Alan Wake
Lähetetty: 15.05.2010, 01:18
Nyt se on ilmestynyt, joten päätin topicinkin tehdä tänne. Tuttuun tapaan copypastetan tähän tietoa pelistä Wikipediasta...
Alan Wake on suomalaisen Remedy Entertainmentin kehittämä psykologinen toimintatrilleripeli, jonka Microsoft Game Studios julkaisi Xbox 360:lle 14. toukokuuta 2010. Kehittäjät ovat maininneet pelin inspiraation lähteiksi muun muassa Twin Peaksin, Lostin ja Stephen Kingin teokset.
Alan Wake on selviytymiskauhua ja toimintaa yhdistelevä peli, jossa pääpaino on tarinankerronnassa. Tärkeä pelillinen elementti on valo, jonka avulla pelaaja voi puolustautua pimeydestä tulevia vihollisia vastaan. Päähahmo Alan Wake käyttää aseenaan pääasiassa taskulamppua, mutta saa käyttöönsä myös esimerkiksi soihtuja ja sokaisukranaatteja. Lähitaistelussa tärkeä keino puolustautua on väistöliike. Pelimaailmasta ei ole tehty täysin vapaata, sillä Remedyn mukaan se ei olisi sopinut vahvan tarinankerronnan kanssa yhteen. Alan Wake sisältää säämallinnuksen ja vaihtuvat vuorokaudenajat.
Pelistä on tehty rakenteeltaan ja tarinankerronnaltaan televisiosarjamainen. Tehtävärakenne jakautuu esittelyjaksoon ja kuuteen varsinaiseen "jaksoon", joista jokainen päättyy pelin alkuruutuun jonka taustalla soi aina yksi lisensoiduista musiikkikappaleista. Tämän jälkeen peli siirtyy seuraavaan jaksoon, joka alkaa juonitiivistelmällä siihen mennessä tapahtuneista asioista. Tarinankerronta tapahtuu välivideoiden lisäksi Alan Waken päänsisäisen monologin ja maailmasta löydettyjen käsikirjoitussivujen kautta. Remedyn mukaan Alan Wake on ikään kuin pelisarjan ensimmäinen "tuotantokausi", mutta ennen jatko-osaa juonta aiotaan täydentää ladattavalla lisäsisällöllä.
Alan Waken kasvojen pohjana toimii suomalainen näyttelijä-käsikirjoittaja Ilkka Villi.
Alan Wake sijoittuu kuvitteellisen Bright Fallsin pikkukaupunkiin Yhdysvaltain luoteisosassa. Pelin päähahmo Alan Wake kärsii kirjoittamisvaikeuksista, ja saapuu kaupunkiin lomailemaan yhdessä vaimonsa Alicen kanssa. Alicen kadottua Wake joutuu keskelle painajaismaisia tapahtumia, jotka perustuvat kirjaan, jota hän ei muista kirjoittaneensa.
Alan Wake on otettu kriitikoiden keskuudessa hyvin vastaan. Metacriticin valitsemien 47 arvostelun keskiarvo on 84 % ja GameRankingsin valitsemien 25 arvostelun keskiarvo 84,88 %.
Pelit-lehden Tapio Salminen kehui pelin tunnelmaa, rytmitystä ja miljöötä, mutta moitti paikottaista teknistä kankeutta ja piti Alan Waken päänsisäistä kertojaääntä turhana. Toisen arvion antanut Tuomas Honkala jäi kaipaamaan enemmän suvantokohtauksia ja sanoi, että Alan Wake on "mieleenpainuva pelikokemus, joka jää karvan päähän mestariteoksesta." Helsingin Sanomien Juhana Petterson kutsui Alan Wakea peliksi, "joka erityisesti käsikirjoituksensa ansiosta nostaa videopelaamista hartiavoimin samaan sarjaan elokuvien ja television kanssa." Hänen mielestään pelissä kuitenkin paljastettiin liikaa Bright Fallsin pahuuden luonteesta. Pelaajan Miikka Lehtinen kutsui peliä "enemmän kuin osiensa summaksi" ja piti erityisesti tarinaa mukaansatempaavana. Toisen arvion antanut lehden päätoimittaja Thomas Puha moitti animaatioita puiseviksi ja toimintaa yksipuoliseksi. Hän kuitenkin piti Alan Waken universumia omaperäisenä ja kiehtovana ja totesi lopuksi, että "pelin ehdoton vahvuus on se, ettei sitä oikein voi verrata muihin peleihin."
IGN:n Charles Onyett kehui peliä viihdyttäväksi yhdistelmäksi kirjaa, televisiosarjaa ja videopeliä. Hän piti ympäristöjä ja grafiikkaa hyvin toteutettuina, mutta moitti silmiinpistävää tuotesijoittelua ja kameraongelmia. 1UP.com-sivuston Thierry Ngyuenin mielestä Alan Wake kuulostaa, näyttää ja tuntuu painajaismaiselta, mutta pelin siirtyessä päivämaisemiin sen graafiset epäkohdat korostuvat ja peli näyttää toisinaan "suorastaan rumalta". Lopuksi Ngyuen sanoi että "Alan Wake luo perustan mahdollisesti erittäin upealle jatko-osalle". Eurogamerin Ellie Gibson antoi pelille arvosanan 7/10. Hän valitti omaperäisyyden puutteesta ja totesi että "kaikki pelissä tuntuu vanhentuneelta", mutta piti peliä hyvänä viihteenä toimintapelien ystäville. GameSpotin Tom Mc Shea piti erityisesti omaperäisestä tarinankerronnasta, jonka ansiosta "jokainen hetki on täynnä jännitystä", ja sitä täydentävästä valaistusefektien ja soundtrackin luomasta häiriintyneestä ilmapiiristä.
Lisää täältä.
Alan Wake on suomalaisen Remedy Entertainmentin kehittämä psykologinen toimintatrilleripeli, jonka Microsoft Game Studios julkaisi Xbox 360:lle 14. toukokuuta 2010. Kehittäjät ovat maininneet pelin inspiraation lähteiksi muun muassa Twin Peaksin, Lostin ja Stephen Kingin teokset.
Alan Wake on selviytymiskauhua ja toimintaa yhdistelevä peli, jossa pääpaino on tarinankerronnassa. Tärkeä pelillinen elementti on valo, jonka avulla pelaaja voi puolustautua pimeydestä tulevia vihollisia vastaan. Päähahmo Alan Wake käyttää aseenaan pääasiassa taskulamppua, mutta saa käyttöönsä myös esimerkiksi soihtuja ja sokaisukranaatteja. Lähitaistelussa tärkeä keino puolustautua on väistöliike. Pelimaailmasta ei ole tehty täysin vapaata, sillä Remedyn mukaan se ei olisi sopinut vahvan tarinankerronnan kanssa yhteen. Alan Wake sisältää säämallinnuksen ja vaihtuvat vuorokaudenajat.
Pelistä on tehty rakenteeltaan ja tarinankerronnaltaan televisiosarjamainen. Tehtävärakenne jakautuu esittelyjaksoon ja kuuteen varsinaiseen "jaksoon", joista jokainen päättyy pelin alkuruutuun jonka taustalla soi aina yksi lisensoiduista musiikkikappaleista. Tämän jälkeen peli siirtyy seuraavaan jaksoon, joka alkaa juonitiivistelmällä siihen mennessä tapahtuneista asioista. Tarinankerronta tapahtuu välivideoiden lisäksi Alan Waken päänsisäisen monologin ja maailmasta löydettyjen käsikirjoitussivujen kautta. Remedyn mukaan Alan Wake on ikään kuin pelisarjan ensimmäinen "tuotantokausi", mutta ennen jatko-osaa juonta aiotaan täydentää ladattavalla lisäsisällöllä.
Alan Waken kasvojen pohjana toimii suomalainen näyttelijä-käsikirjoittaja Ilkka Villi.
Alan Wake sijoittuu kuvitteellisen Bright Fallsin pikkukaupunkiin Yhdysvaltain luoteisosassa. Pelin päähahmo Alan Wake kärsii kirjoittamisvaikeuksista, ja saapuu kaupunkiin lomailemaan yhdessä vaimonsa Alicen kanssa. Alicen kadottua Wake joutuu keskelle painajaismaisia tapahtumia, jotka perustuvat kirjaan, jota hän ei muista kirjoittaneensa.
Alan Wake on otettu kriitikoiden keskuudessa hyvin vastaan. Metacriticin valitsemien 47 arvostelun keskiarvo on 84 % ja GameRankingsin valitsemien 25 arvostelun keskiarvo 84,88 %.
Pelit-lehden Tapio Salminen kehui pelin tunnelmaa, rytmitystä ja miljöötä, mutta moitti paikottaista teknistä kankeutta ja piti Alan Waken päänsisäistä kertojaääntä turhana. Toisen arvion antanut Tuomas Honkala jäi kaipaamaan enemmän suvantokohtauksia ja sanoi, että Alan Wake on "mieleenpainuva pelikokemus, joka jää karvan päähän mestariteoksesta." Helsingin Sanomien Juhana Petterson kutsui Alan Wakea peliksi, "joka erityisesti käsikirjoituksensa ansiosta nostaa videopelaamista hartiavoimin samaan sarjaan elokuvien ja television kanssa." Hänen mielestään pelissä kuitenkin paljastettiin liikaa Bright Fallsin pahuuden luonteesta. Pelaajan Miikka Lehtinen kutsui peliä "enemmän kuin osiensa summaksi" ja piti erityisesti tarinaa mukaansatempaavana. Toisen arvion antanut lehden päätoimittaja Thomas Puha moitti animaatioita puiseviksi ja toimintaa yksipuoliseksi. Hän kuitenkin piti Alan Waken universumia omaperäisenä ja kiehtovana ja totesi lopuksi, että "pelin ehdoton vahvuus on se, ettei sitä oikein voi verrata muihin peleihin."
IGN:n Charles Onyett kehui peliä viihdyttäväksi yhdistelmäksi kirjaa, televisiosarjaa ja videopeliä. Hän piti ympäristöjä ja grafiikkaa hyvin toteutettuina, mutta moitti silmiinpistävää tuotesijoittelua ja kameraongelmia. 1UP.com-sivuston Thierry Ngyuenin mielestä Alan Wake kuulostaa, näyttää ja tuntuu painajaismaiselta, mutta pelin siirtyessä päivämaisemiin sen graafiset epäkohdat korostuvat ja peli näyttää toisinaan "suorastaan rumalta". Lopuksi Ngyuen sanoi että "Alan Wake luo perustan mahdollisesti erittäin upealle jatko-osalle". Eurogamerin Ellie Gibson antoi pelille arvosanan 7/10. Hän valitti omaperäisyyden puutteesta ja totesi että "kaikki pelissä tuntuu vanhentuneelta", mutta piti peliä hyvänä viihteenä toimintapelien ystäville. GameSpotin Tom Mc Shea piti erityisesti omaperäisestä tarinankerronnasta, jonka ansiosta "jokainen hetki on täynnä jännitystä", ja sitä täydentävästä valaistusefektien ja soundtrackin luomasta häiriintyneestä ilmapiiristä.
Lisää täältä.