Kirjoittaja Voya » 27.10.2016, 11:22
chb kirjoitti:Kiitos vastauksista. Vaikka yllä oleva ideani ei olekaan toteutettavissa, niin kuulisin mielelläni mitä mieltä olette siitä. Onko kuukauden ekspaus-kilpailussa mitään järkeä, jos menestymiseen vaaditaan kohtuutonta ajankäyttöä? Tämä keskustelu ei suoraan liity Runepoliin, niinkuin jo todettiin, mutta saman otsikon alla voitaisiin pohtia, voisiko Runepoli tarjota mitään järkeviä expaus-kilpailuja.
Yhden teknisen rajoitteen vielä kysyisin. Onko peliin mahdollista koodata erillisiä monitoriohjelmia, jotka tallentavat pelaajan tietoja, kuten rahan määrän tai tehdyt tavaravaihdot muiden kanssa. Tuollaiset ohjelmat voisivat myös mahdollistaa monenlaiset kilpailut, esim. kuka saa hankittua eniten rahaa jne.
Tuosta edellisestä voisi keskustella lisää Jagexin omilla foorumeilla, koska puhun oikeastaan Jagex-APIsta.
"Kuukauden expaus" ei mielestäni sovellu kovin hyvin vakavamieliseksi kilpailuksi, juuri esille tuomiesi syiden takia. Kuukausi on aikajänteenäkin niin pitkä, että koko kilpailun unohtaa melko helposti.
Tosin vaikka aikaa rajoitettaisiin, tai tiedettäisiin aktiivinen pelausaika täsmälleen, expauskilpailuihin olisi mahdollista saada epäreiluja etuja. Teoriassa on esimerkiksi mahdollista hankkia lähes 200M xp:n arvosta augmentoituja lvl 10 esineitä ja sitten "lunastaa" niistä xp:t parissa tunnissa. Xp:tä voi "varastoida" etukäteen monilla muillakin taidoilla, ja erilaiset boostit vaikuttavat (esim. bonus xp). Näiden syiden takia ei ole käytännössä mahdollista tehdä täysin reilua ja tasapuolista xp-kilpailua, jos katsotaan vain saatuja xp-määriä.
Vähemmän vakavia expauskilpailuja voidaan tietenkin toteuttaa, jos niin halutaan. Runepolin jäsenistö on sen verran pieni (suhteessa globaaleihin hiscoreihin), että jonkinlainen kilpailumielisyys voisi olla ihan mielekästäkin (ykköseksi ei välttämättä pääse helposti, mutta muut huippusijat ovat jollain tasolla realistisia).
Omasta mielestäni eräs mahdollinen idea kilpailulle olisi tehdä sellainen double xp -viikonloppuna, jolloin pelaajia on muutenkin enemmän pelaamassa, ja aika on päivällisesti rajoitettu. Tätäkin nuo aikaisemmin mainitut ongelmat tosin koskevat, joten siitäkään ei oikein voi tehdä "vakavampaa" kilpailua. Muitakin kilpailuideoita voidaan toki ottaa vastaan.
Jagex kierteli tuota "kaikilla ei ole aikaa pelata 24/7" ongelmaa tämänvuotisissa Summer hiscoreissa. Ne toteutettiin sillain, että jokainen (member) pystyi aktivoimaan joka päivä auran yhdeksi tunniksi, ja vain sen aikana saatu xp lisätään hiscoreihin. Se ei muistaakseni huomioinut mm. bonus-xp:tä tai xp-palkintoja, joten xp piti ansaita perinteisillä menetelmillä (saatan muistaa tästä joitain yksityiskohtia väärin). Näille hiscoreille ei tosin tainnut olla API:a, ja ne olivat väliaikainen juttu, joten Runepolin toimesta niitä ei voi hyödyntää.
Pelaajien monitoroinnista: RuneMetrics Pro käsittääkseni seuraa pelaajan rahansaantia. Se on kuitenkin maksullinen, ja ulkopuoliset eivät taida pystyä näkemään sen tietoja, eikä sille ole API:a.
Jagexilta on useaan kertaan toivottu parannuksia noihin nykyisiinkin API-palveluihin, joissa on melko paljon niiden käyttöä haittaavia rajoitteita (olennaisimpana nyt se, että Jagex poisti niiden käyttöohjeet sivultaan vanhan wikin mukana...). Vastauksena on aina ollut, että API:t eivät ole Jagexin webbitiimin prioriteeteissa. Tästä syystä en myöskään usko, että heillä on aikomuksia tehdä uusia API-lisäyksiä lähiaikoina. Voit tietenkin yrittää ehdottaa niitä RS-foorumeilla, jos haluat.
[quote="chb"]Kiitos vastauksista. Vaikka yllä oleva ideani ei olekaan toteutettavissa, niin kuulisin mielelläni mitä mieltä olette siitä. Onko kuukauden ekspaus-kilpailussa mitään järkeä, jos menestymiseen vaaditaan kohtuutonta ajankäyttöä? Tämä keskustelu ei suoraan liity Runepoliin, niinkuin jo todettiin, mutta saman otsikon alla voitaisiin pohtia, voisiko Runepoli tarjota mitään järkeviä expaus-kilpailuja.
Yhden teknisen rajoitteen vielä kysyisin. Onko peliin mahdollista koodata erillisiä monitoriohjelmia, jotka tallentavat pelaajan tietoja, kuten rahan määrän tai tehdyt tavaravaihdot muiden kanssa. Tuollaiset ohjelmat voisivat myös mahdollistaa monenlaiset kilpailut, esim. kuka saa hankittua eniten rahaa jne.
Tuosta edellisestä voisi keskustella lisää Jagexin omilla foorumeilla, koska puhun oikeastaan Jagex-APIsta.[/quote]
"Kuukauden expaus" ei mielestäni sovellu kovin hyvin vakavamieliseksi kilpailuksi, juuri esille tuomiesi syiden takia. Kuukausi on aikajänteenäkin niin pitkä, että koko kilpailun unohtaa melko helposti.
Tosin vaikka aikaa rajoitettaisiin, tai tiedettäisiin aktiivinen pelausaika täsmälleen, expauskilpailuihin olisi mahdollista saada epäreiluja etuja. Teoriassa on esimerkiksi mahdollista hankkia lähes 200M xp:n arvosta augmentoituja lvl 10 esineitä ja sitten "lunastaa" niistä xp:t parissa tunnissa. Xp:tä voi "varastoida" etukäteen monilla muillakin taidoilla, ja erilaiset boostit vaikuttavat (esim. bonus xp). Näiden syiden takia ei ole käytännössä mahdollista tehdä täysin reilua ja tasapuolista xp-kilpailua, jos katsotaan vain saatuja xp-määriä.
Vähemmän vakavia expauskilpailuja voidaan tietenkin toteuttaa, jos niin halutaan. Runepolin jäsenistö on sen verran pieni (suhteessa globaaleihin hiscoreihin), että jonkinlainen kilpailumielisyys voisi olla ihan mielekästäkin (ykköseksi ei välttämättä pääse helposti, mutta muut huippusijat ovat jollain tasolla realistisia).
Omasta mielestäni eräs mahdollinen idea kilpailulle olisi tehdä sellainen double xp -viikonloppuna, jolloin pelaajia on muutenkin enemmän pelaamassa, ja aika on päivällisesti rajoitettu. Tätäkin nuo aikaisemmin mainitut ongelmat tosin koskevat, joten siitäkään ei oikein voi tehdä "vakavampaa" kilpailua. Muitakin kilpailuideoita voidaan toki ottaa vastaan.
Jagex kierteli tuota "kaikilla ei ole aikaa pelata 24/7" ongelmaa tämänvuotisissa Summer hiscoreissa. Ne toteutettiin sillain, että jokainen (member) pystyi aktivoimaan joka päivä auran yhdeksi tunniksi, ja vain sen aikana saatu xp lisätään hiscoreihin. Se ei muistaakseni huomioinut mm. bonus-xp:tä tai xp-palkintoja, joten xp piti ansaita perinteisillä menetelmillä (saatan muistaa tästä joitain yksityiskohtia väärin). Näille hiscoreille ei tosin tainnut olla API:a, ja ne olivat väliaikainen juttu, joten Runepolin toimesta niitä ei voi hyödyntää.
Pelaajien monitoroinnista: RuneMetrics Pro käsittääkseni seuraa pelaajan rahansaantia. Se on kuitenkin maksullinen, ja ulkopuoliset eivät taida pystyä näkemään sen tietoja, eikä sille ole API:a.
Jagexilta on useaan kertaan toivottu parannuksia noihin nykyisiinkin API-palveluihin, joissa on melko paljon niiden käyttöä haittaavia rajoitteita (olennaisimpana nyt se, että Jagex poisti niiden käyttöohjeet sivultaan vanhan wikin mukana...). Vastauksena on aina ollut, että API:t eivät ole Jagexin webbitiimin prioriteeteissa. Tästä syystä en myöskään usko, että heillä on aikomuksia tehdä uusia API-lisäyksiä lähiaikoina. Voit tietenkin yrittää ehdottaa niitä RS-foorumeilla, jos haluat.