Itelle kovassa käytössä on ollut wanha ja henkilökohtaisesti äärimmäisen nostalginen klassikko:
Donkey Kong 64! Peli, jota olen halunnut pelata jo vuosia, mutten ole raaskinut lainata sitä kaverilta syystä tai toisesta. Peli, jota voin nyt vihdoin, kaikkien niiden vuosien jälkeen pelata, tosin emulaattorilla. Ja ah sitä tunnetta kun pitkästä aikaa sai kuulla tunnusmusiikkia, pelata minipelejä, hakata majavia ja krokotiilejä sun muita. Portaali lapsuuteeni, josta en voi kulkea, koska olen jumittunut karmeaan aikuisikään. Fff
Pelissä ei pelata pelkästään Donkey Kongilla, vaan pelastettuasi muita Kongeja, saat heidät käyttöösi! Diddy Kong on näistä muista neljästä se tunnetuin, muita ovat Lanky, Tiny ja Chunky Kong. Jokaisella hahmolla on yllätys yllätys omat erikoisominaisuutensa, jokaisella on itselle ominainen instrumentti, sekä hedelmäpyssy. Lisäksi pelin edetessä vanhalta Cranky Kongilta ostetaan lisää erikoiskykyjä, joita ovat muunmuassa kutistuminen, paisuminen, sekä vipujen vääntäminen (kuulostaa uniikilta tuo viimeinen joo, mutta sillä pääsee ainakin pelaamaan kolmosmaassa alkuperäistä DK:ta
). On hienoa huomata, että hahmojen normijuoksussa ei ole mitään merkittäviä eroja, joten Chunky, ollessaan karmea köntys, juoksee ihan yhtä kovaa kuin Diddy Kong, eli TODELL... joo. Uintinopeudet ovat myös vakiot, kuten aseiden voimakkuudet.
Pelin juoni on seuraava: Karmea, tuhoisa ja tappava kuningas K.Rool on parkeerannut jonkun random kelluvan omakuvasaarensa Kong-saaren viereen ja lähettänyt kaiken maailman mörköjä tuhoamaan Donkey Kongin. Hän on takavarikoinut DK:n
kultaiset banaanit© ja kaapannut tämän ystävät, asetellen heidät ovelasti ympäri DK:n saarta (okei, yksi on K.Roolin saarella, mutta tämä on varmasti ollut vain joku epätaktinen veto), jottei Donkey voisi vahingossakaan pelastaa heitä! K.Rool on myös vanginnut jonkun random ison krokotiilin saarensa viereiseen luolaan, koska tämä ei suostunut tuhoamaan Kongeja ollessaan liian kiltti. Krokon häkki on suljettu kahdeksalla lukolla, ja DK:n ja kumppaneiden on päihitettävä kaikki avainten vartijat vapauttaakseen tämän metelöivän pelkurin. Lukkojen määrästä voikin päätellä, että pelissä on kahdeksan eri "maata" (kyseessä ei siis periaatteessa ole tasohyppelypeli), joissa jokaisen lopussa on boss. Tämä ei kuitenkaan ole näin suoraviivaista, nimittäin bossille päästäkseen Kongien on kerättävä tarpeeksi värikkäitä banaaneja, ja sen lisäksi päästäkseen ylipäätään tiettyyn "maahan", on heidän kerättävä tarpeeksi
kultaisia banaaneja©, joita löytyy ties mistä.
Peli on jaettu kahteen eri lokeroon: mätkimiseen ja puzzleihin. Tavallisia vihollisia tietysti mätkitään sitä mukaa, kun ne uhkaavat sinua (lisäksi vihollisilta saa vesimelonin palasia, jotka ovat tässä pelissä "elämäsi"). Puzzlet ovat suht yksinkertaisia, mutta on toisaalta hienoa, että tässä pelissä sinua ei opasteta kädestä pitäen, miten ne tehdään. Omaa järkeä on käytettävä, ja huomaat kyllä, ettei pelkällä vihollisten mätkimisellä päästä puusta pitkälle.
Noniin, tarpeeksi alustusta, omien mielipiteiden aika! Olen ollut koko lapsuuteni tämän pelin pauloissa, joten täysin objektiivista näkökantaa on turha odottaa. Se ei toki tarkoita, ettenkö pystyisi nostamaan tiettyjä vikoja esille. Suurin näistä ongelmista on kamera, erityisesti emulaattorilla pelattaessa. Kamera on joskus automaattinen, joskus se keskittyy vain tiettyyn kuvakulmaan ja vaikka voit sitä liikuttaa tiettyyn pisteeseen asti, ei se tunnu koskaan olevan kunnollisessa kuvakulmassa ja näin ollen esimerkiksi kapeilla lankuilla kävellessäsi tiput suht helposti. Kolmannen maan bossissa tämä kamera on myös melko ärsyttävä tekijä.
Toiseksi, uiminen on pelissä melko tönkköä, ja saattaa kestää vähänkin aikaa, ennenkuin pääset sukeltamaan. On hienoa huomata tosin, että vedessä ei tarvitse paljoa seikkailla, mutta pakko tästä silti on huomauttaa. Myös roikkuminen erilaisilla reunoilla voi toisinaan bugittaa, mikä aiheuttaa tietyssä määrin ärsyyntymistä, varsinkin kun haluaisit vain nopeasti päästä boss-paikkaan.
Joo, ei niitä muita huonoja puolia oikeestaan ole. Sitten päästään pelin parhaisiin puoliin! Aloitetaan grafiikoista, jotka ovat nuoremmille pelaajille varmaankin täyttä tormenttia alusta loppuun, mutta meikäläiselle äärimmäisen puoleensavetoavat. Emulaattorin ominaisuudet aiheuttavat tietty toisinaan pieniä graffabugeja, mutta yleisesti hienoa jälkeä. Kulmikkaita örkkejä on siellä täällä, mutta ne eivät ole liian tönkköjä. Grafiikat tuovat pelille myös tiettyä persoonallisuutta, enkä varmasti pelaisi tätä yhtä innolla, jos tässä olisi tappiin asti hinkatut moiset. Tietty ne ovat myös nostalginen piirre.
Pelin ehdottomasti hienoin puoli on sen varioivuus, sekä maiden välillä, että vihollisten ja puzzlejen välillä! Tietty aina silloin tällöin tulee näitä ammu-hypi-hae -kohtia, mutta pääosin mennään melko erilaisissa merkeissä alusta loppuun. Minigameja on ainakin 10 erilaista (tämä vaatii tosin vahvistamista, en ole varma) ja vihollisia tulee aika ajoin lisää. Joskus seikkaillaan viidakossa, joskus lelutehtaassa ja joskus rannikolla. Missään vaiheessa ei pitäisi tulla sitä perinteistä "hohhohoijaa, tätäkö taas" -fiilistä, jota ainakin Morrowind on meikäläisellä tehnyt (sori vähän kaukainen esimerkki, mutta olen vaan viimeaikoina peliä pelannut suht paljon). Varioivuus-sanasta päästään ovelasti myös variaatioihin, ja tässä puhutaan nyt musiikista. On hieno huomata, miten ovelasti näitä soundtrackeja on käytetty: aika ajoin yhdessä maassa saattaa periaatteessa soida koko ajan sama melodia, mutta siirryttäessä esimerkiksi synkempään ja ahdistavampaan paikkaan tempo puolittuu ja saatetaan vaihtaa duurista molliin (ja jännät kisat ovat nopeatempoisia ja pirteitä jne.). Myös soitinäänet saattavat vaihdella. Ja above all, MITKÄ MELODIAT <3
Peli ei ole liian vaikea, muttei se liian helppokaan ole. Tietty ärsyttävät piirteet (joita ylempänä luettelin) vaikeuttavat aika ajoin, mutta se nyt ei ole hyvää vaikeutusta. Hyvää vaikeutusta tässä pelissä ovat tietyt aikarajat (vaikka yleisestiottaen nämä ovat kyllä epäonnistuneita tasohyppely- ja muissa peleissä yleensäkkään), puzzlejen laaja kirjo, sekä vihollisten kuolemattomuus kaikille muille, paitsi yhdelle tietylle hahmolle kerrallaan. Periaatteessa jokainen bosskin on vain tietylle hahmolle paria poikkeusta lukuunottamatta, kuten myös puzzletkin, joten aika tasapuolisesti pääsee jokaisella pelaamaan. Onko hyvä vai huono asia, riippuu pelaajasta. _Musta_ ei oo.
Jos et ole vielä peliä pelannut, mutta tekstini sai jotenkin kiinnostuksen heräämään, elä aikaile! Kultaa, kultaa koko peli, eikä vain sen vuoksi, että pikku-Arcka muinoin on siihen epäpyhän merkkinsä asettanut. Jos sen sijaan tekstini oli sinusta liian puuduttavaa, etkä todellakaan halua pelata tätä, ansaitsen tukkapöllyn. I'm at your mercy.