Jope-san kirjoitti:Animaattoreita ei voi oikein arvioida kun suurin osa sarjoista muutenkin tuppaa olemaan koreasta tilaustöinä tehtyjä. Jos jotain voisi arvioida niin joko ohjaajaa tahi firmaa (joista omasta mielestäni paras on MadHouse).
Noniin, paskanpuhuminen seis. Animaatioiden välifreimit (in-between) tuotetaan toki useimmin joko pienemmillä, sarjoja varsinaisesti tuottamattomilla studioilla, tai sitten toisilla isoilla studioilla, tai sitten ihan rehdisti just E-Koreassa. Se riippuu aika paljon studiosta ja studion työntekijämäärästä - Esimerkiks jollain Toeilla, Sunrisella, IG:llä ja Kyoto animationilla on niin paljon omaa väkeä talossa, että ulkoistamista on aika vähän (vaikka aina on kuitenkin).Toiset studiot (esmes vaikka SHAFT ja A-1 Pictures) tilaa välianimaatiot lähes kokonaan muualta (esim. SHAFTin Dance in the Vampire bundia tehtiin kuulemma hyvin vähän itse SHAFTilla, jossa taas väännettiin samaan aikaan uutta Hidamari Sketch -kautta)
In-betweeniä huomattavasti tärkeämpiä tekijöitä sarjojen visuaalisessa tyylissä on kuitenkin pääanimaatio (key animation, joista vastaa animation director) ja storyboardit (kuvakäsikirjotus, josta vastaa ohjaaja), sekä tietysti ohjaus ylipäätään. Mutta niin, aika vähän etenkin täällä lännessä puhutaan yksittäisistä animaattoreista - ohjaajatkin on monille täysin tuntemattomia. Jos jonkinlaista top-listaa pitäis tehdä niin ehkä se näyttäis tältä:
1. Akiyuki Shinbou (yleensä SHAFT, lähinnä ohjaaja)
- Shinbon settiin on tullu ihan omanlaisensa kiintymys sen jälkeen, kun aloin Desucon-esitelmää varten todella tutustumaan herran tyyliin ja, no, melkein kaikesta mihin herra on kätensä laskenut olen tykännyt. Erityisesti Bakemonogatari ja Madoka Magica. Sinänsä hassu esimerkki animaattoreista kun puhutaan, että Shinbo ei ite piirrä omin käsin mitään, vaan avustajat tekee ja Shinbo valvoo.
2. Hiroyuki Imaishi (yleensä Gainax, ohjaaja ja animaattori)
- Imaishilla on oma jännä ohjaustyylinsä, jonka tunnistettavin esimerkki on varmaan Tengen toppa gurren lagann ja Panty & Stocking with Garterbelt. Teräviä muotoja, liioteltuja perspektiivejä, ja hitosti energiaa. Mahtava jäbä, johan parani Star Driverinkin (Bones) viimenen jakso, kun Imaishi lyötiin ohjaan pari kohtausta.
3. You Yoshinari
- Vähemmän tunnettu jäbyli, tekee lähinnä Gainaxille jänniä juttuja. Törmäsin tyyppiin ekan kerran
tässä videossa ja sen jälkeen oon bongaillu sen juttuja sieltä täältä. Eniten tykkään varmaan herran työstä FLCL:n parissa - mahtavia kohtauksia kaikki.
Derp, kolme vaan tuli. Lisäisin ehkä Kyoto animationin ylipäätään listaan, koska kaikki mihin he koskevat on upean näköistä, siististi animoitua ja useimmiten hyvää kamaa muutenkin. Yksityiskohtasta, mahtavaa jälkeä, jonka ei tartte brassailla näyttääkseen hyvältä. Ajaa asiansa sulavasti aina. Kevätkauden Nichijou on pelastettu vain Kyoto animationin takia - ihan hiton täynnä täydellistä animointia, suosittelen
Mangakat taas.. No. En lue kauheesti mangaa. Tää on vaan kylmä ja verinen fakta, jolle ei uguu voi mitään vittu.
Eichiiro Odan One Piecestä oon viimeaikoina diggaillu tosi paljon. Se on hienosti rakennettu tarina, jota jaksaa lukea uudestaan ja uudestaan ja pidemmälle ja pidemmälle, eikä se tunnu venytetyltä. Se on selvästi pitkälle eteenpäin suunniteltu ja settiä paljastetaan hiljalleen. Eri jees.
Visuaalisesti tykkään melkosen paljon Kooji Kumetan mangoista (Sayonara zetsubou sensei). Pelkistetty, tasaviivanen tyyli. Siisti ja tyylikkään näkönen. Tykkään. Tietty jonku Kaoru Morin vois kans mainita (Emma) helvetin hienojen taustojen takia, mutta lol, avustajat piirtää taustat.
Fukumoton vois kans mainita, koska.. höhö. Omaleimainen tyyli, hyvät sarjat, kaikki toimii. Miinuksena joittenkin juttujen loputon venyttäminen (Kaijin kakkospuolisko olis mahtunu ihan hyvin alle kymmeneen osaan, mutta saatiin 13)
Ei mulla ollukaan asiaa.