Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

Ilkeiden baarinpitäjien hirmuvallan alla oleva majatalo, jossa he kuuntelevat kaikkien huolet ja murheet koskien sitä toista, joidenkin mukaan oikeaa elämää.

Kätisyytesi? (Skaala perustuu löyhästi topicissa näkyvään pikkutestiin ja omaan kategorisointiini)

Täysin vasenkätinen: -1,0
16
5%
Vahvasti vasenkätinen: -0,9<-->-0,6
21
7%
Seka-vasenkätinen: -0,5<-->-0,1
11
4%
Molempikätinen/neutraali: 0,0
13
4%
Seka-oikeakätinen: +0,1<-->+0,5
22
7%
Vahvasti oikeakätinen: +0,6<-->+0,9
119
39%
Täysin oikeakätinen: +1,0
105
34%
 
Ääniä yhteensä : 307

Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja unhola » 24.05.2009, 02:10

Tuli tässä japania opiskellessani mieleen, kirjoittaessa/piirtäessä kanjeja, että miten ärsyttävää vasenkätisenä oleminen välillä onkaan. Kirjoittaminen ja kaikki muukin tuntuu monesta vasurista epäluonnolliselta, varsinkin kun joissain asioissa on tarkka ja määritelty järjestys, kuten juuri näissä japanilaisissa merkeissä ja missä järjestyksessä merkkien vedot vedetään.

Noh, eihän tuossa vielä tietenkään ole kaikki: suurin osa työkaluista ja muista on suunniteltu oikeakätisille. Oikeastaan kaikki tässä maailmassa pyörii oikeakätisten mukaan, ja vasenkätisten pitää vaan sopeutua asiaan. Onhan tässäkin se hyvä puoli, että vasenkätiset oppivat todennäköisesti molempikätiseksi ainakin jossain määrin, jos oikeakätisiin vertaa, mutta muuten asia ei ole kovinkaan mukava.

Nyt kysynkin teiltä, että oletteko oikea- vai vasenkätisiä, sekä missä suhteessa? Tehkääpä vaikka kaikki tämä testi (eng), sekä ilmoittakaa tuloksenne! Itse sain 20 pistettä elikkä täydet vasurille, jolloin Handedness Score oli -1,0. (Huom: ennen kuin joku sitä kysyy, niin "striking a match" tarkoittaa tulitikun sytyttämistä. Uskoisin, että muut kysymykset ovat tarpeeksi helppoja kenen tahansa englanninkielelle).

Olkaahan sitten ihan rehellisiä, vaikka eihän tässä toisaalta mitään syytä ole keulia, kun tässä ei ole juurikaan oikeaa (heh) ja väärää.

Jos haluaa edes vähän tutkia lisää, niin katsokaa vaikka tänne (eng). En usko että tuossa on niin paljon eroa eri kätisten performanssissa (kahdessa viimeisessä kohdassa), kuin mitä sivu antaa ymmärtää...vai onko kenties sittenkin? Itse pystyin ainakin visualisoimaan nuo kaikki kädet hyvin (ja varmasti oikein), sekä 'näkemään' tuon valkoisen ylösosoittavan kolmion keskellä kuviota.

Tästä päästäänkin aiheeseen: onko eri kätisten ihmisten aivot erilaisia? Asiaa ei voida todistaa kuin korkeintaan huterasti vielä nykytutkimuksissa, mutta empiiristen tutkijoiden kokemusten perusteella vaikuttaa siltä, että vasurit ovat kuin ovatkin jollain tapaa erilaisia. Muunmuuassa siinä, miten jotkut asiat visualisoidaan, ja että miten vasurit pystyvät tekemäään monta asiaa samaan aikaan paremmin. En ota tähän itse sen kummemmin heti ekassa viestissä kantaa, ainakaan ennen kuin löydän jotain mistä asiaa voitaisiin testata ja havainnollistaa, ihan kuriositeettitasolla, ei mitenkään absoluuttisen todistavasti. : )

Mitä tulee taas itse vasureihin, ja meidän mahdolliseen 'erilaisuuteen', niin uskaltaisin väittää että mahdolliset ongelmat elämän aikana on enemmänkin psykologisia, jostakin asiasta juurensa juontavia asioita. Voin antaa esimerkin itsestäni: en änkyttänyt 6-vuotiaana lapsena ollenkaan, mutta koulussa erilaisten sopeutumisvaikeuksien (tietyllä tasolla) takia, sekä opettajien yrittämisistä 'muuttaa' minut oikeakätiseksi - aloin änkyttää lapsena, jota jatkui myöhäiseen teini-ikään asti. (Onneksi se on nyt mennyt jo kokonaan ohi, lopullisesti). Olen kuullut aika paljon tarinoita siitä, että miten muutkin vasurit on ruvennut änkyttämään, tai kokeneet jotain muita ongelmia elämänsä aikana, suuremmassa mittakaavassa sekä suuremmalla todennäköisyydellä, kuin oikeakätiset toverinsa. Näitä ongelmia voi olla muunmuassa sosiaaliset ahdistuksen tunteet, masennus ja niin edelleen. Luin jopa jostakin, että vasurit tekevät suuremmalla prosentilla itsemurhia!

Jos nyt lopuksi ihan tilastoa heittäisi: maailman väestöstä uskotaan noin 8-10%:n olevan vasenkätisiä, tosin tähän tilastoon ei helposti saa tarkkuutta, sillä kulttuurilliset aspektit ja muut vaikuttavat ilmeisesti myös asiaan. Esimerkkinä tähän mainittakoon juuri Japani, jossa väitetään olevan vain ja ainoastaan 0,7% vasenkätisiä. Uskon tähän, sillä olen kuullut monia juttuja, jossa japanilaiset vanhemmat ovat läväyttäneet nuorta lasta kädelle ja sitten tunkeneet kynän oikeaan käteen. Komformisti yhteiskunta, enemmän tai vähemmän.

Discuss.
unhola
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
Kaartin upseeri
 
Viestit: 3694
Liittynyt: 28.04.2008, 23:43
Paikkakunta: Helsinki
IRC-nick: unhola

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Hynski » 24.05.2009, 02:54

Terve.

Tuosta testistä tuli +0.9%, koska avaan mielelläni purkin kannen vasemmalla kädellä, samalla kun pidän kiinni oikealla. :)

Itse en kovin vähäisellä näytöllä usko että kovin isoa geneettisistä hommista johtuvaa eroa ainakaan on vasen- ja oikeakätisten aivoissa. Ilmeisesti kätisyyteen kuitenkin jossain määrin vaikuttaa ympäristö, kuten tuo Japani-esimerkkikin antaa ymmärtää.

Mutta toki tuon ympäristön vaikutus voi olla vasenkätisillä varsin erilainen, ja sen takia voi ihan hyvin näkyä tilastollista eroavuutta oikeakätisiin verrattuna monissa asioissa.
Hynski
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 868
Liittynyt: 28.04.2008, 23:06
RS -hahmo: Hynski
IRC-nick: Hynski

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Jessesukka » 24.05.2009, 07:29

+0.9% Joo samaku Hynskillä eli pitelen oikealla kädellä purkista ja avaan sen vasemmalla. Empä ole ennen miettinyt millä kädellä avaan mitä.
Jessesukka
Mäkitupalainen
Mäkitupalainen
 
Viestit: 106
Liittynyt: 02.12.2008, 14:58
Paikkakunta: Kuopio
RS -hahmo: Hell to east

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Mavis » 24.05.2009, 07:53

olen ns. molempikätinen. aina vuorotellen avaan purkin yms. :lol::
Mavis
Rahanlyöjä
Rahanlyöjä
Avatar
 
Viestit: 599
Liittynyt: 02.06.2008, 19:30
RS -hahmo: TYKKI_JUTI

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Danskuu » 24.05.2009, 08:28

+0.6 sain tuosta testistä, oikeakätinen kyllä olen, mutta jotkut asiat onnistuvat melkeinpä yhtä hyvin vasemmalla kädellä.
Danskuu
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
 
Viestit: 2956
Liittynyt: 29.04.2008, 20:20
Paikkakunta: Turku
RS -hahmo: Danskuu
IRC-nick: Jax`
Klaani: Generation Finland

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Dark_Knig171 » 24.05.2009, 09:23

+0.9 tuli pisteytyksenä. =)
Dark_Knig171
Renki
Renki
Avatar
 
Viestit: 224
Liittynyt: 29.04.2008, 21:15
Paikkakunta: Vantaa
RS -hahmo: Lopettanut
IRC-nick: Dkn_
Klaani: Runite knights of Finland

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Gilgames » 24.05.2009, 10:03

En mitään testejä ala tekemään... olen vahvasti oikeakätinen, ja vasen on lähes poikkeuksetta avustajana.
Gilgames
Suutari
Suutari
Avatar
 
Viestit: 2106
Liittynyt: 22.12.2008, 19:30
Paikkakunta: Oulu
RS -hahmo: Enfegruz
IRC-nick: Gilgames

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Temeee. » 24.05.2009, 10:10

Tuli +1.0 testistä. Eli täysin oikee kätinen.
Temeee.
Banned
 
Viestit: 2027
Liittynyt: 03.05.2008, 11:20

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Aceral » 24.05.2009, 10:38

+1.0 tuli. Käytän nuissa kaikissa aina oikeata kättä.
Aceral
Köydenpunoja
Köydenpunoja
 
Viestit: 435
Liittynyt: 29.04.2008, 20:10

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Markoz » 24.05.2009, 11:22

+1.0, olen se joka ei tiedä mikä on vasenkäsi : )
Markoz
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 2761
Liittynyt: 29.04.2008, 20:46

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja zuidj. » 24.05.2009, 11:45

+0.7 tuli, samaku hynskil ja muil tos avaamises.
zuidj.
Lukkoseppä
Lukkoseppä
Avatar
 
Viestit: 1697
Liittynyt: 29.04.2008, 19:17
RS -hahmo: Muuttanut:
IRC-nick: 09 Marras 2005

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Bixel » 24.05.2009, 12:08

Täysin oikea kätinen olen. Tuntuu vain siltä, että vasenkätisiä syrjitään kun he ovat Nn. "miinuskella". Se oli vain oma mielipiteeni.
Bixel
Mäkitupalainen
Mäkitupalainen
 
Viestit: 117
Liittynyt: 30.04.2008, 21:49
RS -hahmo: Soo_Young

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Kissatuoli » 24.05.2009, 12:16

Joku 0.8 taisi tulla, en katsonut kauhean tarkasti :P . Purkit tulee avattua vasemmalla kädellä ja haravoidessa tulee käytettyä yleensä molempia "puolia", ettei väsy liikaa. Mutta aika lailla oikeakätinen silti olen.
Kissatuoli
Aseenkantaja
Aseenkantaja
Avatar
 
Viestit: 486
Liittynyt: 16.01.2009, 19:25
Paikkakunta: Kangasala
RS -hahmo: Kissa Tuoli
IRC-nick: Leipafogi

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Equally » 24.05.2009, 12:20

Oikeakätinen, +0,8
Equally
Kulkuri
Kulkuri
 
Viestit: 11
Liittynyt: 21.05.2009, 13:14

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja unhola » 24.05.2009, 12:33

Teemukk kirjoitti:Itse uskon vasenkätisyyden johtuvan lukemani perusteella joistain poikkeavista geeneistä vai mitä ne oli. Mutta kuitenkin, en usko ympäristöllä olevaan niinkään paljon vaikutusta asiaan.

Vasenkätisyyden teorioita on muunmuassa ennen syntymää olevat korkeat testosteronitasot sikiössä (joka selittää myös miksi vasenkätisistä isompi osa on miehiä, ja miksi vasureilla on suurempi tendenssi homoseksuaalisuuteen :biggrin:: ).

Onhan se myöskin mahdollista, että se on geneettistä, sillä aika suurella todennäköisyydellä ilmeisesti lapsesta tulee vasuri, jos vanhempansa (tai edes toinen) on vasureita. Toisaalta, esim. mun kohdalla näin ei ole, ja oonkin ainoa ihminen meidän koko suvussa (elossa) kuka on vasenkätinen.

Toisaalta, on teoria jonka mukaan vasurius on opittu asia. Esim. 2v lapsi leikkii lelulla, ja saa ohjailtua ja manipuloitua sitä paremmin vasemmalla kädellä, jolloin lopulta sitten alkaa suosimaan piirtäessäkin vasenta kättä, kun vanhemmat kynän lykkäävät käteen. Ja tämähän sitten jatkuu kouluajalla, jolloin dominanttinen käsi onkin jo määräytynyt. Tälläisistä vasureista voisi sinänsä tulla oikeakätisiä, ja oikea kätensä saattaakin olla oikeasti heidän dominanttinen kätensä.

(Itse uskon löytäväni itseni ryhmästä numero 1).

Ps. Kai kaikki näkee tän keskellä olevan pystyssä olevan kolmion?:

Kuva
(Aloin pohtimaan kun yksi hemmo irkissä ei sitä nähnyt :-d)
unhola
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
Kaartin upseeri
 
Viestit: 3694
Liittynyt: 28.04.2008, 23:43
Paikkakunta: Helsinki
IRC-nick: unhola

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Pummi » 24.05.2009, 12:38

-0.8 Jep, vasuri oon. :rolleyes::
Pummi
Leipuri
Leipuri
Avatar
 
Viestit: 1035
Liittynyt: 30.04.2008, 13:16
Paikkakunta: Kouvostoliitto.
RS -hahmo: Muuttanut:
IRC-nick: 07. syys 2005

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja sh4d0w » 24.05.2009, 12:54

+0,9 eli vahvasti oikeakätinen olen >:]
sh4d0w
Mäkitupalainen
Mäkitupalainen
Avatar
 
Viestit: 94
Liittynyt: 30.04.2008, 13:28
Paikkakunta: TAMPERE!

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Da Hanski » 24.05.2009, 14:52

Jax kirjoitti:+0.6 sain tuosta testistä, oikeakätinen kyllä olen, mutta jotkut asiat onnistuvat melkeinpä yhtä hyvin vasemmalla kädellä.


Vahva sama. Toisaalta, on kyllä jännää, että joskus oikean käden käyttö esim. kirojoittamisessa tuntuu inhottavalta. Olen myös vasen jalakainen (eli potkin kaikkea vasemmalla jalalla).

:surprised::
Da Hanski
Riistanvartija
Riistanvartija
Avatar
 
Viestit: 833
Liittynyt: 29.04.2008, 19:06
Paikkakunta: Muuttanut:
RS -hahmo: 27.9.2005
IRC-nick: Da_Hanski

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Randurel » 24.05.2009, 15:33

0,9 heitti, purkkia avaan pääasiassa oikeella, mutta joskus vasemmalla, harjaa tai haravaa tai muuta pidän vähän fiiliksen mukaan.
Randurel
Savenvalaja
Savenvalaja
Avatar
 
Viestit: 1228
Liittynyt: 29.04.2008, 19:14
IRC-nick: Front_slash

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja LightOne » 24.05.2009, 15:50

-1,0 - Vasenkätinen taidan siis olla. :P
LightOne
Maanviljelijä
Maanviljelijä
Avatar
 
Viestit: 669
Liittynyt: 30.04.2008, 12:57
RS -hahmo: Light--One

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Karvavarvas » 24.05.2009, 15:55

+0,9

Purkki sillöin tällöin aukeaa vasemmalla. Haravaa voin käyttää kummalla tahansa kädellä, lähinnän tilanteesta riippuen, myöskin siitä kummalla puolla haravan täytyy olla.
Karvavarvas
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 1094
Liittynyt: 29.04.2008, 19:07
Paikkakunta: Espoo
RS -hahmo: Lord Urpo
IRC-nick: Karvavarvas
Klaani: Runepoli

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Zewwy` » 24.05.2009, 15:59

+1.0 oikealle kädelle. :razz::
Zewwy`
Maanviljelijä
Maanviljelijä
 
Viestit: 688
Liittynyt: 29.04.2008, 19:20
RS -hahmo: lopetin 2007

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Mae » 24.05.2009, 16:08

+0,6.
Oikeakätinen siis olen :P
Mae
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 740
Liittynyt: 11.09.2008, 19:11
Paikkakunta: Raisio

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Nik0-91 » 24.05.2009, 16:13

0.9-1.0 En oikein osannut päättää laitanko lusikan oikean puolelle vai neutraalille.
Nik0-91
Metalliseppä
Metalliseppä
Avatar
 
Viestit: 2934
Liittynyt: 30.04.2008, 13:51
Paikkakunta: Hollola
RS -hahmo: Nik0

Re: Kätisyys ja siihen liittyvät asiat

ViestiKirjoittaja Altair » 24.05.2009, 16:23

-0.8 eli aika vahvasti mennään vasemmalle. :F Lähinnä kirjoittaminen ym. kynällä värkkääminen tapahtuu oikealla kädellä. Tosin kyllä ne vasemmalla kädelläkin onnistuu, mutta ei yhtä hyvin.
Altair
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 356
Liittynyt: 29.04.2008, 17:24
IRC-nick: Altair^

Seuraava

Paluu Tomuisen tien majatalo

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa