Ammattikoulu vai lukio?

Majatalon takahuoneen höperöt jaarittelemassa samoista asioista päivät pitkät.

Amis vai lukio?

Amis
134
40%
Lukio
205
60%
 
Ääniä yhteensä : 339

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Vesinokka » 14.03.2011, 19:14

Onko kellää kokemusta että millasta kauppiksessa opiskelu on? :P
Vesinokka
Metalliseppä
Metalliseppä
 
Viestit: 2958
Liittynyt: 07.02.2009, 12:46

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Nekrawl » 14.03.2011, 22:19

Fin Exitium kirjoitti:Onko kellää kokemusta että millasta kauppiksessa opiskelu on? :P

Aiva vitu mahtavaa.
Ainakin täällä hallinnon puolella vaan opetellaan kirjanpitoja jne..
Tunnit menee League of legend streamei katselles ja aapelissa pelaillessa.
Suosittelen (y).
Nekrawl
1v1 Fite me irl
Avatar
 
Viestit: 3091
Liittynyt: 29.04.2008, 20:12
Paikkakunta: Naantali / Espoo
RS -hahmo: Fastcaptain

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Sliphie » 15.03.2011, 08:32

Peruskoulua on jäljellä vielä tämä kasiluokka ja sitten ysiluokka. Lukioon olen matkalla, mutta myös joku erikoislukio (vaikkapa matematiikkapainotteinen) kiinnostaisi. Uskon kuitenkin, että menen tavalliseen lukioon.

Ammattikoulu vs lukio on aina omalla tavallaan säälittävää. Porukat itkee, kun lukiolaisista ei ole mitään hyötyä opintojensa jälkeen, kun saavat valmiuden yliopistoihin mutta ammattikoululaiset taasen pääsevät töihin ilman yliopistoakin. Samalla jengi myös itkee, kun ammattikoululaiset tekevät työkalut, jota lukiot tarvitsevat. Samanarvoisia ne molemmat ovat, eikä kauppiksessakaan vikaa ole.
Sliphie
Eläkejäsen
Eläkejäsen
 
Viestit: 615
Liittynyt: 29.04.2008, 19:51
RS -hahmo: Sliphie

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Layz » 15.03.2011, 16:30

Nyt ois pari kysymyst. Et minkälaisii numeroit tarvitaa tonne lukioo? Pääseks 7 keskiarvol vai pitääks olla paljo parempi?
Btw , jos ootte nähny ton mun luokkasormus topicin se EI ole mun tekemä vaan isoveljeni teki sen tällä käyttäjällä.
Layz
Torppari
Torppari
Avatar
 
Viestit: 129
Liittynyt: 22.05.2009, 14:34

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja käisi » 15.03.2011, 16:37

Layz kirjoitti:Nyt ois pari kysymyst. Et minkälaisii numeroit tarvitaa tonne lukioo? Pääseks 7 keskiarvol vai pitääks olla paljo parempi?
Btw , jos ootte nähny ton mun luokkasormus topicin se EI ole mun tekemä vaan isoveljeni teki sen tällä käyttäjällä.

riippuu kaupungista/lukiosta ja eiköhän sullekki opinto-ohjauksessa nuo kerrota sit ku sen aika on. yleensä pääsee seiskan keskiarvolla
käisi
Banned
Avatar
 
Viestit: 28
Liittynyt: 14.03.2011, 16:42
RS -hahmo: vesku

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Legendaz` » 15.03.2011, 17:46

Layz kirjoitti:Nyt ois pari kysymyst. Et minkälaisii numeroit tarvitaa tonne lukioo? Pääseks 7 keskiarvol vai pitääks olla paljo parempi?
Btw , jos ootte nähny ton mun luokkasormus topicin se EI ole mun tekemä vaan isoveljeni teki sen tällä käyttäjällä.

No tuo 7 ka on mielestäni aika vanhaa tietoa, sillä ei nuo lukiot nyt niin suosittuja ole (paitsi ne "hyvät ja arvostetut" tai erikoislukiot) että varmana ottavat sisään ketkä sinne hakevat, ainakin täällä suht keskikokoisella(tai no vähän keskikokoista pienemmällä) paikkakunnalla on otettu reippaasti alle 6 ka omaavia henkilöitä.
Legendaz`
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 802
Liittynyt: 30.04.2008, 07:17
RS -hahmo: Alzmari
IRC-nick: Legendaz`

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Wrim » 15.03.2011, 21:13

Lukiota käyn ekaa vuotta enkä kadu yhtään. Sopii mulle hyvin, koska tykkään enemmän teoriasta kuin käytännöstä. Lisäksi saa muutaman vuoden vielä miettiä, että mihin ammattiin sitä kouluttautuisi.
Wrim
Sikopaimen
Sikopaimen
 
Viestit: 41
Liittynyt: 31.10.2008, 18:21

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja jakoavain » 15.03.2011, 23:00

Legendaz` kirjoitti:
Layz kirjoitti:Nyt ois pari kysymyst. Et minkälaisii numeroit tarvitaa tonne lukioo? Pääseks 7 keskiarvol vai pitääks olla paljo parempi?
Btw , jos ootte nähny ton mun luokkasormus topicin se EI ole mun tekemä vaan isoveljeni teki sen tällä käyttäjällä.

No tuo 7 ka on mielestäni aika vanhaa tietoa, sillä ei nuo lukiot nyt niin suosittuja ole (paitsi ne "hyvät ja arvostetut" tai erikoislukiot) että varmana ottavat sisään ketkä sinne hakevat, ainakin täällä suht keskikokoisella(tai no vähän keskikokoista pienemmällä) paikkakunnalla on otettu reippaasti alle 6 ka omaavia henkilöitä.

No jo on jännä jos reippaasti alle kutosella lukioon pääsee. Ei meilläpäin muistaakseni viime hauissa päässy edes seiskalla lukioon. Seiskan kieppeillä se raja ainakin meni, en muista oliko ylös vai alas vähäsen heittoa.

Lukiossa ite olen.
jakoavain
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
 
Viestit: 869
Liittynyt: 29.04.2008, 20:42
RS -hahmo: jakoavain
IRC-nick: jakoavain

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Tounis » 16.03.2011, 11:34

En kyl tiiä onko mitään järkeä mennä lukioon sekoilemaan, jos KA on seiskaa tai jopa alle. Toisaalt, monilla kyllä nousee lukios niistäkin lähtökohdista arvosanat iha jepasti mut.. kirjotukset voi ol tuskaa. Tai sitten ei, mistäs minä sen tietäisin. Alle kutosen keskiarvolla nyt on ihan turha mennä lukioon, sehän nyt on selvä homma.
Tounis
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 856
Liittynyt: 29.04.2008, 19:05
IRC-nick: Tounis

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Minakka » 16.03.2011, 18:07

Muusi kirjoitti:En kyl tiiä onko mitään järkeä mennä lukioon sekoilemaan, jos KA on seiskaa tai jopa alle. Toisaalt, monilla kyllä nousee lukios niistäkin lähtökohdista arvosanat iha jepasti mut.. kirjotukset voi ol tuskaa. Tai sitten ei, mistäs minä sen tietäisin. Alle kutosen keskiarvolla nyt on ihan turha mennä lukioon, sehän nyt on selvä homma.

Niinno kyl itekin menin seiskan KA lukioon ja nyt KA kahdeksan pintaan. Yläasteel opiskelu oli niin vitun paskaa et ei mitään järkee.
Minakka
Räätäli
Räätäli
 
Viestit: 1644
Liittynyt: 30.04.2008, 12:21

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Viilto » 16.03.2011, 18:47

Amiksessa, datanomina, elämäni suurin virhe.
Viilto
Munkki
Munkki
Avatar
 
Viestit: 1173
Liittynyt: 22.09.2009, 14:08
RS -hahmo: Quit.

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Konna » 16.03.2011, 19:04

Amiksessa oon, eipä jaksanu alkaa pitää naamaa kirjas kii ni tää vaikutta paremmalt vaihtoehdolta itelle. AIka lunkisti voi vedel tunneilla.
Konna
Banned
Avatar
 
Viestit: 1022
Liittynyt: 22.07.2010, 18:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Gilgames » 16.03.2011, 23:43

Wrim kirjoitti:Lukiota käyn ekaa vuotta enkä kadu yhtään. Sopii mulle hyvin, koska tykkään enemmän teoriasta kuin käytännöstä. Lisäksi saa muutaman vuoden vielä miettiä, että mihin ammattiin sitä kouluttautuisi.

Käytännössä eka vuosi on tuollaista, toisena pitää alkaa miettiä kirjoituksia siinä mielessä että mitä syventäviä kursseja valitsee. Kolmas luonnollisesti vielä enemmän kun itse kirjoitukset tulevat.
Gilgames
Suutari
Suutari
Avatar
 
Viestit: 2106
Liittynyt: 22.12.2008, 19:30
Paikkakunta: Oulu
RS -hahmo: Enfegruz
IRC-nick: Gilgames

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja jakoavain » 17.03.2011, 00:13

Muusi kirjoitti:Alle kutosen keskiarvolla nyt on ihan turha mennä lukioon, sehän nyt on selvä homma.

entä jos oli KA yli 7 ja lukiossa pudonnu alle 6? :<

ryydz kirjoitti:Amiksessa oon, eipä jaksanu alkaa pitää naamaa kirjas kii ni tää vaikutta paremmalt vaihtoehdolta itelle. AIka lunkisti voi vedel tunneilla.

ah. niin saatanan perus amiskomentti. "eipä jaksanu alkaa pitää naama kirjas kii ni tää vaikutti paremmalt vaihtoehdolta itelle." Kerro toki, kuka sinulle on sanonu, että jos menet lukioon niin sinun pitää olla ihan koko ajan lukemassa? Jos sinulla vaan keskiarvo lukioon riittää niin eipä siellä kummemmin tarvitse lukea. Varsinkaan pakollisilla kursseilla.

Ja tuo "aika lunkisti voi vedel tunneilla." Minkä takia lukion tunneilla ei vois rennosti ottaa? Miten lukion ja amiskan tunnit eroaa niin tajuttomasti toisistaan? Hommaat pari kaveria samalle kurssille, hengaat niiden kanssa koko kurssin ja kirjotat muistiinpanoja jos kiinnostaa ja kohta istutkin kokeessa odottamassa uuden jakson alkua joka menee samalla tavalla. Mikä vitun ongelma siinä on?


+ koko viesti kirjotettu niin vitun amis tyylisesti.
jakoavain
Kaartilainen
Kaartilainen
Avatar
 
Viestit: 869
Liittynyt: 29.04.2008, 20:42
RS -hahmo: jakoavain
IRC-nick: jakoavain

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Orccis » 17.03.2011, 13:49

Lukion viimeisiä kursseja kahlailen läpi. Viihtynyt olen niin hyvin että ylioppilaaksi vasta syksyllä :lol:: :lol::

Opiskelu muuttui kyllä paljon miellyttävämmäksi peruskoulun jälkeen!
Orccis
Torppari
Torppari
Avatar
 
Viestit: 140
Liittynyt: 30.04.2008, 12:06
Paikkakunta: Oulu
RS -hahmo: PANKKI
IRC-nick: Orccis

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Konna » 20.03.2011, 01:00

jakoavain kirjoitti:ah. niin saatanan perus amiskomentti. "eipä jaksanu alkaa pitää naama kirjas kii ni tää vaikutti paremmalt vaihtoehdolta itelle." Kerro toki, kuka sinulle on sanonu, että jos menet lukioon niin sinun pitää olla ihan koko ajan lukemassa? Jos sinulla vaan keskiarvo lukioon riittää niin eipä siellä kummemmin tarvitse lukea. Varsinkaan pakollisilla kursseilla.


Tyttöystävä valittelee kuinka paskaa lukio on lukemisen takia. Kiellätkö sen muka että lukiossa ei tulisi pidettyä naamaa kirjassa? Mulla menny amiksessa nyt tää 7(tjsp?) ekaa kuukautta enkä oo vielä kirjan kirjaakaan ostanu, ku ei oo ollu tarvetta. Taisit vähän ryhtyä agressiiviselle linjalle, syyttä suotta tosin.

Ja tosiaan mä en missään vaiheessa sanonu ettei lukios vois lunkisti ottaa? Mikä sun ongelmas on :biggrin::
Konna
Banned
Avatar
 
Viestit: 1022
Liittynyt: 22.07.2010, 18:07
Paikkakunta: Tampere

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja rang pure60 » 20.03.2011, 09:28

kyllähän se niin on että lukion pääsee lukematta läpitte, mutta niillä papereilla voidaan sitten pyyhkiä persettä ;) (kokemusta on, mutta onneksi oli ammattitutkinto samalla.)
että jos haluaa muutaman L:n niin kyllä siellä saa tehdä sitten töitä aika mukavasti ;)
rang pure60
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
 
Viestit: 234
Liittynyt: 28.06.2008, 16:56
RS -hahmo: rang pure60
IRC-nick: rang
Klaani: Future of Old Style

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Janda » 20.03.2011, 09:31

Kiellätkö sen muka että lukiossa ei tulisi pidettyä naamaa kirjassa?

Riippuu aika paljon ihmisestä. Ite kirjotan muistiinpanot tunneilta ja kuuntelen ja kotona teen yleensä pelkästään fy/ke/pitkän matikan läksyjä, enkä niitäkään aina kun en jaksa. Silti pyyhkii samanlailla ku yläasteella eli ka ripauksen alle kasi. Yleensä on nyrkkisääntö että jos yläaste on raskas niin on myös lukio (ainakin jos rupee lukee pitkää matikkaa).
Mut jos yläaste meni ihan hyvi lukematta niin kyllä lukiokin on melko helppoa. Mut jos oli yläasteel hukas ja vielä rupee lukemaan pitkä ma/fy/ke jne niin kyllä saa olla naama kiinni kirjassa.
Janda
Mylläri
Mylläri
 
Viestit: 741
Liittynyt: 29.04.2008, 19:59
IRC-nick: Janda

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Legendaz` » 20.03.2011, 10:32

rang pure60 kirjoitti:kyllähän se niin on että lukion pääsee lukematta läpitte, mutta niillä papereilla voidaan sitten pyyhkiä persettä ;) (kokemusta on, mutta onneksi oli ammattitutkinto samalla.)
että jos haluaa muutaman L:n niin kyllä siellä saa tehdä sitten töitä aika mukavasti ;)

Ihan yleensäottaen ylioppilaspapereilla saa pyyhkiä persettä, ei ne oo kun loppujen lopuksi koristeina siinä paperissa, ihan oikeasti. Suoraan pääset todistuksella ehkä jotain luonnontieteitä lukemaan, mutta jos pyrit johonkin erikoisempaan niin niihin on omat pääsykokeeet.

Ettei tuu hirveetä paskavyöryä niskaan, niin mainittakoon se itsestäänselvyys, että totta kai pääsykokeissa auttaa huomattavasti se, että osaat sen lukion oppimäärän hyvin.
Legendaz`
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 802
Liittynyt: 30.04.2008, 07:17
RS -hahmo: Alzmari
IRC-nick: Legendaz`

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Hynski » 20.03.2011, 13:16

Legendaz` kirjoitti:
rang pure60 kirjoitti:kyllähän se niin on että lukion pääsee lukematta läpitte, mutta niillä papereilla voidaan sitten pyyhkiä persettä ;) (kokemusta on, mutta onneksi oli ammattitutkinto samalla.)
että jos haluaa muutaman L:n niin kyllä siellä saa tehdä sitten töitä aika mukavasti ;)

Ihan yleensäottaen ylioppilaspapereilla saa pyyhkiä persettä, ei ne oo kun loppujen lopuksi koristeina siinä paperissa, ihan oikeasti. Suoraan pääset todistuksella ehkä jotain luonnontieteitä lukemaan, mutta jos pyrit johonkin erikoisempaan niin niihin on omat pääsykokeeet.

Ettei tuu hirveetä paskavyöryä niskaan, niin mainittakoon se itsestäänselvyys, että totta kai pääsykokeissa auttaa huomattavasti se, että osaat sen lukion oppimäärän hyvin.
Yleensähän noihin on kiintiöt pelkillä papereilla, pelkällä pääsykokeella tai molemmilla tulijoille. Ymmärtääkseni aika moneen koulutusohjelmaan se suurin kiintiö on se, johon vaikuttaa sekä paperit, että pääsykokeet..? Ainakin TKK:lle hakiessani, jos olisi jaksanut kirjoittaa vaan paljon aineita ja kerätä sitä kautta paljon ylioppilastodistuspisteitä, olis päässy selvästi huonommilla pääsykoetuloksilla sisään. Ei sillä että tossa juuri mitään järkeä olis, mutta niin se vaan on.
Hynski
Eläkejäsen
Eläkejäsen
Avatar
 
Viestit: 868
Liittynyt: 28.04.2008, 23:06
RS -hahmo: Hynski
IRC-nick: Hynski

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Pehmolelu » 20.03.2011, 13:36

^ Jep

Lukiossa on oikeastaan väliä vain sillä että MONTAKO kurssia on käynyt tiettyjä aineita ja sitten YLIOPPILASKIRJOITUSTEN arvosanat.

Alasta riippuen noi tietenkin vaihtelee mutta tekniikan aloilla saa aika paljon ylimääräsiä pisteitä jos on käynyt monta fyssan kurssia ja pitkän matikan. Sitten siihe päälle vielä arvosanoista saatavat pisteet. Pitkän matikcan C vastaa Lyhyen L monessa paikassa.

Ei lukioo kannata sillain mennä ellei tahdo yliopistoo. Jos tahtoo AMK ni kannattaa mennä amiksen kautta, oppii paljon enempi. AMK:sta voi sitte halutessaan jatkaaki yliopistoon jos rahkeet riittää.

Sitteku on lukiosta mennyt AMK tai Yliopistoo ni sitten ei enää sillä paperilla tee yhtää mittää.

Lukion on rankka jos ei yläasteella ole keskiarvo päälle 8. Jos pitkää matikaa tai pitkää fysiikkaa tai pitkää kemiaa lukee niin niistä on melkein pakko tehdä läksyt että pysyy kelkassa. Yläasteella mentiin ehkä 1 kirja vuodessa mutta lukiossa mennään 4 tai 5. Ite onnistuin silti kirjoittaa juuri ja juuri pitkästä matikasta M vaikken lukiossakaa niitä läksyjä jaksanu tehdä mutta raskasta oli. Helpoimmalla pääsis jos vaa tekis läksyt :D
Pehmolelu
Kehitys- ja sisältövastaava
Kehitys- ja sisältövastaava
Avatar
 
Viestit: 2065
Liittynyt: 28.04.2008, 22:17
Paikkakunta: Pori
RS -hahmo: Lelu
IRC-nick: Pehmolelu

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Legendaz` » 20.03.2011, 14:02

Hynski kirjoitti:Yleensähän noihin on kiintiöt pelkillä papereilla, pelkällä pääsykokeella tai molemmilla tulijoille. Ymmärtääkseni aika moneen koulutusohjelmaan se suurin kiintiö on se, johon vaikuttaa sekä paperit, että pääsykokeet..? Ainakin TKK:lle hakiessani, jos olisi jaksanut kirjoittaa vaan paljon aineita ja kerätä sitä kautta paljon ylioppilastodistuspisteitä, olis päässy selvästi huonommilla pääsykoetuloksilla sisään. Ei sillä että tossa juuri mitään järkeä olis, mutta niin se vaan on.

Tosiaan, tuo pääsi unohtumaan. Ainakin TKK:ssa nuo todistuksesta tulleet pisteet helpottaa, kun pääsykokeet on tasoltaan mitä on.

Pehmolelu kirjoitti:Lukion on rankka jos ei yläasteella ole keskiarvo päälle 8. Jos pitkää matikaa tai pitkää fysiikkaa tai pitkää kemiaa lukee niin niistä on melkein pakko tehdä läksyt että pysyy kelkassa. Yläasteella mentiin ehkä 1 kirja vuodessa mutta lukiossa mennään 4 tai 5. Ite onnistuin silti kirjoittaa juuri ja juuri pitkästä matikasta M vaikken lukiossakaa niitä läksyjä jaksanu tehdä mutta raskasta oli. Helpoimmalla pääsis jos vaa tekis läksyt :D

Jostain kumman syystä yo-kokeet ovat helpottuneet viimevuosina, lieko syynä opetussuunnitelmien muutos (tästä en tiedä) vaiko Aatos Lahtisen eläkkeelle jääminen. Itse paskat housuissa yritin lukea fysiikkaa, itse yo-kokeessa oli 6 perustehtävää jotka jokaisen 8 oppilaan pitäisi osata, ainakin osittain. Kuusi tehtävää kahdeksasta on aika suuri prosentti.
Legendaz`
Mylläri
Mylläri
Avatar
 
Viestit: 802
Liittynyt: 30.04.2008, 07:17
RS -hahmo: Alzmari
IRC-nick: Legendaz`

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Auttaja » 20.03.2011, 20:15

Lukioon olen päättänyt mennä.
Auttaja
Tiilenpolttaja
Tiilenpolttaja
Avatar
 
Viestit: 258
Liittynyt: 31.10.2008, 22:23
Paikkakunta: Helsinki
RS -hahmo: Aappajalka
IRC-nick: auttaja
Klaani: Team Nakki

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Volkkis » 21.03.2011, 20:25

Joha on menny aika nopeasti ammattikoulussa... :shock:: en kyllä kadu valintaani, sopivan haastavaa ja tällee ;) eikä ole mikään perus lvi tai raksa..tso tso
Volkkis
Eläkejäsen
Eläkejäsen
 
Viestit: 1129
Liittynyt: 30.04.2008, 06:14
Paikkakunta: Ivalo
RS -hahmo: volga34
IRC-nick: Volkkis

Re: Ammattikoulu vai lukio?

ViestiKirjoittaja Tempus » 31.03.2011, 18:31

Lukiossa olen, ei ollut yhteishaun aikana mielessäkään hakea amikseen. En sitten tiedä mistä tämä johtui, luultavimmin kai siitä, että en ole vielä päättänyt miksikä kouluttaudun tulevaisuudessa. Ei tässä kylläkään kovinkaan paljoa aikaa enään ole päättää vaikka lukioon meninkin.
Tempus
Köydenpunoja
Köydenpunoja
Avatar
 
Viestit: 408
Liittynyt: 17.02.2011, 16:50
Paikkakunta: Espoo
IRC-nick: Tempus

EdellinenSeuraava

Paluu Ikuisuusjaarittelut

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa