TERA Online
Lähetetty: 12.05.2012, 19:06
TERA North America -kotisivu
TERA Europe -kotisivu
Wikipedia (eng)
TERA-wiki
Päätin tälläsen triidin väsätä, koska täällä ei sellaista vielä ollut. Tiedä sitten pelaako täältä vielä kukaan muu, mutta katotaan!
TERA - jonka pitempi oikeellinen nimi The Exiled Realm of Arborea - on siis 2011 Koreassa aloittanut sekä sitten nyt toukokuussa 2012 Amerikassa ja Euroopassa julkaistu MMORPG. Pelillä oli North America/Europe -releaseja ennen betavaihe, mutta vasta vajaa pari viikkoa topicin kirjoitushetkestä on peli rullannut kunnolla Amerikassa ja täällä Euroopassa.
Pelin rodut ovat:
Vasemmalta oikealle: Aman, Baraka, Castanic, Elin, High Elf, Human, Popori.
Eri classit sen sijaan ovat:
Archer
Berserker
Lancer
Mystic
Priest
Slayer
Sorcerer
Warrior
Pelin konseptihan ei sinällään morppi-kansalle oo mitenkään uusi: eri rotuja, DPS-classit, supportit ja kaikki muut perusjutut fantasiamaailmoineen päivineen, mutta pelin hienous on sen uudistuneessa combat-mekaniikassa, joka saa pelin tuntumaan melkein niin kuin shootterin ja morpin kombolta. Tällä siis tarkoitan tekijöiden nimeämää "Non-target battle system" -systeemiä, jossa muiden morppien tapaista "lock on, spam f keys/chain attacks" -juttua ei voi harrastaa ollenkaan, koska pelissä pitää manuaalisesti tähdätä jatkuvasti. Mahdollisuus käyttää myös first person -kameraa pelatessa.
Tämä tekee pelistä loistavan sellaisille ihmisellä ketkä ovat kyllästyneet siihen, että PvP on valtaosin class/gear -based, koska TERAn systeemi jättää todella paljon pelaajan oman taidon varaan. On esim. täysin mahdollista voittaa 1 vs. 4 -tilanteissa noin saman levelisiä ilman, että on tarve out-gearata ketään. (Linkki vie youtubeen TERA PvP -videoon, jossa esimakua sen combatista sekä heti ensi alkuun 1 vs. 4 -tilanne).
Juuri tämän takia suosittelenkin TERAA nyt alle viikon pelaamisella sellasille ihmisille ketkä on ylipäätään kyllästynyt nyky-morppeihin, mutta ketkä arvostaa peliä, jossa on loistava PvP -mekaniikka, palkitseva endgame -materiaali yms. yms., puhumattakaan visuaalisesta puolesta. En suosittele peliä hirveän kasuaaleille pelaajille, sillä aikaa kyllä kuluu.
Pelin level cäppi on 60 tällä hetkellä, itse pääsin leveliin 25 noin 15h pelaamisella (josta osa glyph/crystal managementtia etc. opettelua, nyt pääsisin samaan leveliin n. 10:ssä tunnissa), ensimmäinen instanssi-questi on levelillä 20 (tai isommalla), suurin osa early/mid-game levuista ja geareista saadaankin juuri questien kautta (quest rewardit class specific), myöhemmässä vaiheessa farmaaminen sitten alkaa olemaan kannattavampaa.
Edittiä pukkaa viel joskus.