Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

Asukkaiden kertomia tarinoita ja runoja.
Alueen säännöt
viewtopic.php?f=18&t=60

Runotrilogia oli kokonaisuutena:

Hyvä
9
82%
Keskiverto
1
9%
Huono
1
9%
 
Ääniä yhteensä : 11

Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja Plo Koon » 03.08.2009, 21:17

Anthem to the Colours of Dawn

The wind carries a morning breeze,
As the shadows of this night,
Circle around swaying trees,
And dance their death rite...

Below great leaftops that gaze,
Where the sun does spawn,
And the velvet light plays,
An anthem to the colours of dawn



Trollwoods' Verge

Shielded by the tallest of trees,
Surveilled by the heavens above,
The trollwoods' verge breathes,
Withholding a poet's love

Escalated from the ground below,
The sanctuary touches the skies,
If he who walks this plateau,
Only chooses to close his eyes

The sun ascending from beyond,
Lits ablaze this place of old,
Governs the sky like a diamond,
And turns green into gold

In this verdant kingdom,
Through the planes of grass,
Silence whispers a wisdom,
That no man ever has



Sunset sceneries

'Yond the horizon the golden eye disappears,
Still it reaches its arms into the sphere,
That is the great celestial ocean

Underneath the mirror of nature's course,
We are enthralled by this arcane force,
That sets many a thing into motion

Striding across root, stock and stone,
Ardently we seek to unveil the unknown,
That summons this otherworldly notion

The silhouettes of light now become strewn,
Fading into the night before a rising moon,
That sets a scene for many an emotion


______________________________________

Kommentointi vapaata kaikille, joskin mielellään saa omata riittävän kielikyvyn muodostaakseen edes jonkinlaisen kuvan sanallisista maalauksistani. Äänestysstatistiikka ei auta kehittymään jos ei sanallista palautetta löydy :smile::
Plo Koon
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 490
Liittynyt: 29.04.2008, 14:41
RS -hahmo: Ki-Adi-Mundi
IRC-nick: PloKoon

Re: Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja Lazuri » 04.08.2009, 21:25

En oo koskaan pitäny runoutta mitenkään suurena kirjallisuuden lajina, mutta nää kyllä iski syvälle. Jotenkin pystyin kuvittelemaan runojen tilanteet ja eläytymään täysillä mukana, vaikka en edes kaikkia kohtia ymmärtänyt. :razz::

Anthem to the Colours of Dawn

Tää oli oma suosikkini. Lyhyt, ytimekäs ja soljuva kirjoitustyyli. Etenkin tuo ensimmäisen kappaleen viimeinen rivi on jotain niin hienoa, etten pysty edes kuvailemaan minkälainen fiilis mulle tuli, kun ton luin. Kylmät väreet siinä meni selkää pitkin.

Trollwoods' Verge

Tää oli myös erittäin hieno, joskin omasta mielestäni ensimmäistä piirunverran huonompi, mutta silti mahtava. En nyt muuten osaa tätä arvioida, kun olen runouden saralla täysi amatööri, mutta hieno runo kaikinpuolin.

Sunset Sceneries

The silhouettes of light now become strewn,
Fading into the night before a rising moon,
That sets a scene for many an emotion


Tuo kohta oli imo ehkä paras kaikista kohdista. Runo kokonaisuutena ei silti yllä suosikiksini, mutta yltää silti jaetulle kakkostilalle. Imo tää runo korostaa parhaiten sun taitoja tällä saralla. Kaikki kohdat rimmaa kivasti ja lukiessa ajatukset katoavat hetkeksi muualle ja pystyn jopa kuvittelemaan maisemia ja tapahtumia.

-------------
Kuten helposti huomaa, mä en osaa arvioida runoja juuri ollenkaan. :razz:: Silti toivon, että kommentistani sai lisäintoa runojen kirjoitukseesi. Ainakin mä aion tarkasti seurailla tätä topickia. :razz::
Lazuri
Raudanvalaja
Raudanvalaja
Avatar
 
Viestit: 313
Liittynyt: 30.04.2008, 13:46
RS -hahmo: Lazuri150
IRC-nick: Lazuri

Re: Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja Plo Koon » 09.08.2009, 02:25

Kiitän vaivannäöstä lukemiseen ja arvosteluun, Lazuri. Tietenkään kommentoimiseen ei mitään ammattitaitoa runouden saralla vaadita, sellaista tuskin kukaan täällä omaa vaikka lukion runoanalyysikurssista nyt jotain mieleen jäisikin.

Näkisin mielelläni lisääkin kommentteja (Hekate, Unhola, I'm looking in your direction), jos ei "paranna asiaa x" niin ainakin mielipiteen ilmaisuja :smile::
Plo Koon
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 490
Liittynyt: 29.04.2008, 14:41
RS -hahmo: Ki-Adi-Mundi
IRC-nick: PloKoon

Re: Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja Riwer » 09.08.2009, 08:29

Hienoja runot olivat, mutta ei minuun iskenyt. Siis hienoudella tarkotan justiinsa sanavalintoja, mutta tästä ei jäänyt niinkun mitään käteen. Ehkä vain pidän enemmän suorasta kertomisesta, sillä itsekin olen sellainen ihminen, joka kertoo asiat suoraan. :surprised::

- Riwer
Riwer
Riistanvartija
Riistanvartija
Avatar
 
Viestit: 889
Liittynyt: 29.04.2008, 19:19
RS -hahmo: Riwer

Re: Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja unhola » 10.08.2009, 15:00

Todella hyviä. Sopivan sellasia fantasiateemaisia ja dramaattisia mun makuun, jossa korostuu joku tietty tunne hetkessä ja tietyssä paikassa. Erilaiset landscapet ja tuntemukset kohoaa pintaan noita lukiessa, ja se on tietenkin jees. En tiedä mitä tykkäät tästä, mutta sanoisin että nämä runot on jotenkin LOTR-maisinta ulosantiasi mitä olen lukenut. Ei niinkään synkkää, vaikka omalla tavallaan haikea fiilis osittain tulikin.

Oma suosikkini oli Sunset Sceneries, joka oli niin mielikuvarikas kaikessa kauneudessan (pääni sisällä, that is), että harva se kerta törmää vastaavaan.

Kielenkäyttö/vocabulary on tietenkin taattua laatua, tykkään siitä miten taittelet ilmaisuja, vaikka välillä ehkä tarkoituksellisesti haetaan sitä 'hienointa' ilmaisua, if you know what I mean. (Minua se ei tosin haittaa).


Good job.Kuva
unhola
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
Kaartin upseeri
 
Viestit: 3694
Liittynyt: 28.04.2008, 23:43
Paikkakunta: Helsinki
IRC-nick: unhola

Re: Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja Plo Koon » 12.08.2009, 10:40

unhola kirjoitti:En tiedä mitä tykkäät tästä, mutta sanoisin että nämä runot on jotenkin LOTR-maisinta ulosantiasi mitä olen lukenut. Ei niinkään synkkää, vaikka omalla tavallaan haikea fiilis osittain tulikin.

Tossa voi olla perää, sillä musiikillisten vaikuttajien saralla Summoning on heti Empyriumin jälkeen ollut parasta antia vaellusretkille luonnossa. Summoningin tuotanto ja sanoitukset kun ovat suoraan Tolkienin tarinoiden inspiroimaa, niin ei ole kovin kaukaa haettua että pieni tahaton LOTR-vivahde tarttuu kahdenkin filtterin jälkeen mukaan.

Olen tosiaan koittanut karsia sellaista liiallista synkkyyttä pois. Kliseisen alavireisiä runoja olen tehnyt niin kauan, että niiden tekeminen löyhkää itseni toistamiselta, vaikka ne joskus alkuperäisiltä tuntuivatkin. Tälläinen hieman valoisampien, tai neutraalilla tavalla melankolisten runojen kirjoittaminen on tuntunut raikkaalta tuulahdukselta.
Plo Koon
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 490
Liittynyt: 29.04.2008, 14:41
RS -hahmo: Ki-Adi-Mundi
IRC-nick: PloKoon

Re: Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja sir mikko99 » 02.09.2009, 18:54

Hienoja ovat, itselläni ei riitä sanavarasto tommoisten tekoon edes suomeksi :oops:
Äänestin siis: hyvä :mrgreen:
sir mikko99
Maanviljelijä
Maanviljelijä
Avatar
 
Viestit: 675
Liittynyt: 07.05.2008, 14:59
RS -hahmo: th heretic

Re: Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja Darqwan » 06.09.2009, 09:41

Vähän mahtavia runoja! Parhaita mitä oon ikinä kuullu :smile:: Oikeesti!

P.S.
Äänestin että oli hyvä.
Darqwan
Karjapaimen
Karjapaimen
Avatar
 
Viestit: 62
Liittynyt: 29.08.2009, 17:24
Paikkakunta: Kokkola
RS -hahmo: OldShade98

Re: Luontorunoutta: Depictions of Dawn, Day and Dusk

ViestiKirjoittaja Haklu » 23.09.2009, 01:16

Eksyin vahingossa selaileen noita trubaduuri-hakemuksia, luin sieltä yhden runosi ja pakkohan sitä oli katsoa onko näitä enemmänkin. Asiaan->

Ensinnäkin en ole kovin montaa alle parikymppistä tavannut, jotka osaisivat käyttää englannin kieltä näin upeesti. Tämä on kyllä myös miinusta, kun meinaa tunnelma vähän tippua sanakirjaa käyttäessä... Itekki olen hyvin saman tapasia tekstejä kirjoittanut, mutta suomea käyttäen. Esimerkkinä ensimmäinen runosi, joka on idealtaan täysin sama kuin eräs omani (olettaen, että ymmärsin ideasi oikein...). Hienot kielikuvat ja tapa jättää lukijallekkin vastuuta tulivat myös positiivisinä puolina esiin.


E. Tuli kyllä nyt hiukan sekavaa tekstiä. Jos joskus vaihat kielen suomeen nii luultavasti pystyn parempaan :smile::
Haklu
Aseenkantaja
Aseenkantaja
Avatar
 
Viestit: 495
Liittynyt: 29.04.2008, 19:50
IRC-nick: Haklu


Paluu Tarina- ja Runoiluteltta

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 97 vierailijaa