Maccerin musat

Teatteriaukiolla voit kuunnella musiikkia ja nähdä mitä ihmeellisempiä näytelmiä. Kerro omista musiikkimieltymyksistäsi ja näytelmistä, joita kannattaisi katsoa.

Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 22.07.2010, 18:35

Jepsmoi. Tuossa vuoden 2009 syksyllä sain sieluuni valtavan poltteen, otin kitaran kouraani ja suolsin paperille ensimmäisen oman biisini. Olin tyytyväinen lopputulokseen, niinpä päätin yrittää tehdä toisenkin oman kappaleen, sitten kolmannen, neljännen... and the story goes on. Ja tässä sitä ollaan. Biisejä on kertynyt muutama ja lisää tulee aina kunhan kiireiltäni kerkeän niitä tehdä.

Biisit ovat pääosin akustisia (soitettu cleanilla sähkökitarasoundilla tai puoliakustisella), soolot vaihtelevat cleaneista säröillä soitettuihin. Laulutyyli vaihtelee vähän joka biisissä, sillä alkuaikoina vasta hain omaa laulutyyliäni. Tavallaan myös häpesin omaa ääntäni ja muuntelin siksi lauluääntäni eri tavoin, uudemmat biisit on lauleskeltu omalla äänellä ilman mitään häpeilyjä.

Tyyliltään kappaleet kuuluvat kaiketi jonnekkin folk rock / country / ballad -maastoon, mutta mahtuupa mukaan ainakin yksi heavy metal / hard rock -veisukin. Jokainen luokitelkoon kappaleet mihin genreen haluaa, mulle sillä ei ole niin väliä :)

Sanoitusten aihepiiri liikkuu paljolti rakkauden, kaipauksen, surun, murheen ja tuskan ympärillä, mutta mukaan mahtuu myös iloisia veisuja, ja niitä tullaan myös kuulemaan lisää.

Sitten itse biiseihin, jotka olen upannut YouTubeen. Kommenttia saa jättää kehuista kritiikkiin (jälkimmäisen toivoisin olevan kuitenkin sitä rakentavaa, eikä ala-arvoisia huuteluja). YouTubesta löytyvät myös biisien lyriikat sekä hieman taustatietoa jokaisesta biisistä.

Soittimeni (joita biiseissäni on käytetty):
- Squier Stratocaster (nykyään vain seinäkoristeena)
- Ibanez SAS36FM (sähkökitara)
- Takamine EG260C (puoliakustinen)

Vahvistimet:
- Fender Frontman 15R (annettu pois)
- VOX VT100

Pedaalit (joita harvemmin biiseissäni tosin käytän):
- Ibanez DS7
- Dunlop CryBaby

Kuvia:
Ensimmäiset soittovälineet: Squier Stratocaster ja Fender Frontman 15R -vahvistin (kuvassa myös pedaalit)
Ibanez SAS36FM: nykyinen sähkökitarani
VOX VT100
Takamine EG260C -puoliakkari

YouTube-channel (Sisältää myös parit YouTubeen soittamani/laulamani cover-biisit. Saa subscribea :) )

The Feeling I Get (I Love You) (15.8.2009)
You Drive Me Crazy (6.9.2009)
Don't Run Away (29.9.2009)
Angel With No Wings (15.10.2009)
Night-Time Thoughts (15.11.2009)
Alone Against The World (9.12.2009)
Coming For You (2.1.2010)
Little Angel (6.1.2010)
Goodbye (20.1.2010)
Särkynyt sydän (11.2.2010)
Minä tarvitsen sinua (7.3.2010)
Born to Travel (16.4.2010)
No One Never Loved Her (Like I Did) (21.7.2010)
Live Your Own Life (19.10.2010)
Renttujen rakkauslaulu (21.11.2010)
Christine (28.1.2011)
Wheels on Fire (16.2.2011)
There'll be a better day (1.4.2011)
Kaiken mä vuoksesi teen (7.11.2011)
For A Moment We Can Be Stars (13.11.2011)
Kynttilämeri (2.1.2012)
Seal My Lips (With Your Kiss) (30.1.2012)
A Lonely Rider (19.2.2012)
Fateful Game (12.3.2012)
Lullaby (2.4.2012)
Kuun kasvot (5.5.2012)
Menetetty rakkaus (18.6.2012)
Riverside (6.10.2012)
Varjo (6.10.2012)
Ylitse isänmaan (14.4.2013)
Let the Music Fulfill Your Heart (14.4.2013)
I'll miss you so long (16.6.2013)
On The Top Of The World (16.6.2013)
Paatunut romantikko (16.6.2013)
Katsellaan (17.7.2013)
Diamonds of the Sky (21.7.2013)
Kaikki tahtoo rakastaa (27.8.2013)
En paikoilleni jää (6.10.2013)
Samassa veneessä (6.10.2013) (Alunperin tehty joskus keväällä, myös äänitys on silloin tehty[/url]
Taivas rajana (28.11.2013)
Sweet Love (2.12.2013)
Koita ymmärtää (6.1.2014)
Viimeksi muokannut MaCCer päivämäärä 06.01.2014, 20:16, muokattu yhteensä 23 kertaa
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Varikko » 22.07.2010, 20:20

Hienoa musaa kaikinpuolin, paranee pikkuhiljaa jas hiljaa hyvö tulee.
Vielä kun uusilla kitarakamoillas saisit säröä kehiin nii tois väriä (kuten sanoinkin uuen kappaleen kommentis)
Aihekkin voisi olla välillä eri vaikka toi helpompi auhe onkin. Mutta muutakin voisit yrittää.

Onhan noita monet illat tullu kuunneltua :O
Varikko
Talonpoika
Talonpoika
 
Viestit: 337
Liittynyt: 30.04.2008, 21:34
RS -hahmo: Varikko
IRC-nick: Varikko
Klaani: LeatherBoys

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Tombba » 23.07.2010, 09:11

Mitä ny pari kappaletta kuuntelin, kuulostaa hyvältä.
Onnea jatkoon.
Tombba
Haudankaivaja
Haudankaivaja
Avatar
 
Viestit: 133
Liittynyt: 02.05.2008, 06:12

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Abbot Phredd » 24.07.2010, 09:32

Vikan kuuntelin. :D Kitara hyvä mut laulu kuulostaa jostai syystä hassulta, vähä liian tasapaksulta. Johtuukohan mikistä, josta siellä youtuben puolella puhutaan?
Abbot Phredd
Hieroglyfisti
Hieroglyfisti
Avatar
 
Viestit: 713
Liittynyt: 29.04.2008, 19:02

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja zuidj. » 28.07.2010, 13:04

joskus viime vuoden puolel ton angel with no wingsi kuuntelii ja tykästyin, aina välil käyn kuunteleen sun biisei 8D
onnee jatkoon, sust kuullaa vie!
zuidj.
Lukkoseppä
Lukkoseppä
Avatar
 
Viestit: 1697
Liittynyt: 29.04.2008, 19:17
RS -hahmo: Muuttanut:
IRC-nick: 09 Marras 2005

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Kahvimuki » 02.08.2010, 00:29

Alkaakin biisejä olla jo aika paljon - ja niitä tuleekin välillä kuunneltua =) - ja eteenpäin oot menny selkeesti niistä ensimmäisistä biiseistä, kaikin puolin. Uusin on mun mielestä mainio. Sitten vielä, jos saat ensiksikin hommattua sen kunnon mikin - se varmaan auttais kummasti - ja sitten kenties myös kerättyä bändin kasaan, niin uskon, että toi homma nousee uusiin sfääreihin ja tosta voi tulevaisuudessa kehkeytyä jotain isompaa. Hyvin menee, onnea jatkoon!
Kahvimuki
Lahjoittaja
Lahjoittaja
Avatar
 
Viestit: 796
Liittynyt: 29.04.2008, 21:46
Paikkakunta: Somero
IRC-nick: Kahvimuki

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Kebanen » 02.08.2010, 00:58

Oon kuunnellu aikasemminkin, tykkäsin..
Tykkään nyttenkin, sanotukset on.. tykkään..
En jaksa ees kirjottaa mitään stooria..
Mutta, tykkään.. Jatka samaan malliin!
Kebanen
Leipuri
Leipuri
 
Viestit: 1013
Liittynyt: 30.04.2008, 14:32
RS -hahmo: Muuttanut:
IRC-nick: 07 Heinä 2005

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 03.08.2010, 21:10

Varikko kirjoitti:Hienoa musaa kaikinpuolin, paranee pikkuhiljaa jas hiljaa hyvö tulee.
Vielä kun uusilla kitarakamoillas saisit säröä kehiin nii tois väriä (kuten sanoinkin uuen kappaleen kommentis)
Aihekkin voisi olla välillä eri vaikka toi helpompi auhe onkin. Mutta muutakin voisit yrittää.

Onhan noita monet illat tullu kuunneltua :O

Kiitän, ja YouTubessa vastasinkin yhtä sun toista, meinas loppua merkit kesken :D Mut säröä todennäköisesti pukkaa ja tulevatkin aiheetkin tulevat olemaan iloisempia :wink::

Tombba kirjoitti:Mitä ny pari kappaletta kuuntelin, kuulostaa hyvältä.
Onnea jatkoon.

Kiitos! :smile::


Abbot Phredd kirjoitti:Vikan kuuntelin. :D Kitara hyvä mut laulu kuulostaa jostai syystä hassulta, vähä liian tasapaksulta. Johtuukohan mikistä, josta siellä youtuben puolella puhutaan?

Mikki voi vaikuttaa, mutta johtuu ehkä ihan mun omasta lauluäänestäkin. Jos pystyisin äänittämään nuo samalla kun soitan kitaraa niin laulu luultavasti paranisi, koska imo laulan paremmin ja uskaliaammin kun saan laulaa kitaran kanssa. :confused::

zuidj. kirjoitti:joskus viime vuoden puolel ton angel with no wingsi kuuntelii ja tykästyin, aina välil käyn kuunteleen sun biisei 8D
onnee jatkoon, sust kuullaa vie!

Kiitoksia! :smile:: Toivotaan että kuullaan :biggrin::

Kahvimuki kirjoitti:Alkaakin biisejä olla jo aika paljon - ja niitä tuleekin välillä kuunneltua =) - ja eteenpäin oot menny selkeesti niistä ensimmäisistä biiseistä, kaikin puolin. Uusin on mun mielestä mainio. Sitten vielä, jos saat ensiksikin hommattua sen kunnon mikin - se varmaan auttais kummasti - ja sitten kenties myös kerättyä bändin kasaan, niin uskon, että toi homma nousee uusiin sfääreihin ja tosta voi tulevaisuudessa kehkeytyä jotain isompaa. Hyvin menee, onnea jatkoon!

Mun mielestä kaikista hauskinta noissa biiseissä juuri on se että kun kuuntelee niitä vanhuusjärjestyksessä vanhimmasta uusimpaan niin kehityksen huomaa selvästi :razz:: Ensimmäisissä kappaleissa äänenlaatu kusee enemmän, rytmi poukkoilee ja biisit ovat muutenkin yksinkertaisempia :biggrin::

Kunhan koulut alkavat niin bändihommia ryhdytään miettimään tarkemmin parin kaverin kanssa. Näin kesällä kaikilla on ollut kiireitä sen verran että ei oo kerenny :sad::

-------------------
Ensi viikolla rupean todennäköisesti työstämään seuraavaa kappaletta, jonka nimeksi tulee Live Your Own Life. Sointukulut on valmiina ja kertsi on sanoitettu, myös pientä melodianpätkää löytyy välisoitoksi. Biisistä tulee samantyyppinen iloisempi ralli kuin Born to Travel. :smile::
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja torsti-hermanni22 » 11.10.2010, 18:09

Tuli yippa linssiin ku kuuntelin näin koskettavia biisejä!! :rock::
torsti-hermanni22
Kulkuri
Kulkuri
 
Viestit: 6
Liittynyt: 11.10.2010, 18:06
RS -hahmo: vildu_owner6

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 12.10.2010, 16:54

Liian pitkä aika ilman biisiä. Syinä mm. edesmenneet koeviikko ja yo-kirjotukset sekä n. 3kk jatkunut satunnainen kurkkukipu. Biisi-ideoita on pääkopassa ja tulee kokoajan lisää, yksi kappale - Live Your Own Lifeksi ristitty iloinen ralli - on jo melkein valmis lukuunottamatta sooloa :)

Tulevaisuudessa soittimena kappaleissa tulee toimimaan Takamine EG260C elektroakustinen kitara.
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 19.10.2010, 18:07

Perkele, viimeinkin! Uusi biisi valmistui ja löysi tiensä SinäTuubiin.

Live Your Own Life

Rate it, hate it or masturbate for it :o
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 22.11.2010, 10:18

Renttujen rakkauslaulu

Uutta pukkaa, uutta pukkaa ja vaihteeksi ihan kotoisalla suomenkielellä. Tästä biisistä kuullaan mahdollisesti myös metalliversio ;)
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Soivio » 22.11.2010, 11:27

Oho, oot aika hyvä tekee musaa :)

Kuuntelin nyt tost ton ekan biisin, siin oli hyvät sanoitukset ja pidin siitä soolosta :smile::

Gl jatkoon =)
Soivio
Kynttiläntekijä
Kynttiläntekijä
Avatar
 
Viestit: 1411
Liittynyt: 15.07.2009, 14:46
RS -hahmo: Soivio

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Kahvimuki » 22.11.2010, 16:40

Kommentoidaan nyt taas täällä vaikka...

Hyvä biisi ehdottomasti ja tosi hyvä soolo mun mielestä. Ei mitään valittamista biisissä, ainakaan yhden kuuntelukerran jälkeen. Kiva kuulla metalliversio, jos ja kun sellanen tulee.

Ei mulla muuta.
Kahvimuki
Lahjoittaja
Lahjoittaja
Avatar
 
Viestit: 796
Liittynyt: 29.04.2008, 21:46
Paikkakunta: Somero
IRC-nick: Kahvimuki

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 28.01.2011, 17:58

Vihdoin ja viimein uutta tavaraa! Ideoita... CHECK! Sointukuvioita... CHECK! Lyriikkaa... CHECK! Aikaa äänityksille... ...tä? Kiirettä pukkaa eikä oo ollu aikaa äänitellä mitään vaikka pää pursuaa ideoita :redface::

Mutta... nyt oli aikaa! :) Christine
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Tounis » 28.01.2011, 18:33

Kuulosti toi Christine aika jännältä kun oli vaan toinen (oikea) nappi käytössä: pelkkää laulua joka katkeilu hassusti D:: kannattaa varmaan laittaa sekä soitto että laulu kuulumaan suosiolla molemmista kuulokkeista, etenkin kun oikea puoli hiljenee kokonaan (siis äänivirta katkeaa) aina kun laulua ei tule.
Tounis
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 856
Liittynyt: 29.04.2008, 19:05
IRC-nick: Tounis

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 28.01.2011, 18:36

Molempia nappeja sitten käyttöön, tulee selvempi äänenlaatu kun on ohjannu eri jutut eri kaiuttimiin, ei tuu niin mössöä imo :F

EDIT: Taino, napeilla en itseasias kokeillukkaa miltä se kuulostaa kun on ohjattu eri puolille (lähes kokonaan). Kuuntelin vain kajareilla läpi. Pitääki kokeilla :F

EDIT2: Joo ei vittu onpaha jännä kokemus napeilla : DDDD
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Kahvimuki » 28.01.2011, 21:02

Kun istun tässä koneella, kajarit on molemmin puolin mua, ja ei kuulosta niin hirveen hyvältä, mutta muuten mun mielestä erittäinkin hyvä biisi. Erinomasen hieno soolo ja laulat nykyään ainakin mun mielestä hyvin - ja toki kaikki muukin on hyvää. (y)
Kahvimuki
Lahjoittaja
Lahjoittaja
Avatar
 
Viestit: 796
Liittynyt: 29.04.2008, 21:46
Paikkakunta: Somero
IRC-nick: Kahvimuki

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 16.02.2011, 09:22

Wheels On Fire

Vaihteeks vähä toisenlaista kappaletta, tollasta heavy metal / hard rock tyylistä ainaisen akustisen rämpyttelyn sijaan :O Sääli ettei musta miksikään metallilaulajaks oikeen oo :D
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Kahvimuki » 18.02.2011, 16:14

Ei hassumpi. Tohonkun sais rummut ja basson. Ja niin, ehkä vähän rokimman laulun, kuten Tubessa jo sanottiinki, mutta ei nyt huono noinkaan ole.
Kahvimuki
Lahjoittaja
Lahjoittaja
Avatar
 
Viestit: 796
Liittynyt: 29.04.2008, 21:46
Paikkakunta: Somero
IRC-nick: Kahvimuki

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 01.04.2011, 11:41

There'll be a better day

Vihdoinkin uutta biisiä aikaseksi :)
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 07.11.2011, 22:53

Ei saatana, eipä siinä mennykkää ku se 7 kuukautta ennen kuin sain ruuvailtua uuden kokonaisen biisin aikaiseksi ja ääniteltyä siihen kuntoon että kehtaan sen julkaista :D Kevällä kirjoitusten jälkeen työt veivät kaiken ajan, ja tämän jälkeen siirryinkin heinäkuussa suorittamaan varusmiespalvelusta Haminaan. Joten ei oo paljoa aikaa ollu musajuttuja miettiä. Päätin tossa viime viikolla kuitenkin ottaa uskollisen Takamineni mukaan kasarmille, sitä soitellessani tuli mieleen kiva sointukulku ja lyriikanpätkä, ja siitä se sitten lähti! Sain idean kirjoittaa laulun kihlatulleni ja tässä on tulos :) Laatu kussoo, en jaksanu enempiä rupeamaan hifistelemään sen kanssa kun meikäläisen värmeillä ei mihinkään huipputasoon kuitenkaan päästä. Ite ainakin huomasin että kun mun lauluääni melkeinpä on tuon biisin matalin ääni niin subbarista se korostuu epämiellyttävästi. Joten kannattaa säätää bassoa vähän pienemmälle jos tuon haluaa kunnolla kuunnella :)

Kaiken mä vuoksesi teen
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja Kahvimuki » 08.11.2011, 18:02

No vihdoinkin uutta. Huono tollanen varusmiespalvelus, kun haittaa musiikkiharrastusta. :neutral:: No ei vaiskaan, mutta kiva, että sait uuden biisin aikaseks. Ja hyvä biisi tulikin. Ainoo asia, mikä häiritsee mua tossa, on toi toisiks viimesen soolon meneminen ärsyttävästi (mun mielestä) kohdassa 1:46-1:48, kuulostaa, että menis siinä huonossa rytmissä. Mutta makukysymys kait. Joka tapauksessa hyvä biisi kaiken kaikkiaan. :smile::
Kahvimuki
Lahjoittaja
Lahjoittaja
Avatar
 
Viestit: 796
Liittynyt: 29.04.2008, 21:46
Paikkakunta: Somero
IRC-nick: Kahvimuki

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 08.11.2011, 22:14

Kahvimuki kirjoitti:No vihdoinkin uutta. Huono tollanen varusmiespalvelus, kun haittaa musiikkiharrastusta. :neutral:: No ei vaiskaan, mutta kiva, että sait uuden biisin aikaseks. Ja hyvä biisi tulikin. Ainoo asia, mikä häiritsee mua tossa, on toi toisiks viimesen soolon meneminen ärsyttävästi (mun mielestä) kohdassa 1:46-1:48, kuulostaa, että menis siinä huonossa rytmissä. Mutta makukysymys kait. Joka tapauksessa hyvä biisi kaiken kaikkiaan. :smile::


Se kohta tosiaan menee rytmitykseltään vähän vituiksi, mutta olin liian laiska korjaamaan asiaa :biggrin:: Mukava kuulla että pidit muuten :smile:: Seuraavaa biisiä pitäisi pukkaa pikapuoliin (lue: parin viikon sisään), sillä oon yhdessä pitkäaikaisessa, paikalleen junnanneessa projektissa lähteny jälleen hyvällä vauhdilla etenemään päin :)
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Maccerin musat

ViestiKirjoittaja MaCCer » 13.11.2011, 23:09

For A Moment We Can Be Stars

Kiitos ja öitä, uutta pukkaa lisää :)
MaCCer
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 256
Liittynyt: 29.04.2008, 19:23
RS -hahmo: Pure Maccer
IRC-nick: MaCCer, Blackened
Klaani: Runite knights of Finland

Seuraava

Paluu Teatteriaukio

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa