Nyt tuli jo niin kiinnostava topikki että tänne vois ekan virallisen viestin kirjotella.
Eli kun vähän mietin niin löytyi 7 sarjaa, jotka olivat selvästi parempia. Niiden järjestyksestä en ensimmäisen jälkeen tiedä, joten listaan ne tähän aakkosjärjestyksessä. Genre on kaikissa näissä enemmän tai vähemmän seinen, eli tätä vähemmän katsottua aikuisempien animea. Toimintaa en ole yhtään kokonaista sarjaa katsonut, enkä tulekaan katsomaan. Tarkemmat tiedot katsotuista sarjoista löytyy
täältä.
1. Ef: A Tale of MemoriesVisual novelista tehty anime. Yleensä tämäntyyppiset ovat huonoja, mutta tämä pääsi kaikkien sarjojen yli ykköseksi. Paras animaatio, mitä olen nähnyt, ja yhdistettynä upeaan juoneen, on tämä helposti kaikista paras. Musiikitkin ihan huippuluokkaa. Sarja tuli viime vuonna ja tämän vuoden lopulla alkaa toinen kausi. Esimerkin animaation laadusta näkee vaikkapa
tästä. HD-laatua, lataus saattaa kestää.
2.-5. Koi KazeUpea kertomus 27-vuotiaan miehen ja hänen 15-vuotiaan pikkusiskonsa rakkaudesta. Animaation laatu on huonompaa, mutta itse tarina korvaa tämän helposti. Vaikka näitä rakkausdraamoja on muutamat kymmenet nähty, tämä erottuu joukosta edukseen.
2.-5. Suzumiya Haruhi no Yuuutsu - The Melancholy of Haruhi SuzumiyaUpea laadultaan ja tarinaltaan. Tämän olen katsonut muutamaan kertaan, ja aina löytyy uusia kiinnostavia asioita, jotka on aiemmilla kerroilla jäänyt huomaamatta. Katsoin tämän heti kun oli valmistunut, eli ennen jättimäistä fandomia (joka osittain pilasi sarjan). Sopiva ripaus komediaa, koulua ja filosofiaa. Toista kautta odotellessa.
2.-5. Toki wo Kakeru Shoujo - The Girl Who Leapt Through TimeElokuva, jonka katsoin sattumalta vuosi sitten. Tuntematon pienen mainostuksen takia, mutta silti monia palkintoja voittanut. Perusdraamaa erikoisempien lisäjuttujen kanssa. Aikahyppiminen tekee tästä erityisen kiinnostavan.
2.-5. Uchuu no StellviaRauhallisempi avaruusdraama. Vähän epämääräistä juttua mukana, mm. päähenkilön itkeminen pari jaksoa putkeen. Mutta pari kertaa katsottu ja ehdottomasti kärkeen kuuluva sarja. Tästä en enempää osaa selittää, yksinkertaisesti vain hyvä.
Tähän loppuun pitää vielä mainita heti perässä tulevat Midori no Hibi sekä Byousoku 5cm. Katsomisen arvoisia ehdottomasti.
Mangaa en ole muuta lukenutkaan kun Yotsubaa. Se riittää niistä.
Muoksin tähän vielä lisää tekstiä sarjoille jos tulee mieleen.