Ammattikoulu vai lukio?

Majatalon takahuoneen höperöt jaarittelemassa samoista asioista päivät pitkät.

Amis vai lukio?

Amis
134
40%
Lukio
205
60%
 
Ääniä yhteensä : 339

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Gilgames » 16.03.2010, 22:06

Tulevaisuudessa me "jupit" saatamme suunnitella korjaamiasi autoja tai rakentamiasi taloja :thinking::

Eli kumpikaan ei pärjää oikein ilman toista.
Gilgames
Suutari
Suutari
Avatar
 
Viestit: 2106
Liittynyt: 22.12.2008, 19:30
Paikkakunta: Oulu
RS -hahmo: Enfegruz
IRC-nick: Gilgames

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Eatti » 16.03.2010, 22:27

http://ircquotes.fi/?34036 :smoker::


Jooh, amikses olen ja vähän päälle 2vuoden päästä ois tarkotus valmistuu LVI asentajaks :p
Eatti
Riistanvartija
Riistanvartija
Avatar
 
Viestit: 839
Liittynyt: 30.04.2008, 12:24
Paikkakunta: Präntöö
RS -hahmo: Eatti
IRC-nick: Eatti

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Volkkis » 17.03.2010, 16:08

Gilgames kirjoitti:Tulevaisuudessa me "jupit" saatamme suunnitella korjaamiasi autoja tai rakentamiasi taloja :thinking::

Eli kumpikaan ei pärjää oikein ilman toista.

Eikös rakennusmestari suunnittele talot, ja voithan sinä nousta ammattikoulustaki suunnittelee näitä :mrgreen: mutta mulla ei ole mitään vastaan lukiolaisia,itse ei vaan kiinostanu tämä teoria joten valitsin amiksen.
Volkkis
Eläkejäsen
Eläkejäsen
 
Viestit: 1129
Liittynyt: 30.04.2008, 06:14
Paikkakunta: Ivalo
RS -hahmo: volga34
IRC-nick: Volkkis

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Dailunch » 17.03.2010, 20:17

Volkkis kirjoitti:
Gilgames kirjoitti:Tulevaisuudessa me "jupit" saatamme suunnitella korjaamiasi autoja tai rakentamiasi taloja :thinking::

Eli kumpikaan ei pärjää oikein ilman toista.

Eikös rakennusmestari suunnittele talot, ja voithan sinä nousta ammattikoulustaki suunnittelee näitä :mrgreen: mutta mulla ei ole mitään vastaan lukiolaisia,itse ei vaan kiinostanu tämä teoria joten valitsin amiksen.
arkkitehti suunnittelee talot. rakennusmestari on ns. työmaan johtaja
Dailunch
 

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Volkkis » 17.03.2010, 21:25

Dailunch kirjoitti:
Volkkis kirjoitti:
Gilgames kirjoitti:Tulevaisuudessa me "jupit" saatamme suunnitella korjaamiasi autoja tai rakentamiasi taloja :thinking::

Eli kumpikaan ei pärjää oikein ilman toista.

Eikös rakennusmestari suunnittele talot, ja voithan sinä nousta ammattikoulustaki suunnittelee näitä :mrgreen: mutta mulla ei ole mitään vastaan lukiolaisia,itse ei vaan kiinostanu tämä teoria joten valitsin amiksen.
arkkitehti suunnittelee talot. rakennusmestari on ns. työmaan johtaja

Toiki asia riippuu rakennuksesta, esim ei meidän taloa ainakaa suunitella arkkitehti vaan porukat, mutta kyllä nää kerrostalot sun muut isommat arkkitehti suunnittelee, olet oikeassa.
Volkkis
Eläkejäsen
Eläkejäsen
 
Viestit: 1129
Liittynyt: 30.04.2008, 06:14
Paikkakunta: Ivalo
RS -hahmo: volga34
IRC-nick: Volkkis

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Erppa » 20.03.2010, 10:47

Ajattelin mennä lukioon ja sen jälkeen yliopistoon, vaikka eihän sitä tiedä.
Erppa
Savenvalaja
Savenvalaja
 
Viestit: 1262
Liittynyt: 16.08.2008, 18:05

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Tsfan93 » 22.03.2010, 17:18

Mun mielestä lukioon mennään vaan siksi ,että saadaan huomiota vanhemilta. Itse kannatan porukalle ammattikoulua koska kun valmistut niin sulla on jo koulutus Sit taas jos meet lukioon ja sielt valmistut sit sul ei ole mitään ammattia ja taas pitää lähteä koulun penkille istumaan. Mut kaikki tekevät omat päätökset.( Olen itte amistossa sähkölinjalla) :D
Tsfan93
Uurtaja T3
Uurtaja T3
Avatar
 
Viestit: 419
Liittynyt: 29.04.2008, 19:45
RS -hahmo: tsfan93

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Kekek » 22.03.2010, 20:05

Apinamies kirjoitti:Mun mielestä lukioon mennään vaan siksi ,että saadaan huomiota vanhemilta.

???
Minkälaisia perusteluja keksit näin naurettavalle väitteelle?
Kekek
Mäkitupalainen
Mäkitupalainen
 
Viestit: 107
Liittynyt: 01.05.2008, 13:46
Paikkakunta: Helsinki
IRC-nick: kekek

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Janda » 24.03.2010, 21:28

Apinamies kirjoitti:Mun mielestä lukioon mennään vaan siksi ,että saadaan huomiota vanhemilta. Itse kannatan porukalle ammattikoulua koska kun valmistut niin sulla on jo koulutus Sit taas jos meet lukioon ja sielt valmistut sit sul ei ole mitään ammattia ja taas pitää lähteä koulun penkille istumaan. Mut kaikki tekevät omat päätökset.( Olen itte amistossa sähkölinjalla) :D

Jos oot sata varma että haluat jatkaa opiskelua lukion jälkeen ja oot aika varma että selviydyt eteenpäin, niin miks ottaa amis turhaan kylkeen.
Janda
Mylläri
Mylläri
 
Viestit: 741
Liittynyt: 29.04.2008, 19:59
IRC-nick: Janda

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Anspi » 25.03.2010, 12:02

Apinamies kirjoitti:Mun mielestä lukioon mennään vaan siksi ,että saadaan huomiota vanhemilta.

Olet selvästi perehtynyt asiaan. =) Uskon, että löytyy noita "äiti pakotti lukioon"-tapauksiakin, mutta pääasiassa luulisi, että lukioon mennään oman vakaan toivomuksien johdosta. Vaikka nykypäivänä myös ammattikoulusta voi jatkaa kolmannelle asteelle aivan yhtä hyvin kuin lukiostakin, on (alasta riippuen) niillä erilaiset painotukset koskien mm. lähtöpisteitä ja valmiutta jatkaa opiskelua. Kuten edellä mainittiin: jos tietää, että opiskelu maistuu ja uskoo opiskeluinnon riittävän myös lukion jälkeen, niin miksi valita ammattikoulu, kun lukio tarjoaa paremmat lähtökohdat opiskeluun yliopistossa? Tietenkin ammattikorkeakoulu on asia erikseen, mutta väittäisin, että sielläkin hyvällä ylioppilastodistuksella on merkityksensä.

Toisaalta jos jokin ammattikoulun linja erityisesti kiinnostaa, eikä opiskelu maita niin sinne siis. Helppo tapa valmistua johonkin ammattiin ja kuten sanottu - valmistuttuaan on heti valmis työelämään. On pitkälti ihmisen omista mieltymyksistä kiinni, kumpi sopii paremmin. Imo ei pysty yleisesti sanomaan, että "lukio on parempi vaihtoehto", kuten joskus ennen sillä nyky-yhteiskunnassa asiat ovat vähän erilailla kuin ennen oli. Ennen korkeakouluttautuminen oli lukiolaisten "yksinoikeus", mutta nykyään voi korkeakouluttaa itsensä myös ammattikoulun kautta, jolloin tietty "ero" amisten ja lukiolaisten välillä on pienenevää sorttia.

Itse valmistun tänä vuonna lukiosta, ja tarkoitus olisi jatkaa yliopistoon. Linjaa en ole vielä tarkemmin katsonut, mutta mitä luultavammin tekniselle puolelle menee. Ylioppilastodistuksessa tulee olemaan seuraavat aineet vaihtelevin arvosanoin: äidinkieli, englanti, historia, matematiikka, fysiikka, kemia.

Tulipas kirjotettua :shock:
Anspi
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 949
Liittynyt: 30.04.2008, 20:22
IRC-nick: Anspi`
Klaani: Future of Old Style

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja metsuri18 » 27.03.2010, 00:39

Amis. Sähköpuoli.

Itellä ei oo mitään lukiolaisia vastaan mutta nämä tyypit jotka luulevat hienolla koulutuksella ja hyväpalkkaisella ammatilla olevansa yhtään parempia kuin me perusduunarit, heitä HALVEKSIN En pidä mitään opettajia, lääkäreitä, arkkitehteja ym. YHTÄÄN sen parempina kuin muutkaan. Kaikki me ollaan samanarvoisia ihmisiä... Jos joku tulee minulle väittämään päin naamaa olevansa parempi kuin minä pelkän koulutuksen perusteella, melko varmasti vetäisin suoraa turpaan. Mulle riittää ihan se normi kämppä, ei mikään upouusi auto ym. Ei tarvitse kaiken olla suurta ja mahtavaa, ei se suuri määrä rahaa tee onnelliseksi, eikä se mahtava ammatti.
metsuri18
Köydenpunoja
Köydenpunoja
Avatar
 
Viestit: 406
Liittynyt: 30.04.2008, 20:00
RS -hahmo: Legenda Nimi

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Dead man zzz » 27.03.2010, 18:12

metsuri18 kirjoitti:AJos joku tulee minulle väittämään päin naamaa olevansa parempi kuin minä pelkän koulutuksen perusteella, melko varmasti vetäisin suoraa turpaan.

Internetin superkovin amis. Minä halveksin ihmisiä jotka ei osaa muuten vastata herjaan kuin vetämällä turpaan.
Dead man zzz
Renki
Renki
 
Viestit: 180
Liittynyt: 03.05.2008, 09:54
RS -hahmo: Lunaticsmith
IRC-nick: Jyergki

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja metsuri18 » 27.03.2010, 20:22

^
Njoo voihan ne asiat muutenkin selvitellä...
metsuri18
Köydenpunoja
Köydenpunoja
Avatar
 
Viestit: 406
Liittynyt: 30.04.2008, 20:00
RS -hahmo: Legenda Nimi

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja razeri » 27.03.2010, 21:53

jooh jos ei kiinnosta paska kynsien alla, nii ei se sitä tarkota et haluis vanhemmilta huomiota tai tuntee ittensä paremmaks :P
kaikkea ne yrittää keksiä ittensä turvaks, hohhoijjaa
razeri
Mäkitupalainen
Mäkitupalainen
 
Viestit: 90
Liittynyt: 24.12.2008, 18:51

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja jjyrqi » 31.03.2010, 21:19

Tulin tänne vain nauramaan. :lol:
Vitunmoista stereotypiaa amisten ja lukiolaisten välillä :D. Mun ihminen menkööt sinne minne haluaa :D. Joku tykkää lukemisesta ja joku käytännöllisesta harjoittelusta? Mitä väliä :-------D. Ja en nyt sanois että ne lukiolaiset tienaa enemmän, koska se on mun mielestä aina ihmisestä kiinni ja amiksen jälkee voi myös ottaa jatko-koulutusta.
jjyrqi
Renki
Renki
Avatar
 
Viestit: 225
Liittynyt: 07.09.2008, 06:25
Paikkakunta: Somero
RS -hahmo: -
IRC-nick: jjyrqi

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Annika » 02.04.2010, 20:04

Paikalliseen lukioon tuli haettua. Ei ollut kovin vaikeaa päättää minne jatkan, koska lukiossa (ja sen jälkeen) mulla riittää opiskeluintoa aivan 99% varmasti, vaikka vielä 10 vuotta. Nyt peruskoulun aikana oon niin joka soluani myöten täynnä tätä paskasakkia kun koulua käydään pakolla, opiskelu on siis evvk ja se on ihan sama pystyykö muutkaan keskittymään tunnilla jos itteä ei satu huvittamaan saati sitten kiinnostamaan. Porukka on niin lapsellista että ällöttää.

Niin ja mä vaan toivon (ja luulen) että lukiossa jengi ottaa opiskelun sen verran tosissaan ettei tarvi kuunnella tunneilla miten kovaa jonkun häiskän pv kulkee tai miten kiiltävä sen pakoputki on.

Painavin syy siihen, et valkkasin lukion on se, että mä en tiedä mitä mä muka voisin opiskella amiksessa. Mä oon kuitenkin tosi kankee taideaineissa, joita ne ainoot linjat jotka mua kiinnostais vaatis aika rajusti. Se, että oon menoss paikalliseen lukioon ei oikeestaan innosta mua yhtään ja saa nähdä, oon kyllä vähän suunnitellut lukion vaihtamista ykkösen ja kakkosen välissä, jos se jotenkin onnistuu ja opiskelu alkaa maistua puulta täällä.

Valinnaisaineetkin tuli valittua ja oon alustavasti päättänyt mitä aineita kirjotan (tiedän hyvin missä aineissa oon vahvoilla ja missä taas en..). Lukion jälkeinen opiskelu on myös kohtuullisen hyvin tiedossa (no, saa nähdä muuttuuku mieli sitten vielä).

Apinamies kirjoitti:Mun mielestä lukioon mennään vaan siksi ,että saadaan huomiota vanhemilta.

Toivottavasti kovin monella ei oo näin rankkaa kohtaloa..
Annika
Torppari
Torppari
Avatar
 
Viestit: 134
Liittynyt: 29.04.2008, 20:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Balz amon » 04.04.2010, 12:32

Eka vuos kohta lukiossa ohi. Omasta kokemuksesta voin kertoa sen, että lukiosta saa tehtyä just niin kivaa tai kurjaa ku haluaa. Itellä on ollu tosi rento eka vuos (rennompaa tuol on ku peruskoulussa) ja ei kaduta yhtään että menin lukioon.
Balz amon
turskisti o/
turskisti o/
Avatar
 
Viestit: 865
Liittynyt: 29.04.2008, 19:02
RS -hahmo: Balz amon

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Vulle » 04.04.2010, 14:17

Apinamies kirjoitti:Mun mielestä lukioon mennään vaan siksi ,että saadaan huomiota vanhemilta.


Tyhmiä ihmisiähän ne sellaiset ovat jotka jonnekin menevät vain sen takia, että sinne on painostettu joltakin taholta menemään eikä itse olisi haluja. Vähemmistönä sellaiset ovat varmastikin sekä amiskoissa että lukioissa.

Apinamies kirjoitti:Itse kannatan porukalle ammattikoulua koska kun valmistut niin sulla on jo koulutus Sit taas jos meet lukioon ja sielt valmistut sit sul ei ole mitään ammattia ja taas pitää lähteä koulun penkille istumaan.


Tottahan se on, että lukion jälkeen pitää vielä jatkaa opiskeluja vaikkapa juuri siellä yliopiston puolella. (Jos siis haluaa korkeakoulutetun ammatin, onhan niitäkin ihmisiä olemassa joilla on koulutuksena ylioppilas, mutta ovat sitten vaikka yrittäjinä itsensä elättäneet). Sieltä sitten kyllä saa valmiudet töihin, joihin ei ammattikoulutuksen kautta pääse. Sitä ei pitäisi unohtaa vaikka joissakin puheenvuoroissa täällä se näkyy merkillisesti unohtuneen kokonaan. Vai kenties tarkoituksellisesti?

Vai tyhjästäkö joku kuvittelee nykyisten lääkäreiden, opettajien, tutkijoiden etc tupsahtaneen?
Vulle
 

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Balz amon » 06.04.2010, 11:51

Apinamies kirjoitti:Itse kannatan porukalle ammattikoulua koska kun valmistut niin sulla on jo koulutus Sit taas jos meet lukioon ja sielt valmistut sit sul ei ole mitään ammattia ja taas pitää lähteä koulun penkille istumaan.


Lukioon saatetaan mennä just sen takia ettei tiedä mitä haluaa isona tehdä. Siinä on sitte kolme vuotta aikaa kasvaa, opiskella ja miettiä minkälaista työtä kiinostaa tehdä.
Balz amon
turskisti o/
turskisti o/
Avatar
 
Viestit: 865
Liittynyt: 29.04.2008, 19:02
RS -hahmo: Balz amon

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Gilgames » 08.04.2010, 15:02

Oikeastaan siinä on vain pari vuotta "mitään väliä"-aikaa kun toisena vuonna pitää jo alkaa valitsemaan aineita jotka kirjoittaa syventävien kurssien muodossa. Mutta on tämä kyllä vapaampaa kuin "nyt menet tälle linjalle ja tähän ammattiin kun tulet kouluun"

Ainakaan täällä ei ole ollut liiemmin mopopuhetta, vaan välkät menee ihan tunnelman mukaan. Tänäänkin kuluivat viimeiset kiinalaisten numeroiden parissa... kovin moni ei saanut sitä logiikkaa selville :D
Gilgames
Suutari
Suutari
Avatar
 
Viestit: 2106
Liittynyt: 22.12.2008, 19:30
Paikkakunta: Oulu
RS -hahmo: Enfegruz
IRC-nick: Gilgames

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Kapteeni Sinikarhu » 08.04.2010, 15:29

^lukiossa on korkeintaan eka vuosi aikaa höntsätä, korkeintaan.
Kapteeni Sinikarhu
Talonpoika
Talonpoika
Avatar
 
Viestit: 367
Liittynyt: 04.05.2008, 12:48
IRC-nick: Sinikarhu

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Somekind » 10.04.2010, 02:45

Itse päädyin amiksen sähköalalle monista syistä, yksi tietenkin vähäinen lukuinto, ja yleinen käsityötaito, molemmat hyviä valintoja, mutta itseäni ketuttaa yleinen hirveä amisten yleistäminen, kaikki lukiofrendit heittää jatkuvasti kaikkia perus amis ennakkoluuloja ilmoille.
Somekind
Sikopaimen
Sikopaimen
Avatar
 
Viestit: 53
Liittynyt: 30.04.2008, 13:44
IRC-nick: Somekind

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja razeri » 10.04.2010, 09:43

noo se ny vaa on totta et amikset sorvaa toisiaan peräreikään vapaa-ajal :/ turha åeitellä
razeri
Mäkitupalainen
Mäkitupalainen
 
Viestit: 90
Liittynyt: 24.12.2008, 18:51

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Axl » 11.04.2010, 18:50

Amis.
Viimeksi muokannut Axl päivämäärä 18.07.2010, 18:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Axl
Rotanpyytäjä
Rotanpyytäjä
Avatar
 
Viestit: 28
Liittynyt: 09.04.2010, 23:47
RS -hahmo: soikku

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Ramborat » 14.04.2010, 20:31

Lukioonhan tässä mennään. 9.2 keskiarvolla ei varmaan kannata muualle hakea, ja tämä on ollut jo ala-asteelta lähtien aatteena. Sitten lääkikseen :)
Ramborat
Kulkuri
Kulkuri
Avatar
 
Viestit: 16
Liittynyt: 27.05.2008, 20:13
RS -hahmo: Taichi
IRC-nick: Rambo

EdellinenSeuraava

Paluu Ikuisuusjaarittelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 169 vierailijaa