Tristanix kirjoitti:Jooh, tuolta kantilta en asiaa ollut ajatellut. Kiitos näkökannasta. En tosin ole vakuuttunut 07:n mahdollisuuksista kehittyä, vaikka pelaajat sisällöstä pääasiassa päättäisivätkin. Otetaan esimerkkinä tämä uusin 07:n sisältöäänestyksen lopputulos
Nightmare Zone, jonka itse näen nykyisen RS:n Dominion Towerin paljon vaatimattomampana vastineena. Kuvista nähtynä tuo sisältö ei kyllä säväytä ollenkaan, kait 07:n faneilla voi sitten olla erilainen näkemys asiasta...?
Ja Nocandolle vielä näistä online peleistä: Tuo World of Warplanes on siis MMO Arcade Flight Simulator. Online peleissä on sellainen piirre, että niihin tulee satavarmasti uutta sisältöä jossakin vaiheessa. Varmasti tuohonkin tulee uusia koneita, aseita ja sun muuta settiä, jotka voivat olla ylivoimaisia vanhempaan sisältöön nähden. Tekeekö tämä sitten pelistä huonon?
E: Jatkan vielä, nyt kun tuli asiasta puhe. Rajoittuukohan tämä uudesta sisällöstä valittaminen vain RS:ään, vai onko kyseessä ihan maailmanlaajuinen online-pelien piirre. Esim. WoW:iinhan (ei tuo uudempi lentokonehärveli...) tuli tämä Mists of Pandarin laajennus. Valitettiinko siitä sitten paljonkin, kun uusi mahtava luokka onkin pandakarhut? WoWittajat jos viitsitte valaista asiaa.
Wowissakin näitä valittajia piisaa, kuinka kaikki oli paremmin kuin ennen, mutta omasta mielestäni wowissa päivitykset ovat suurin piirtein menneet oikeaan suuntaan. Ehkä on jo vähän liikaa helpotettu tavaroiden hommaamista, mutta samapa tuo minulle.
Olen pelannut aika montaa peliä ja voin sanoa, että missään ei olla pystytty kusemaan peliä lähellekkään yhtä pahasti kuin Runescapessa. Esimerkiksi wowissa ja Guild Warssissa(ykkösessä, ei kakkosessa) updatet eivät mielestäni hirveän dramaattisesti ole peliä pilanneet, päin vastoin. Niissä yritetään pvp:tä tasapainottaa toisin kuin runessa, jossa linjaus on "LISÄÄ OP ASEITA LISÄÄ OP ASEITA TROLOLOLO PYSTYY ONE HITTAA KAIKKI XDXDXD".
Jagexilla ei ole paljon järkeä ollut päässä esim. silloin, kun trade limit tuli. Kaikissa muissakin peleissä on botteja, mutta ei siihen ole tarvinnut trade limitillä puuttua. Jagex voisi halutessaan bannata suurimman osan boteista, mutta ne tuovat liian suuren osan yhtiön rahoista. Nykyään Jagexin rahastus on mennyt naurettavuuksiin, kun memberin hinta on tuplattu ja expaa ja rahaa voi ostaa euroilla. Ne ulkonäölliset vaatteet mitä myydään vielä ymmärrän, mutta en tuota helkutin onnenpyörää.
Rs oli syystäkin parhaimmillaan tuolloin 2k7, koska silloin ei vielä ollut näitä naurettavuuksiin meneviä helpotuksia. Op aseet, kuten d clawit olivat ihan hanurista varsinkin hybrid pk:ta harrastaessa. Jagexin suurin virhe oli tuoda summoning myös pvp puolelle, joka tappoi varsinkin hybridauksen täysin. Ota Yakki mukaan niin voit rauhassa päättää, että montakohan teleblockia sitä jaksaisi MB:llä tankata vai pitäiskö vaan juosta lvl 50 wildusta edgeen, kun Yakissa on 30 brewiä ja jos ne nyt jostain syystä sattuisi loppumaan niin voi pistää kaikki tavarat pankkiin ":D". Summoning oli virhe myös PvE puolella, koska nyt "bosseja", kuten Bandosia saa soolona alas 50 kertaa yhellä reissulla; jos verrataan vaikka wowiin, jossa ei max lvl bosseja pysty sooloamaan juuri mitenkään(joitain poikkeustapauksia ja nekin vain yhdellä hahmoluokalla ja aikaa menee tolkuttomasti).
Eoc en juurikaan ole kokeillut, mutta en näe syytä miksi Jagexin piti lähteä "kilpailemaan" toisten tämmöisten pelien kanssa, jossa on samantapaiset ability systeemit, koska Jagex on siinä niin paljon jäljessä, että sille ei löydy edes käsitettä. Rs oli uniikki omalla tavallaan, joten en käsitä, että miksi se piti mennä pilaamaan. Jos haluan pelata peliä, missä käytetään noita abilityjä, niin en todellakaan valitse mitään Runescapea. Nyt joku tulee vinkumaan, että "ei niitä ole pakko käyttää", mutta se on paskapuhetta. Sama asia kuin vertaisi, että ei asettakaan ole pakko käyttää pk:lla, mutta pärjäät tosin vain 10x huonommin kuin se aseen käyttäjä, mutta ei siinä muuta.
En todellakaan ole mikään tapa valittaja, kuten tästä tekstistä ehkä voisi päätellä, mutta missään muussa pelissä päivitykset eivät ole vituttaneet niin paljon kuin runessa. Muissa peleissä olen yleensä innolla odottanut päivityksiä, mutta runessa sai aina pelätä, että mitähän tällä kertaa pilataan. Tuo 2007 versio tuli itselleni vähän liian myöhään. Jos se olisi tullut vaikkapa 2010 tai 2011 alussa niin olisin nolifennyt instana max totalin, mutta rs on jo omalta osaltani nähty ja miettinyt sen jälkeen, että miksi helvetissä tuhlasin niin paljon aikaa siihen. En varsinaisesti kadu sitä ja hyviä muistoja piisaa, mutta vähän turhaa touhua semi afkata yhdessä kohtaa satoja tunteja, että saat jotain taitoa ylöspäin vain egon vuoksi. Tämän takia ns. expan nopeutus updatet olivat mielestäni ok, että ei tarvitse koko elämää kuluttaa jonkun taidon ääressä. Jagexin virheet olivat ihan muualla kuin tässä asiassa.
Loppuun vielä sanoisin, vaikka ehkä itseäni toistaen, mutta esimerkiksi lollissa päivitykset ovat menneet mielestäni hyvään suuntaan ja pelaajamäärät ovat kasvaneet; runessa päivitykset ovat menneet huonoon suuntaan ja pelaajamäärät vähentyneet. Voisiko asioilla jotain yhteyttä toisiinsa? Jos päivitykset olisivat olleet onnistuneita niin en usko, että pelaajamäärien tippuminen olisi ollut näin kovaa.
Peace.