hän eikä kukaan muukaan painostanut tai tuominnut päätöstäni olla menemättä. Eikä kaduta. Tosin hitusen tuli aikanaan yhden entisen poikaystävän kanssa asiasta riitaa koka hän olisi halunnut kirkkohäät, jotka eivät käyneet päinsä ennen kuin minä olisin käynyt rippikoulun. Onneksi ei tarvinnut asiaa tositilanteessa koskaan miettiä, koska kirkkohäät eivät ole mielestäni riittävä peruste mennä rippikouluun...

Ajattelen rippikoulusta oikeastaan samalla tavalla kuin kuolleiden- ja hääparien siunaamisista ja lasten kastamisestakin: se on vakaumuksellisille kristityille pyhä asia, ja olisi oikeastaan aika outoa osallistua niihin vain siksi että niin on tapana tehdä. Ajattelen asian olevan joillekin niin tärkeä, että että vain perinteen vuoksi osallistuminen syö niiden merkitystä ja juhlavuutta. En antanut kastaa omaa lastani, enkä mennyt naimisiin kirkossa. Toivon mukaan maallinen tomumajanikin aikanaan vain tuhkataan ja kipataan kuoppaan ilman sen suurempaa vouhotusta, koska ne rituaalit eivät minulle mitään merkitse, enkä koe olevani "taivaaseen menossakaan". Haluaisin siis jättää kristilliset perinteet niille joille ne jotakin merkitsevät. Minusta ainakin tuntuisi tyhmältä, jos minun ajatusmaailmaani jakamattomat tahtoisivat silti osallistua minun "rituaaleihini".

Olipas hankalaa selittää mitä ajan takaa, toivottavasti joku jaksoi lukea loppuun asti ja vielä jopa hoksasi sen villakoiran ytimenkin...
Vellamo3
Ojankaivaja
Ojankaivaja
Avatar
 
Viestit: 162
Liittynyt: 04.05.2008, 08:19
RS -hahmo: Vellamo3

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Jusa » 21.09.2008, 00:34

Joo käyty on ja ihan kivaa siellä oli, en kyllä käynyt leiriä vaan tällasen viikon kestäneen rippikoulun jonka pituus oli jokapäivä n. 5-6 tuntia. Kävin sen oikeastaan siks koska kaikki muutkin suvusta käyneet sen ja muutenki oli sit ne juhlat ja sai sukulaisilta rahaa.. Joo eipä varmaa muuta sanottavaa, paitsi kirkossa käymistä inhosin ylikaiken ku piti käydä niitä merkintöjä ennen sitä varsinaista rippikoulua. :confused::
Jusa
Lukkoseppä
Lukkoseppä
 
Viestit: 1814
Liittynyt: 29.04.2008, 19:24

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Tepza » 21.09.2008, 01:23

^ Joo kirkot oli anaalista, leiri ownas <3333333
Tepza
Rahanlyöjä
Rahanlyöjä
Avatar
 
Viestit: 569
Liittynyt: 29.04.2008, 19:28

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Hynski » 21.09.2008, 04:00

Ketjun aloittajan viesti on varsin hyvä. Yhdyn siihen aika pitkälti, vaikken uuspakanaksi itseäni luekaan. :geek:

Ite oon käynyt Prometheus-leirin, jota siis voidaan pitää jossain mielessä rippileirin katsomusneutraalina vastineena. Siella oli mukavaa, ja kyllä siellä asioita sai pohdittuakin ja oppikin jotain.

Rippileiriä pidän varsin naurettavana. Mun mielestä on ajattelematonta ja ehkä peräti säälittävää mennä uskonnolliselle leirille ainoastaan sen takia että kaikki muutkin tekee niin, ja sen takia että se on tapana ja vanhemmat olettaa niin tapahtuvan. Nämä uskontojututhan on täysin paskajuttua, kai sen nyt tyhmempikin tajuaa.
Hynski
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 868
Liittynyt: 28.04.2008, 23:06
RS -hahmo: Hynski
IRC-nick: Hynski

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Soruf » 21.09.2008, 08:30

Rippileirillä on tullut oltua. Sinne menin kuitenkin vapaasta tahdostani, sillä oma intressini oli raha. Ateistina itse leiristä en nauttinut ollenkaan, mutta asennoinnun niin, että vietän siellä aikaa kavereiden ja ystävien kanssa. Äidillenihän tuo oli melko tärkeää: halusi kai järjestää suvulle juhlat. Myös isovanhemmille tärkeää. Koskaan eivät suoraan sanoneet näin, eivätkä pakottaneet, mutta antoivat ymmärtää näin. Jälkeenpäin ei se niin kauheaa ollut, vaikka paikka paikoin melkoista aivopesua. Vaihtoehtoisista leireistä en ollut kuullukkaan, sillä eipä niitä kukaan mainostanut ja markkinoinnut. Voin kuitenkin sanoa, että sinne menin omasta tahdosta.
Soruf
Torppari
Torppari
 
Viestit: 132
Liittynyt: 29.04.2008, 19:19
Paikkakunta: Kouvola

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Paha-Susi » 21.09.2008, 08:56

Kuten ylempänä kun kävin rippileirin siihen aikaa intressi oli raha mutta loppujenlopuksi uudet kaverit jota tapasin siellä oli tärkeämpää kuin se raha. Itse en muuttanut käsitystäni kristinuskosta.
Paha-Susi
Renki
Renki
Avatar
 
Viestit: 214
Liittynyt: 11.06.2008, 14:42
RS -hahmo: o_o
IRC-nick: Accident^

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Darkrain » 21.09.2008, 10:18

Omasta tahdosta ihan sen takia, että pääsee leirille riehumaan. : )
Darkrain
Ojankaivaja
Ojankaivaja
Avatar
 
Viestit: 173
Liittynyt: 09.05.2008, 13:01

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Haklu » 21.09.2008, 10:26

Käyty on. Kun sinne otti oikean asenteen, niin loppujen lopuks oli pirun hauskaa.
Haklu
Aseenkantaja
Aseenkantaja
Avatar
 
Viestit: 495
Liittynyt: 29.04.2008, 19:50
IRC-nick: Haklu

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja ConneX » 21.09.2008, 10:33

Aion käydä.
Rahaa rahaa.
ConneX
Banned
 
Viestit: 662
Liittynyt: 29.04.2008, 19:18

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Mrs Short » 21.09.2008, 10:53

Kyllähän tuo tänä kesänä tuli käytyä ihan omasta tahdosta.Leirillä olin ja hauskaa oli.
Mrs Short
Kynttiläntekijä
Kynttiläntekijä
Avatar
 
Viestit: 1427
Liittynyt: 30.04.2008, 14:49
RS -hahmo: Antti190
IRC-nick: MadStr
Klaani: Runepoli Karnevalistit

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Karvavarvas » 21.09.2008, 11:16

Kesällä -07 olin leirillä Nauvossa. Vapaaehtoisesti menin ja vapaaehtoisesti olen siitä asti ollut seurakunnan toimissa mukana. Uskovaisena en pidä itseäni yhtään. Lähinnä siksi olen seurakunnan toimissa mukana että siellä on monia hyviä vanhoja kavereita ja olen saanut siellä uusia kavereita. Ymmärrän täysin sen jos joku ei halua mennä rippileirille ja mielestäni se on henkilön oma valinta ja se ei kuuluisi mielestäni vanhemmille. Tosin liian usean henkilön vanhemmat päättävät siitä.
Karvavarvas
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 1094
Liittynyt: 29.04.2008, 19:07
Paikkakunta: Espoo
RS -hahmo: Lord Urpo
IRC-nick: Karvavarvas
Klaani: Runepoli

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Ironder » 21.09.2008, 11:32

Kyllä pitää mennä, ikävä kyllä. Mutta se ei ole tämän ajan murhe. Vasta kolmen vuoden päästä.
Ironder
Raudanvalaja
Raudanvalaja
Avatar
 
Viestit: 320
Liittynyt: 02.05.2008, 07:14
IRC-nick: Ironder

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Günther » 21.09.2008, 11:52

Juuh itse en käynyt rippukoulussa. Johtuen pääosin siitä etten ikinä ole ollut missään uskonnossa.
Günther
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
 
Viestit: 277
Liittynyt: 30.04.2008, 14:38

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Valokaapelix » 21.09.2008, 11:59

Rahan takia leirille menin, eikä se nyt niin kauheesti kaduta ku pilluaki sain.
Valokaapelix
Banned
 
Viestit: 262
Liittynyt: 03.05.2008, 09:21
RS -hahmo: Iso_Ongelma
IRC-nick: Valokaapeli

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Otsori » 21.09.2008, 12:10

Tänään oli eka kirkko riparii varten :mrgreen::
Otsori
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 806
Liittynyt: 04.05.2008, 11:37
RS -hahmo: Pocky Monsta
IRC-nick: Otsori

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja stormblast » 21.09.2008, 12:15

Kävin, oli kans vähä sellasta ku sai aina yöllä olla piilos niitä valvojia ku käytii tupakil ja oltii vähä vääräl puolel :innocent::
stormblast
Banned
Avatar
 
Viestit: 510
Liittynyt: 06.05.2008, 20:20
RS -hahmo: -

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Minakka » 21.09.2008, 12:45

stormblast kirjoitti:Kävin, oli kans vähä sellasta ku sai aina yöllä olla piilos niitä valvojia ku käytii tupakil ja oltii vähä vääräl puolel :innocent::

Vähä sama meno oli omallakin.
Minakka
Räätäli
Räätäli
 
Viestit: 1644
Liittynyt: 30.04.2008, 12:21

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Danskuu » 21.09.2008, 12:49

Joo leiri tuli tossa viime vuonna käytyä, ihan nättiähän siellä oli, puolestani olisi saanut kestää kauemminkin.
Ja meillä kun oli ehkä jeesustelua sen 7 päivän aikana varmaan 10h?
Danskuu
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
 
Viestit: 2956
Liittynyt: 29.04.2008, 20:20
Paikkakunta: Turku
RS -hahmo: Danskuu
IRC-nick: Jax`
Klaani: Generation Finland

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Sändi » 21.09.2008, 13:19

En käynyt leiriä, en käynyt missään. Olin ihan kavereiden kanssa mielummin, tosin protulle olisi voinut mennä mutta en yksin halunnut. Jos olisin yhden kaverin saanut mukaan niin olisin voinut mennäkkin. Tosin en yleensäkkään tykkää mistään leireistä tai leikeistä. Yksi tuttu oli protulla ja kertoi, että siellä ei saanut olla hetkeäkään rauhassa vaan kokoajan oli ohjelmaa. Tietenkin on erilaisia leirejä mutta .. :E

Aika moni menee nykyään leirille vain rahan toivossa.. :E
Sändi
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 582
Liittynyt: 28.04.2008, 23:07

Re: Rippikoulu

ViestiKirjoittaja Cannes » 21.09.2008, 13:36

Kesällä 2007 oli konfis. :smile::
Cannes
Renki
Renki
Avatar
 
Viestit: 212
Liittynyt: 01.05.2008, 08:13

Re: Rippikoulu

ViestiKirjoittaja Serge » 21.09.2008, 13:44

Kävin rippikoulun omasta tahdostani.

Syy: raha.
Serge
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 323
Liittynyt: 30.04.2008, 13:44
Paikkakunta: Pernå, Finland
IRC-nick: ImSerge

Re: Oletko käynyt/aiotko käydä rippikoulun?

ViestiKirjoittaja Da Hanski » 21.09.2008, 14:19

Hynski kirjoitti: Nämä uskontojututhan on täysin paskajuttua, kai sen nyt tyhmempikin tajuaa.


Serge kirjoitti:Kävin rippikoulun omasta tahdostani.

Syy: raha.



No jotakuinkin näin. Itse kävin rippikoulun lähinnä sen takia, että en sillon vuoden lopussa, kun piti kirkossa käydä, näitä kirkon taka-ajatuksia ym. Aivopesujuttuja. Vasta myöhemmin keväällä tajusin mihin olin menossa ja siinähän se sitten meni. Kaikenmaailman uskontopaskaa, pelottelua helvetillä ym. Shaissee, mutta rahaa tuli kuiteski ihan tarpeeksi. En kyllä suosittele kenellekkään tervejärkiselle tota leiriä, siitä saa vaan jälkeenpäin pahan mielen jos osaa käyttää päätään (valitettavasti 90%;ttia tästä ikäluokasta pitää rippikoulua kivana ym..) . Tein muutens äikässä aineen kyseisestä aiheesta, tuli 9 :smoker:: .
Da Hanski
Riistanvartija
Riistanvartija
Avatar
 
Viestit: 833
Liittynyt: 29.04.2008, 19:06
Paikkakunta: Muuttanut:
RS -hahmo: 27.9.2005
IRC-nick: Da_Hanski

Re: Rippikoulu

ViestiKirjoittaja Nekrawl » 21.09.2008, 14:21

Suku pakotti ... Voi helveti oli niin perseestä tämmöselle 100% ateistille että huh huh.
Noh koettu on ja takasin en mene.
Nekrawl
1v1 Fite me irl
Avatar
 
Viestit: 3091
Liittynyt: 29.04.2008, 20:12
Paikkakunta: Naantali / Espoo
RS -hahmo: Fastcaptain

Re: Rippikoulu

ViestiKirjoittaja Plo Koon » 21.09.2008, 14:24

Fastcaptain, jaan tuskasi.

Kävin rippikoulun, saadessani protun olemassaolon tietooni vain 2 päivää ennen itse riparin alkamista :neutral:: Tunsin lievästi sanottuna katkeruutta tässä vaiheessa, sillä protun pitäminen varjossa uskonnon tunneilla käyviltä loi meille valheellisen kuvan siitä, että ripari olisi "ainoa vaihtoehto". Kyseenalaistaessani asian oikeellisuutta myöhemmin uskonnon opettajaltani, hänen vastalauseensa oli että ET:n opettajan velvollisuus on kertoa protusta, ei kenenkään muun. Mitenköhän uskonnon tunneilla kävijät saavat ET:n tunneilla saatua tietoa käsiinsä, varsinkaan kun eivät edes tiedä mitä etsiä?

Koulukohtaista varmaan tuo protusta kertominen, mutta erittäin säälittävään politiikkaa oman kouluni osalta. Noh, ripari tuli käytyä ja siellä tuli jäädytettyä pappeja ja tuotua tasapainottavia mielipiteitä kristillisen propagandan keskellä. Pari ystävääni jopa kiittivät minua siitä, että olin säästänyt heidät aivopesulta tuomalla toisen näkökulman (johon kovin moni ei ilmeisesti kyennyt/uskaltanut leirin aikana). Joten kai tuosta riparin käymisestä hyvääkin seurasi, vaikken itse leiristä nauttinut.
Plo Koon
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 490
Liittynyt: 29.04.2008, 14:41
RS -hahmo: Ki-Adi-Mundi
IRC-nick: PloKoon

Re: Rippikoulu

ViestiKirjoittaja Zack Dragon » 21.09.2008, 14:27

tulihan toiki käytyä, just viime kesäkuus loppu. ite olin leiril ja siel oli kivaa. ainut miinus koko hommassa oli se et piti mennä kirkkoon. :smile::

ps. oon varmaa jotenki allergine kirkoille ku alkaa aina yskittämää iha sikan ku meen sisää :mrgreen::
Zack Dragon
Rotanpyytäjä
Rotanpyytäjä
 
Viestit: 31
Liittynyt: 07.07.2008, 23:48
RS -hahmo: Zack Dragon

Seuraava

Paluu Ikuisuusjaarittelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 130 vierailijaa