MononokeNeljäs kerta toden sanoo, eh? Oon nyt kolme kertaa jo yrittänyt kirjoittaa tästä sarjasta, mutta jotenkin on mystisesti tullut sellanen fiilis, että en osaa pukea sanoiksi sarjasta tullutta nautintoa. Yleensä kun sanotaan, että sarja X on jollain tavalla "uniikki", ei se sitä ole loppupeleissä; toteutus voi olla uniikkia, samoin kuin konsepti päällisin puolin, mutta pinnan alla sarja voi silti olla jollain tavalla enemmän tai vähemmän melko standardia kamaa, mitä tarinan lineaarisuuteen ynnä muihin seikkoihin tulee.
Mistä taas pääsemme Mononokeen -- teokseen joka taiteilee (pun not intended) teeskenteleviin sfääreihin yltävän avant-garde -toteutuksen ja mentaliteetin kanssa, yrittäen luoda jonkinlaista psykedeelistä kokonaispakettia kaikille aisteille. Silti, jotenkin ihmeen kaupalla sarja onnistuu välttämään kaikki mahdolliset sudenkuopat, jota voisin kuvitella sillä vastassa olevan, vaikkakin erittäin vahva "thinking man's anime" -leima tuntuu olevan sarjalle isketty, meinaten sitä, että jos et tykkää Mononokesta, voit kaikin mokomin mennä katselemaan Vampire Knightiä ja Narutoa takavasemmalle. Julma on maailma - oli oikeutettua tai ei. Jokatapauksessa, voisin edes yrittää kiteyttää idean Mononoken takana - omien ajatusten kera - seuraavan parin kappaleen aikana, sillä uniikin sarjan leimalla tässä ei todellakaan pelkästään ratsastella voittoa kohti.
Mononokessa on suhteellisen vaikea puhua tarinasta, sillä sitä siinä ei sinänsä ole. Ainakaan sanan perinteisessä merkityksessä, jossa on joku tarkoin määritelty lähtöasetelma, kasti hahmoja sekä tietty tapahtumien kulku - kavereiden kesken juoni. Lähtöasetelma toki löytyy, tosin hämyinen sellainen, joka tuntuu olevan muutaman vuosisadan takainen Japani, todennäköisesti jotain 1000- ja 1600-lukujen välissä, vaikka en sen tarkemmin jaksanut ottaa selvää. (Tosin ainakin Samurai-kulttuuri oli vielä vahvasti voimissaan animessa). Viimeinen arkki silti sijoittuu jonnekin 1800-/1900-luvun taitteeseen, uskoisin, heti pitkän timeskipin perään. Mitä taas hahmokaartiin tulee, koko sarja pyörii vain yhden hahmon ympärillä, muiden ollessa miniarkki-pohjaisia sivuhahmoja, miten nyt matkalle sattuvatkaan sattumaan (heh). Kuten äskeisestä lauseesta voidaankin jo päätellä, on Mononoke ns. episodisten sarjojen joukossa - tarkemmin sanoen 12 jakson aikana esiteltiin 5 eri 2-3 jakson mittaista arkkia.
Täten, puhuisin mielummin konseptista kuin tarinasta, joka on sinällään äärimmäisen helppo selittää
päällisinpuolin: mystinen noin kaksissakymmenissä olevan näköinen nuori mies, Kusuriuri (Lääkemyyjä), matkaa ympäri maailmaa kenenkään muun tietämättä hänen päämääräänsä. Kusuriuri toimii tosiaan lääkemyyjänä (jota myös hänen "nimensäkin" japaniksi siis tarkoittaa), vaikka pinnan alla on enemmän kuin ammatinharjoittaja: Kusuriuri toimi eräänlaisena manaajana myyttisiä pahoja henkiä, Mononokeja vastaan. Kukaan ei tunnu täysin tietävän mistä näitä putkahtelee, mutta itsensä Kusuriurin mukaan ne eivät ole sallittuja maailmassa, sillä ne tulevat eri ulottuvuudesta, eivätkä aiheuta kuin harmia muille. (Joka tosin on täysin totta). Sarjan eri miniarkeissa siis seurataan Kusuriuria, joka kohtaa erilaisia dilemmoita, jossa hän auttaa ihmisiä, jotka ovat Mononoken valtaanottamia tai muuten vain vaarallisilla vyöhykkeillä.
Kusuriuri, joka siis tosiaan kuvassa komeileekin, on sarjan ainoa pysyvä hahmo. Mitä taas mieheen tulee - jos hän sellainen siis on - on hän ehdottomasti uusi hahmo suosikkejeni joukossa. Jos häntä pitää kuvailla yhdellä sanalla, on vastaus helppo antaa: mystinen. Hänestä ei tosiaan kerrota mitään, mutta lienee selvää, että hän ei ainakaan mikään ihan tavallinen ihminen ole. (Jonka myös timeskip epien 9 ja 10 välissä vahvistaa, korvista ja seksikkäistä hampaista puhumattakaan!) Hänen mystisyytensä ei tunne rajoja, sillä moraalietiikkansakin heittelee milloin mitenkin "hyvän ja pahan" välillä, välillä ilmenevien sadististen ja väliinpitämättömien piirteiden takia, vaikka toisaalta hän taas vaikuttaa avuliaalta ja vilpittömältä. Yleensä melko hiljainen ja aivan käsittämättömän karisman omaava henkilö vielä kyseessä, joten todella vaikeasti luettavissa oleva henkilö, kaikin puolin. Eipähän tunnu oikeen panikoivankaan mistään, vaikka useita ihmisiä kuolisi, tai vaikka tilanne olisi kuinka epämieluisa hankalasti hoidettavien Mononokien (miten ikinä monikkomuoto taipuukaan) kanssa. Ehdottomasti
niitä hahmoja!
Mitä taas muihin sivuhahmoihin tulee, arkkikohtaisesti, ovat he tosiaan...noh, sivuhahmoja! En muista yhdenkään hahmon nimeä tässä vaiheessa enää, mutta se on täysin sivuseikka, sillä hahmot palvelevat vain arkissa kuin arkissa "totuuden" (truth) ja "katumuksen" (regret) selvittämistä Kusuriurin toimesta. Toisinsanoen, aina kun Mononokeista pitää päästä eroon, käyttää Kusuriuri omalaatuista miekkaansa niiden poissinetöimiseen ("sealing away"). Tämä ei tosiaankaan ole mikään niin yksinkertainen homma, sillä jokaisella Mononokella ja niiden syntymisellä on juurenaan juurikin totuus ja katumus, jonka jälkeen Mononoke ottaa jonkun muodon ("form"). Juuri nämä attribuutit pitääkin Kusuriurin aina selvittää Mononokejen kohdalla, ennen kuin voi vetää miekkansa tupestaan. On huomionarvoista mainita myös, että miekan tupesta vedettyään Kusuriuri muuttaa muotoaan kullanväriseksi ja hitusen tummaihoisemmaksi otukseksi, jolla on hopeahkon sävyiset hiukset.
Mutta tosiaan, kaikenkaikkiaan aika hankalasti selitettävissä konsepti, eri sivuhahmojen ja niiden yhteydestä eri Mononokejen synnylle, mutta jokatapauksessa - kaikki liittyy kaikkeen, joka taas meinaa sitä, että valtaosa koko sarjasta menee siihen kun Kusuriuri keskustelee ihmisten kanssa ja kuuntelee heidän tarinoitaan (jotka näytetään flashback-muodossa, tai vastaavassa), yrittäen saada selville mitkä ovat kyseessäolevan Mononoken kolme eri attribuuttia (form, truth, regret).
Oli miten oli, tässä mielessä sarja on uskomaton: jokaikinen sivuhahmo on uskottava, psykologisine kauhufiboineen ja riipivine selityksineen, kun Kusuriuri junttaa läpi metodejaan. Tässä mielessä sarja onkin parhaimmillaan, eli kauhuntunteiden ja tunteiden ylipäätään herättämisessä mitä yksinkertaisimmista tilanteista ja asioista, puhumattakaan siitä miten effektejä on käytetty animoinnista, dialogin ohjaamisesta, ääninäyttelemisestä ja taustamusiikista lähtien. Josta päästäänkin seuraavaan kohtaan...
Aivan käsittämättömin asia Mononokessa on juurikin äänenkäyttö tai jopa sen
käyttämättömyys, joka on toteutettu sarjassa niin hyvin, että sarja olisi pelkästään senkin takia katsomisen arvoinen. Sakurai Takahiro vetää Kusuriurina rehellisesti sanottuna parhaimman seiyuu-esityksen mitä olen ikinä kuullut. Vaikka hänen äänensä onkin äänenpainon osalta melko monotoninen sarjassa, on se niin uskomattoman sulattava, aiheuttaen hengenhaukkomista kun päälle lätkäistään Kusuriurin repliikit. Syvä, mystisen kuuloinen ääni, unohtamatta sitä faktaa, että hän puhuu erittäin hitaasti suurimman osan ajasta. Tokihan tosin muillekin ääninäyttelijöille pitää antaa krediittiä, vaikka tämä kyllä onkin Kusuriurin one-man-show loppupeleissä. Silti, erittäin uskottavan kuuloisia romahtamisia, paniikkikohtauksia, hämmennystä ja mitä tahansa muita tunteita keksitkään, joka laitetaan ammattiseiyuu-filtterin läpi, jolloin tulos on taattu ja vieläpä 9001:llä pisteellä parempi.
Mitä taas tulee itse musiikkiin ja sen puutteeseen, aiemmin mainitsemani äänen käyttämättömyyden muodossa, niin on sanottava että sarja on uskomattoman tunteellinen kaikinpuolin: on sitä perus viulua ja muita klassisia jousi-/kielisoittimia, on taustasynailua, on joitain Japanilaisia folkki-instrumentteja - kaikki todella hyvin toteutettuna tilanteeseen sopivalla tavalla. Yhteistä on kuitenkin se, että musiikki on pääasiassa aika "karmivaa" ja tilannetta hyvällä tavalla syventävää, usein ambientihtavaa settiä, jolloin kaikki korostuu, musiikin silti viemättä fokusta itse tilanteesta ikinä.
Ja jos siitä äänen käyttämättömyydestä vielä sanoisi, niin sarjassa korostui usein hiljaisuus raastavalla tavalla sivuhenkilön näkökulmasta, kun Kusuriuri katselee lukemattoman mystisellä ilmeellä vierestä repliikkiensä jälkeen, samalla kun onneton sivuhahmo nyyhkyttää ääneti, tai muuten vaan pyörittelee silmiä tahattomasti päässään mielenterveyden menettämisen rajamaastoissa. Joskus tälläisiin tilanteisiin kyllä lisättiin jotain pieniä effektejä, kuten sateen ääntä taustalle, mutta mun mielestä se vaan kasvattaa sitä jännitettä enemmän, sekä sitä tahallisen piinaavaa hiljaisuutta jotka ohjaajat loivat mestarillisesti. Kaiken kruunaa vielä mahtavat enka/folk-fibat aiheuttava OP, sekä yllättävän koukuttava ED!
Jos aletaan ruotimaan sarjan animaatiota, olisi ehkä hyvä huomauttaa alkuun, että tarkempi ilmaisu voisi olla sanan "taide" käyttäminen, sillä tämä ei sinänsä ole verrattavissa yhtään mihinkään tahansa muuhun animesarjaan ja sen taiteeseen. Välillä sarja on kirjaimellisesti paikallaan, kuin maalauksia katselisi - tosin sarjan ollessa 2007-produkti, on kaikki tämä tarkoitettua. Toisella puolella kolikkoa onkin sitten taas erittäin sulavat animaatiot, kun tilanne sitä vaatii. Värien käyttö on myös absurdia, enkä ollenkaan liioittele sanoessani näin. Mittasuhteetkin välillä heittelee, jos perspektiivi vaihtuu sammakkoperspektiivistä lintuperspektiiviin ja niin pois päin, muunmuassa jättivesipisaroiden muodossa.
Tätä joko vihaa tai rakastaa, siihen ei yksinkertaisesti ole mitään muuta ratkaisua, sillä still-kuvan
massiivinen määrä, yhdessä hassujen kuvakulmavaihteluiden kanssa, oudoista (lähes aina tarkoituksellisesti rumia, Kusuriuri uloslukien) hahmodesigneistä ja joidenkin mielestä ilmitulevasta "tekotaiteellisuudesta" puhumattakaan.
Itse tosiaankin rakastin tyyliä, kuten lienee selvää, sillä kaikki toi aivan uskomattoman määrän jännitettä lisää - taaskin mitä yksinkertaisimilla tavoilla. Dialogin hitaus ja äänenkäyttö/käyttämättömyys kulki osittain käsi kädessä animaation kanssa, mitä still-kuvaan ja psykedelisiin MY GOD WHAT'S THIS -"taidehetkiin" ála jättisavupilvet, sateenkaaren sävyinen vene sekä mitä oudoimmat otukset tulee.
Niin tosiaan, sarja toi minulle nautintoa sinänsä niin isoissa sfääreissä, että ihmettelen itsekin miksen ole vielä laittanut animea top 5:n sekaan, kun näin jälkianalysoin tilannetta. Sarjassa on herkkua niin silmille, korville, aivoille ja oikeastaan kaikille mahdollisille aisteille, vaikka sarja ei tosiaankaan ole mitään höyhenenkevyttä taidepuffia - taisin unohtaa mainita, että kyseessä on
psykologinen kauhusarja, tietenkin
fantasialla,
yliluonnollisella ja
draamalla varustettuna, ja periaatteessa sitä voitaisiin myös pitää eräänlaisena salapoliisisarjana, sillä Kusuriurin tehtävänä on ensisijaisesti ottaa selvää tapahtuneesta, hoitaakseen Mononoket pois pelistä.
Periaatteessa Mononoke on ahdistavin sarja minkä olen katsonut tähän mennessä, eikä se todellakaan sovi heikkohermoisille - eikä tosin myöskään lyhytpinnaisille. Loppuun on pakko heittää pakollinen elitistikommentti siitä, miten Mononoke ei myöskään sovellu suurimalle osalle animekansasta, koska se on niin avant-gardemainen viimeiseen pisteeseen asti, ja koska sen arvostus ei perustu suoraviivaiseen toimintaan tai mihinkään tavanomaiseen, sarjan ollessa erittäin sensuelli, vaikka kontrastia tähänkin tuo uskomattoman hyvin kirjoitettu psykologinen kauhu. Mainittakoon myös, että sarja on sinällään vähiten "länsimainen" sarja minkä olen katsonut, sarjan ollessa melkolailla Japanilaisen kulttuurin riemuvoittoa.
Kaikenkaikkiaan Mononoke on uskomattoman psykedeelinen, kaunis, pelottava, tunteitaherättävä, mystinen ja haastava sarja. Vaikka annankin sille virheettömän kympin näin loppuverdiktinä, en kuitenkaan aio katsoa sarjaa uudestaan varmaan ainakaan muutamaan kuukauteen, sillä se tosiaankin on niin raskasta katsottavaa. Mestariteokselle suotakoon sille arvoinen kunnia.