Jäikö sinulta välistä Mod Markin puhe RuneFestin päälavalla? Älä huoli - jos pidät vasemman silmäsi kiinni ja seisot yhdellä jalalla samalla kun katsot kristallipalloon, saatat nähdä vilauksen meidän loistavista suunnitelmistamme RuneScapelle vuonna 2015.
Vaihtoehtoisesti voit vain jatkaa tämän lukemista.
Change our world
RuneScapessa ei ole enää kyse siitä mitä Jagex tekee. Siinä on kyse meidän kaikkien tekemisistä, myös teidän! Meidän yhteiset ajatuksemme muovaavat Gielinorin maailmaa ja sen takia kutsummekin teidät mukaan muuttamaan maailmaamme vuonna 2015.
Vuosi 2014 on ollut täynnä pelaajien voimalla päätettyjä asioita ja olemme saaneet teiltä paljon apua, mutta ensi vuonna haluamme viedä sen entistä pidemmälle. Ensi vuonna haluamme teidän olevan kirjailijoita, päättäjiä ja tekijöitä. Foorumit ovat täynnä loistavia ehdotuksia ja me haluamme tehdä järjestelmän, jonka avulla voimme tehdä ideoistanne totta.
RuneLabs
Ideamme, jonka olemme nimenneet “RuneLabs”, on hyvin yksinkertainen.
Olemme tekemässä upouutta järjestelmää, jonka avulla teidän on mahdollista laittaa ideoitanne kaikkien nähtäville. Jokaisessa ideassa on ”kannata”-nappi, jota voit käyttää kertoaksesi pidätkö ideasta vai et. Me voimme katsoa suosituimpia ideoita siltä kannalta, että onko niiden tuottaminen mahdollista.
Sen jälkeen laitamme parhaista ideoista äänestyksen ja kerromme tarkkaan miten aikoisimme tehdä ne ja paljonko vaivaa se vaatisi.
Älkää huolestuko, sillä emme kuitenkaan lisää peliin ihan mitä tahansa – emme tee muutoksia, jotka muuttavat pelin perusluonnetta tai saattaisivat hajottaa sen. Meillä on vielä ohjenuoria, joiden tarkoituksena on huolehtia RuneScapen pitkäaikaisesta kunnosta ja huolehtia, että tuntemamme ja rakastamamme peli on täällä vielä toiset 13 vuotta.
Se tulee loppujen lopuksi olemaan TEISTÄ kiinni mitkä ideat varsinaisesti tulevat peliin äänestämällä seuraavan kuukauden äänestyksissä. Me otamme sen mitä olemme jo saaneet aikaan Player Powerilla ja teemme siitä vielä mahtavamman – jonka sisältö on entistäkin enemmän teidän käsissänne.
Sinun ei tarvitse olla mikään pelisuunnittelija keksiäksesi ideoita. Me otamme ideasi, oli se kuinka yksinkertainen tahansa, ja menemme sen mukaan – tarvittaessa täyttäen puuttuvat kohdat. Se voi olla kuva, video, yksi virke – mitä tahansa! Älkää unohtako käyttää foorumeita, klaanilaisianne ja ystäviänne auttamaan ideoidenne laajentamisessa.
Ensi vuonna puolet pelisisällöstä on omistettu teille ja teidän ideoillenne. Me yritämme saada jokaiseen kuukauteen yhden teidän ideaanne perustuvan päivityksen, ja mahdollisesti lisäämme määrää kun pääsemme eteenpäin.
Joten laittakaa mietintämyssyt päähänne!
The Community Development Team
On tulossa paljon muutakin, jolla voimme tukea teitä, ja seuraavaksi onkin... The Community Development Team.
Vaikka emme olekaan keksineet heille yhtä upeaa nimeä kuin ninjoilla, heidän työnsä tulee olemaan ihan yhtä tärkeä! Tämä tiimi on tehty parantamaan sosiaalisia ja yhteisöllisiä ominaisuuksia. Heidät on tehty (Cambridgen laboratorioissa) juuri sitä tarkoitusta varten, että he tekisivät hauskaa pelisisältöä tukemaan erilaisia tapahtumia ja jopa lisäämään tapahtumiin perustuvaa pelisisältöä ympäri vuotta, perustuen teidän ehdotuksiinne!
He työskentelevät yhdessä community managment –tiimin kanssa ja heidän vastuunaan on pitää teidät perillä siitä mitä Jagexilla tapahtuu, miten pelaajien tekemät ideat etenevät ja antaa selvä näkemys siitä mitä tarkalleen olemme tekemässä. Haluamme auttaa teitä tekemään streameja, podcasteja, twich-kanavia, youtube-videoita ja kaikkea muuta antamalla teille uusia työkaluja. Te olette lähettiläitämme – me haluamme auttaa teitä tekemään omia hauskoja juttujanne pelin puolella, ja haluamme työskennellä teidän kanssanne saavuttaaksemme sen.
What else is coming?
Tiedämme, että ette varmastikaan malta odottaa mitä meillä on suunnitteilla Gielinorille vuodelle 2015 ja odotus on vihdoin ohi!
The 200th Quest
Ensi vuonna on eräs meille hyvin merkittävä tapahtuma: 200. questin julkaisu! Tähän saavutukseen on johtanut monia sankarillisia tekoja ja monia ikonisia seikkailuja, joten olemme alkaneet kysyä itseltämme monia kysymyksiä: Entä jos Gielinorissa ei olisi ollut sankareita? Entä jos kukaan ei olisikaan tehnyt kakkua kuninkaan syntymäpäivälle? Entä jos kukaan ei olisi estänyt sea slugin hallitseman pingviinin suunnitelmia? Entä jos kukaan ei olisi löytänyt totuutta Ardougnen rutosta? Entä jos pekonin palvojat olisivat oikeasti syöneet kaikki maailman siat sukupuuttoon?
200. questissamme nähdään hyvin erilainen Gielinor. Tässä rinnakkaisulottuvuudessa Zemouregal on kyllästänyt – hän on ottanut Varrockin valtaistuimen itselleen eikä kukaan ole yrittänyt pysäyttää häntä. Hän huomasi, ettei Arrav ollut hyvä noutamisessa eikä rottien pitämisessä poissa viemäreistä, joten hän on ottanut Gertruden kissat ja muuttanut ne karmiviksi sotahirviöiksi. Mutta nyt nekin ovat tulleet lihaviksi, laiskoiksi ja ylikasvaneiksi.
Ja entä mitä Delrithille on tapahtunut? Kun pimeyden velhot toivat hänet maailmaan onnistuneesti ja demonit olivat valloittaneet Lumbridgen ja Draynorin, hän teki kakun kuningas Roaldin luista. Nyt hän on päättänyt muuttaa koko paikan epäoikeudenmukaisuuden pesäksi, jonne hän kutsuu maailman superpahikset uhkapelaamaan ihmisten hengillä. Hän muuttaa pelokkaita työntekijöitään epäkuolleiksi jo pelkästään siitä, että he lausuvat hänen nimensä väärin. Me haluamme sinun vierailevan tässä vaihtoehtoisessa Gielinoria, jossa sankaria ei koskaan ollut olemassa. Tulet kohtaamaan vitsejä, tuttuja viittauksia sekä niin monta lempihahmoistanne kuin saamme mahtumaan. Saatko pelastettua päivän tällä kertaa? Onnistutko korottamaan rauhan lipun näin pahan uhan edessä?
Se on teistä kiinni: miltä teidän vaihtoehtoinen maailmankaikkeutenne tulee näyttämään?
Zamorak Heist
Oletko pohtinut mitä Zamorak on puuhaillut? No, hän on vieläkin raivoissaan tappiostaan Saradominia vastaan ja hän on pysytellyt piilossa, miettimässä seuraavaa siirtoaan. Halutessaan antaa mahjarrateille vielä yhden viimeisen mahdollisuuden hyvittää tekonsa, hän haluaa muodostaa tiimin, jonka tarkoitus on varastaa Jasin kivi takaisin ja kostaa pettureille, jotka jättivät hänet kuolemaan.
Joten, ketkä ovat tiimissä mukana? No, se riippuu teistä. Pidämme äänestyksiä, joissa te päätätte tiimin jäsenet – hauskat vai kuolettavan vakavat, se on teistä kiinni. Mitä Zaros miettii asiasta? Miten Sliske reagoi siihen, että joku yrittää horjuttaa hänen suunnitelmiaan? Pääset osoittamaan rakkauttasi tai vihaasi, ja ehkäpä jopa osalliseksi yhteen suurimmista rikoksista RuneScapen historiassa.
Elder Gods
Kuudennen kauden tarinamme ovat keskittyneet kolmeen tarinapilariin. Jasin kivi tarina jatkuu Zamorak heist questilla, dragonkinien tarina käynnistyi One of a Kindilla, ja kolmas tarinamme käynnistyy uudella questillamme, Elder Gods.
Tässä questissa hyvin tunnettu sankari on ilmeisesti seonnut ja varastanut loitsun, joka voi teleportata Abyssin Gielinoriin! Sinun tehtävänäsi on tehdä yhteistyötä Wizards’ Towerin velhojen kanssa ja rakentaa riimugolemi (taiallinen vainukoira, joka auttaa sinua jäljittämään kohdettasi vanhimpiin jumaliin liittyvillä paikoilla – tietenkin). Selvittäessäsi mitä vanhimmat jumalat ovat puuhailleet ja miksi he ovat varastaneet sellaisen loitsun, pääset selville isommasta totuudesta.
Tämän questin tarkoitus on asettaa tunnelmaa ja paljastaa tietoa näistä mysteeristä luojista. Heidän tapaamisensa, heidän haluamiensa asioiden löytäminen, ja aikomuksien heidän ”täydelliselle” maailmalleen täytyy nyt odottaa.
Christmas 2014
Kukapa ei rakastaisi joulua?! Mitäpä ajattelisit paikasta RuneScapessa, jossa voisit lumilautailla?
Tänä jouluna julkaisemme upouuden kausittaisen minipelin! Gielinorin talvikisoissa pääset laskemaan mäkeä kilpaa samalla kun nappaat lahjoja mukaasi radan varrelta, nopeuttaen vauhtiasi.
Meillä on myös world eventtien kokoisia christmas crackereita, joita pelaajajoukot voivat vetää saadakseen niiden sisällykset itselleen.
Ports Expansion
Pelaajien satamaan on tulossa toinen suuri päivitys. Me tiedämme teidän haluavan lisää, ja että haluatte taitojen keskittyvän agilityyn, dungeoneeringiin ja divinationiin.
Me kävimme foorumeilla ja keskustelimme eri suuntia joihin voisi mennä ja päätimme käyttää suuntaa, joka osoittautui olemaan muita selvästi suositumpi. Te halusitte tutkia Itäisten Maiden tutkimattomia saaria, mennä merihirviöiden luoliin, löytää piilotettuja hautoja ja aarteita, tuntemattomia jopa Itäisille Maille, ja ehkä jopa törmätä zombeihin!
Aikomuksenamme on lisätä kolme uutta seikkailijaa, jotka antavat sinun tutkia uusia suuntia sen sijaan, että päädyttäisiin entistäkin pidemmille meriretkille. Pitkiä matkoja tulee silti olemaan, mutta ne kohdistuvat eri suuntaan.
Lisäämme myös uusia resursseja ja palkintoja, jotka saattavat mahdollisesti sisältää tason 85 melee- ja magic-aseita, jotta täytämme ports-varusteiden kohdalla olevat puutteet. Tämän lisäksi teemme paljon ninjamaisia korjauksia, jotka tekevät meriretkien katsomisen ja lähettämisen helpommaksi. Suuntaa foorumeille ja kerro mitä voisi mielestäsi parantaa.
Chronicle: RuneScape Legends
Oletko kuullut upouudesta RuneScapen inspiroimasta pelistä? Olemme tehneet uuden korttipelin, jossa rakennat seikkailuita lempi RuneScape-hahmoillasi, -esineilläsi ja –vihollisillasi.
Se tulee sekä tableteille, kännyköille että tietokoneille. Paras asia? Voit ansaita tähän peliin kortteja samalla kun pelaat RuneScapea!
Whatever happened to…?
Tulevaisuuden suunnitelmien lisäksi halusimme antaa teille pienen tilannepäivityksen edellisistä lupauksistamme. Tässä on muutama juttua joita emme ole vielä saaneet tehtyä – olemmehan me vain ihmisiä!
Jatka lukemista saadaksesi tietää tarkemmin.
HTML 5
Niin, mitä tapahtuikaan HTML5 clientille?
Meillä oli monia hyviä syitä haluta uusi client. Java on tullut ajan mittaan hankalammaksi pyörittää selaimilla ja se on kirjoitettu siten, että siihen on hyvin hankala lisätä tehokkuusparannuksia, tai lisätä uusia ominaisuuksia.
Joka tapauksessa, HTML5 clientin oli tarkoitus ratkaista nämä ongelmat ja yleisesti ottaen tehdä RuneScapen pelaamisesta teille helpompaa. Valitettavasti client ei ollut tarpeeksi nopea, edes tehokkaimmilla tietokoneilla. Aluksi luulimme tehokkuusongelmien olevan sellaisia, jotka voisimme ratkaista työstämällä sitä enemmän, mutta se olikin paljon hankalampaa mitä luulimme, monien monimutkaisten teknisten syiden takia. Joten me päädyimme takaisin lähtöpisteeseen ja päätimme että ainoa tapa ratkaista asia oli tehdä uusi client.
Viime vuosina olemme hiljaisesti työskennelleet tuodaksemme teille jotain mahtavaa. Meidän uusi clienttimme käyttää hyödyksi rakennetta, jota olimme työstäneet HTML5:lle, mutta onnistuu tekemään sen mitä HTML5:llä emme pystyneet – suorituskyvyn, jota odotat RuneScapea pelatessasi, kaikki alun perin suunnittelemamme hyödyt ja paljon muuta.
Tämä sisältää:
• Kartan, joka lataa ilman “Loading – Please Wait”
• Peliin pääsemisen ilman alussa olevaa latausnäyttöä
• Hyvän suorituskyvyn parhaimmilla grafiikka-asetuksilla
• Uusia graafisia ominaisuuksia, joilla voimme saada kaiken irti uudessa pelisisällössämme
• Kyky lisätä pelimoottoriin helpommin uusia ominaisuuksia, minkä mahdollistavat paranneltu arkkitehtuuri ja suorituskyky
Olemme kirjoittaneet uuden clientin niin, että se toimii useilla alustoilla, mukaan lukien Windows, OSX ja Linux, ja selaimessa, käyttäen HTML5:n paranneltua muotoa, joten vaihdon pitäisi sujua helposti kun sen aika tulee. Teemme muutoksesta niin sujuvan kuin mahdollista.
Emme ole vielä täysin valmiita, mutta toivomme teidän pääsevän kokeilemaan sen betaa muutaman kuukauden päästä.
Valley of the Dead
Viime vuonna keskustelimme suunnitelmista tehdä uusi peli, joka perustui pysyvään kuolemaan, selviytymiseen ja pelaajien tappamiseen. Sen jälkeen olemme miettineet asiaa uudelleen, sillä monet sillä haluamamme asiat voimme tehdä uudessa IRONMAN-pelitilassa, jonka julkaisemme ensi maanantaina.
Tiedämme, että monet teistä haluavat tarkempaa tietoa, uudet high scoret, jahtaus- ja pakenemismetodeja, uusia Wilderness-bosseja, korkeatasoista sisältöä, minimap-pisteen piilottavia taikajuomia, ja pian alamme työstämään ehdotuksia, jotka tuntuvat teistä kaikista tärkeimmiltä.
Me tiedämme, että legacyn lisääminen ei elävöitä Wildernessiä yhdessä yössä – meillä on vielä paljon työtä tehtävänä, emmekä ole unohtaneet sitä. Teidän ehdotuksenne, kannatuksenne ja lopulliset äänestykset tulevat tekemään isoimmat muutokset asiaan.
Inventor
Kun inventor ei päässyt äänestyksessä läpi, aloimme kyseenalaistamaan sitä mitä me tällä päivityksellä halusimme ja oliko meiltä jäänyt jotain välistä.
Miksi emme lisäisi näitä asioita olemassa oleviin taitoisin sen sijaan, että jättäisimme ne syrjään uuden taidon vuoksi? Mitä mieltä olette? Päätös on teidän.
World Events
Muistatteko kun puhuimme world eventeista, joissa koko RuneScape olisi jotain vastaan? No…
Tavatkaa Tuska – suuri peto, joka kulkee maailmasta toiseen, hajottaen ne kappaleiksi, ja imee niiden elinvoimat. Olette nähneet Guthixin muistojen kautta millaista tuhoa hän voi saada aikaiseksi, ja nyt hän on suunnannut huomionsa RuneScapeen.
Hänen selässään on valtava portaali, josta hänen airueensa ilmestyvät ja aiheuttavat tuhoa kaikkeen koskemaansa. Teidän täytyy työskennellä yhdessä hänen rynnätessään ympäri maailmaa, käyttäen sekä taitoa, nokkeluutta että raakaa voimaa. Onnistumisellanne ei ole takuita, mutta sillä tulee joka tapauksessa olemaan valtavia, pysyviä vaikutuksia maailmaan.
Sisältöä tulee olemaan paljon, mutta sen ilmentyminen tulee olemaan teistä kiinni. Meillä on ideoita asian suhteen – loppupelin taisteluita, ystävien kanssa liittoutumista suurissa monikerroksisissa taisteluissa, Tuska syömässä maailmasta palasia – mutta mikään ei ole varmaa… vielä!
Tämän lisäksi meillä on vielä muitakin suunnitelmia, mukaan lukien toinen god wars dungeon, uusia minipelipäivityksiä sekä ensi viikolla julkaistava Ironman, mutta tulevaisuus on teidän käsissänne.
Te olette vuoden 2015 suurin päivitys! Muovataan peliämme yhdessä.
Mod Mark ja RuneScape-tiimi